TOP

Ceo McGregor: ‘We willen het risico delen met de winkelier’ [interview]


Krap een jaar geleden ontvouwden de nieuwe eigenaren van McGregor hun plannen aan het grote publiek. Nu zijn de eerste winkels open en hangt de eerste collectie onder meer bij zelfstandig retailers, die zij connected partners noemen. “We willen intensief samenwerken en leveren daarom ook onder consignatie”, zegt vice chairman en ceo Ludo Onnink. “Samen gaan we voor het beste rendement.”

Halverwege december 2018 maakten Fred Gehring (chairman) en Ludo Onnink officieel bekend dat ze de merkrechten van McGregor hebben gekocht. Er heeft een grootscheepse re-branding plaatsgevonden met een geheel nieuw collectiebeeld. De collectie van najaar 2019 hangt nu in de eerste drie eigen winkels en bij een geselecteerde groep zelfstandig retailers. Wat is er het afgelopen jaar gebeurd en op welke retailers richten ze zich? Ludo Onnink en commercieel directeur Coen Gehring geven antwoord op onder meer die vragen:

Wat voor jaar hebben jullie achter de rug?

Ludo Onnink: “We hebben achter de schermen ontzettend veel gedaan. We hebben immers een heel nieuw bedrijf moeten opstarten; een collectie moeten ontwerpen, de e-commerce inrichten, winkels inrichten, verkooppunten aansluiten enzovoort. Zes weken geleden hebben we de eerste winkel geopend. Nu we live zijn, gaan we zien hoe het merk het gaat doen. We hebben er een goed gevoel bij.”

Waar staat McGregor nu voor?

Coen: “De basis van het merk is de Amerikaanse geschiedenis, New York in het bijzonder. Toen we het merk 2017 overnamen, wisten we er niet veel vanaf. Maar er blijkt een hele historie achter te zitten die we hebben gebruikt voor de ontwerpen van deze eerste collectie en voor het inrichten van de winkels.”

Ludo: “Het merk is ontstaan in 1921, lang voordat andere Amerikaanse sportswearmerken er waren. Sportswear stond destijds voor iets heel anders dan nu. In sportswear ging je bergwandelen of vissen, dat is meer gelinkt aan wat we nu casual wear noemen. De items die we uit die tijd hebben gevonden gaan we terugbrengen in de collectie om zo de connectie met vroeger uit te dragen, vertaald naar het huidige tijdsbeeld.”

Een onderdeel van jullie missie is de fans van vroeger weer binnen te halen, ook onder retailers. Lukt dat?

Ludo: “We komen nog steeds winkeliers die zeggen dat ze destijds slecht zijn beleverd. Gek genoeg komt dat toch bij die groep terug. De consument heeft het daar niet over, die denkt gewoon dat McGregor weer terug is. Feit is wel dat de retailers dat gat wat McGregor twee jaar geleden heeft achtergelaten in de winkelrekken, hebben opgevuld met andere merken. En om winkeliers nu bereid te vinden om ruimte voor ons merk te maken, is een opgave. Toch zijn er veel winkeliers naar onze showroom gekomen. Ze kijken de kat uit de boom, maar het feit dat ze komen, betekent dat er interesse is.”

Bij hoeveel winkeliers liggen jullie nu?

Coen: “Vanaf dit jaar ligt McGregor bij 40 verkooppunten in Nederland, ook ketens. Komend voorjaar komen daar tien bij. In totaal hebben we hebben zo’n 60, grotere retailers geselecteerd per gebied, zodat we een goede spreiding hebben over Nederland en de retailer ons merk in zijn gebied ook goed neer kan zetten.”

Op welke retailers richten jullie je?

Coen: “Multibrandretailers die in de winkel ruimte willen maken voor McGregor en met wie we digitaal kunnen samenwerken. Wij geloven namelijk dat de toekomst van retail meer datagedreven is. Daarom hebben wij het model connected partnership ontwikkeld. Dat houdt in dat we digitaal connectie maken met de winkelier, zodat we via die verbinding wekelijks de doorverkoop kunnen monitoren om er zo samen voor te zorgen dat we het beste rendement halen. Op termijn gaan we daar een stapje verder in. Via EDI kan de winkelier dan ook het McGregor-aanbod van andere winkels zien en ook wat er van onze collectie is verkocht. Mocht een bepaald item in een winkel niet lopen, maar er is vraag naar in een andere zaak, dan kunnen wij dat aanbod wisselen.”

