TOP

De visie van Wim en Anique Crooijmans: ‘Klanten moeten zich gewaardeerd voelen’

Behalve doorzettingsvermogen en vakkennis is een onderscheidende kijk op ondernemen tegenwoordig onmisbaar in de moderetail. In deze rubriek staat daarom de visie van een retailer of medewerker centraal. In deze aflevering is Anique Crooijmans, mede-eigenaar van Crooijmans Mannenmode in Nuenen, aan het woord: “We doen altijd iets extra’s voor onze klant, dat vinden we heel erg belangrijk.”
Crooijmans Mannenmode in Nuenen is een familiebedrijf dat vorig jaar zijn 90-jarige bestaan vierde. Wim Crooijmans nam het bedrijf – ooit een winkel annex kleermakerij – in 1990 over van zijn ouders. Na verschillende verbouwingen en een verhuizing naar een groter pand in Nuenen, is de winkel sinds februari 2017 heropend in een eigentijds jasje. 
 
Anique Crooijmans, die net als haar man sinds 1990 betrokken is bij de mannenmodezaak, vertelt: “Sinds de verbouwing van begin dit jaar hebben we geen shop-in-shops meer, maar hebben alle merken door elkaar heen gegooid. We duwen niet meer alles in hokjes. Onze winkel is nu Crooijmans Mannenmode, in plaats van dat we het gezicht zijn van bijvoorbeeld Vanguard of Cast Iron. Het assortiment hangt nu gemixt door de winkel. Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat klanten getriggerd worden om door de hele winkel te lopen. En wij kunnen ook wat creatiever te werk gaan door alles te mixen en stylen.”
 
Mond-tot-mond-reclame
 
We zijn sinds de heropening begin dit jaar heel verrassend aan het groeien. Zo schrijven we elke dag nog een nieuwe klant op in ons bestand. Ondanks dat we niet heel veel aan PR doen, ik denk dat het vooral komt door mond-tot-mond-reclame. Ik denk ook wel dat veel mensen zoekende zijn. Zo zitten wij in de buurt van Eindhoven, maar in die stad zit qua herenmode ook niet heel veel meer. Je merkt ook dat mensen de ketens zat zijn: het is niks nieuws meer. Het zijn winkels zonder eigen gezicht, zonder identiteit. Daarom moet je als winkelier nu schakelen, door een mooie stenen winkel neer te zetten met collecties die je zelf samenstelt.”
 
Minder saai
 
Qua assortiment kiezen wij bewust voor merken in het midden tot midden-hoge segment. Voor onze klant is het belangrijk dat de prijzen nog wel leuk blijven. Op inkoop gaan we altijd goed beslagen ten ijs; we letten altijd op wat goed verkoopt en wat niet. Daarnaast moet je altijd wel openstaan voor nieuwe dingen, ook al denk je soms ‘kunnen wij dat wel verkopen?’. Die consument moet toch af en toe geprikkeld worden. Wij merken dat die mannelijke klant minder saai is dan voorheen; hij kleedt zich steeds jonger. We kunnen bijvoorbeeld ook oudere mannen in een hippe broek hijsen. Dat is wel heel erg leuk. Toen ik hier begon 27 jaar geleden was alles saai grijs, blauw en beige. Nu zijn er heel veel kleurtjes, dessins en gekke dingen. En daar staan mannen gelukkig ook best wel voor open.” 
 
Tussenleveringen
 
“We zien regelmatig dat klanten terugkeren. Maar we doen er dan ook alles aan om die man het naar zijn zin te maken: we hebben een gezellige koffiebar, soms serveren we een wijntje in het weekend. Daarnaast hebben we tegenwoordig meer dan twee collecties per jaar. We hebben steeds vaker tussenleveringen waardoor je die winkel spannend kunt houden en de winkelende man wordt getriggerd om vaker binnen te komen. Uiteindelijk is het voor ons ook wel saai om een half jaar lang tegen dezelfde spullen aan te kijken. Nu zijn we, steeds als er weer nieuwe spullen binnenkomen, enthousiast en stralen we dat uit naar de klanten.”
 
Geen webshop
 
“We hebben er bewust voor gekozen om geen webshop te beginnen. Het aanleggen en onderhouden van een online winkel is heel veel werk en het is nog de vraag of het uiteindelijk loont. Dat is denk ik ook wel iets waar veel winkeliers mee stoeien. Maar wij zien het vooral als een uitdaging; het creëert ons inziens juist kansen om extra hard je best te doen in je fysieke winkel. Zo proberen we ons te onderscheiden door de manier waarop we klanten behandelen. We hebben dames op de vloer staan die klanten echt het gevoel geven dat ze er toe doen. Mannen moeten die waardering voelen zodra ze bij ons binnenstappen. Ook nemen we onze klanten erg serieus; we zullen nooit iets verkopen waar we niet achterstaan. Daarnaast doen we altijd iets extra’s voor die man. Dat is heel, heel belangrijk voor ons. Zo bieden we een gratis vermaakservice, we laten alles op maat maken in ons eigen atelier. Op die manier onderscheiden we ons van online winkels. Mensen weten dat wanneer ze een broek of pak bij ons kopen, dat het er strak uit komt te zien.”

 

Crooijmans Mannenmode

 

  • Sinds: 1925
  • Segment: mannenmode, midden tot midden-hoog
  • Merken: o.a. A Fish Named Fred, Brax, Cast Iron, Dimattia, Olymp, Roy Robson, Vanguard
  • Vloeroppervlak: 200 m2
  • Personeel: 3 parttimers, 1 zzp’er