Ludo: “Zo hebben we nu al een RFID-code in alle kleding aangebracht. Daarmee kun je exact bepalen waar welke maten hangen. Dit gaat enorm veel werk schelen.”

Jullie leveren onder consignatie, waarom?

Ludo: “Dat doen we om te laten zien dat we blijven, niet om ze te overtuigen nu. De overtuiging komt later als je een goede doorverkoop hebt gerealiseerd; het gaat om de prestatie die je samen neerzet. We willen het risico delen. Het is immers een gezamenlijke inspanning. De retailer heeft het podium, wij het product.”

Coen: “Die winkelier is belangrijk voor ons. Wij willen eenderde van de omzet halen uit de samenwerking met de connected partners, naast eenderde uit e-commerce en een even zo groot deel uit onze eigen winkels. Door die intensieve samenwerking zijn we samen verantwoordelijk voor een goed rendement. Dat is toch tegenwoordig het pijnpunt van de winkelier, dat hij doorgaans alleen het voorraadrisico draagt.”

Jullie hebben nu 40 winkels via het model connected partnership aangesloten, ging dat makkelijk?

Ludo: “Had deze vraag drie weken geleden gesteld, dan hadden we die nog met zweet op het voorhoofd beantwoord. Het is wel veel werk, technisch gezien. Daarbij merken we dat niet alle retailers op die manier willen en kunnen samenwerken. Er zitten winkeliers tussen die toch de voorkeur geven aan inkopen en de boel verder zelf regelen. Daar moeten wij nog wel doorheen zien te breken.”

Wie bepaalt wat er in een winkel komt te hangen, McGregor of de winkelier?

Coen: “We bepalen het samen met de winkelier. Door dit model hebben we de mogelijkheden om McGregor neer te zetten zoals wij denken dat het ’t best werkt. We hebben twee leveringen per kwartaal en die willen we op alle fronten op dezelfde manier uitlichten. Het beeld moet in zowel de eigen winkels, als in de marketing, online en op social media uniform zijn.”

Jullie hebben plannen om ook andere merken in de eigen winkels onder te brengen. Hebben jullie de ambitie om zelf een multibrandwinkel te worden?

Ludo: “Nee. Maar wat we mannen willen bieden is een plek waar ze van alles kunnen kopen met een mix van allerlei producten naast onze kleding en accessoires, zoals skincare, sieraden, zonnebrillen, tassen en lederwaren bijvoorbeeld. Een assortiment waarvoor ze als het ware de jas uittrekken en besluiten hier minimaal een half uur rond te schuimen.”

Coen: “Het aanbieden van andere merken is een service aan de consument en daarmee laat je ook zien dat je niet bang bent om andere merken te brengen, vind ik. We richten ons daarbij wel op merken die een link hebben met de Amerika, het moet namelijk het imago van McGregor ondersteunen.”

Wat staat het komend jaar op de planning?

Ludo: “Begin volgend jaar openen we nog twee winkels in België, waarmee we op 8 in totaal komen. Daarna gaan we naar Ierland en Portugal. Hier zitten twee agenten die we goed kennen. Daarnaast zijn er geïnteresseerden voor franchisewinkels in Porto, Lisabon, Dublin en Cork.”

Hoe ver reikt de expansiedrift?

Coen: “In basis hebben we de merkrechten voor de hele wereld met uitzondering van Azië. Die liggen bij een Japans bedrijf en McGregor is daar ook nog behoorlijk zichtbaar. Zo zijn er ook nog vier licentiehouders in Guatamala, Chili, Paragaya en Peru.”

Ludo: “Misschien dat die partijen op termijn aan ons willen verkopen, maar daar ligt onze focus niet. We proberen een samenwerking op te zetten met de Japanse licentiehouder voor een collectie ter ere van ons 100-jarig bestaan on 2021.”

Komt er nog een vrouwen- of kindercollectie?

Ludo: “Nog niet. We focussen ons nu op mannen en we willen daarmee groeien in de internationale markten. We zijn nog niet zover dat we ook naar andere segmenten kijken.”