TOP

Romeyn Wholesale: ‘Veel winkeliers spelen op safe’

In deze serie interviews spreken we met agenten in de mannenmode. In het zesde deel van deze reeks spreken we met Romeyn Wholesale, agentuur van mannenmodemerken als Ron Dorff en The Bridge. “Merken moeten onderscheidend zijn maar ook een goede marge bieden,” vertelt Henk Romeyn aan Textilia.

Mannenmode zit wereldwijd in de lift, merk je daar iets van?

“We merken er eerlijk gezegd nog weinig van. Er gaan nog steeds winkels en bekende leveranciers onderuit. Ik denk ook dat er teveel aanbod is en dat de verkoop over nog meer kanalen wordt verspreid; dat maakt het lastig. Daarbij komt dat de moderne man zich steeds individualistischer kleedt, daar is ook moeilijk op in te kopen denk ik. Bij veel traditionele winkels wordt de gewenste omzet niet behaald, omdat velen van hen zich vasthouden aan wat ze al jaren doen en weinig nieuws brengen.”

Wat is jullie visie op het merkenpakket?

“Een positieve ontwikkeling voor ons is dat het luxe segment het goed doet en dat de jongere generatie geïnteresseerd is in merken en jonge designers. Wij spelen daarop in door te kijken naar merken die een totaalconcept neerzetten en vernieuwend zijn in hun collecties. Daarnaast denk ik dat het steeds belangrijker wordt om een goede marge te bieden en dat je ook uit voorraad kunt leveren. Die twee dingen zijn voor mij een soort voorwaarden geworden om met een merk te starten. We vinden het leuk om nieuwe merken aan te bieden, maar ze moeten daarnaast ook een marge van 3.0 en een goed service- en voorraadprogramma bieden.” 

Hoe is de verdeling qua laag/midden/hoog-segment?

“Alle merken die we voeren, zitten in het midden-hoog-segment. Vaak heeft het middensegment weinig toegevoegde waarde. Maar een label dat superleuke mode heeft voor een hele schappelijke prijs, kan juist in een hoog segment-winkel wel goed verkocht worden. Dus mocht ik ooit een dergelijk merk tegenkomen, sluit ik niet uit dat ik er mee zou samenwerken. Het gaat mij vooral om de onderscheidende factor van een label. Remus Uomo is daarvan een goed voorbeeld: zeer commercieel geprijsd, een leuke moderne collectie, een hoge marge en goede mogelijkheden uit voorraad na te bestellen.”

Hoe ondersteunen jullie de retailer?

“Voor een winkel is het belangrijk om het voorraadrisico te verkleinen. Merken als The Bridge en Uber hebben een grote standaard collectie waaruit dagelijks wordt bijbesteld. Daar dring ik bij klanten ook wel op aan en er zijn steeds meer winkeliers die daar gebruik van maken. Bij Remus Uomo kun je zelfs in een handige portal online bijbestellen. Verder ga ik regelmatig naar winkels toe en heb ik veel contact met mijn klanten.” 

Wat is het imago van jullie agentuur?

“Ik denk dat veel mensen weten dat wij een goede neus hebben voor nieuwe, opkomende merken. Toch zijn er ook veel winkeliers die het iets te vooruitstrevend vinden. Veel traditionele retailers spelen op safe. Maar de consument is soms verder dan de retailer kan inschatten. Door de opkomst van social media en online verkoopkanalen zijn klanten beter geïnformeerd en hebben ze meer know-how dan voorheen. Zo denk ik dat het belangrijk is dat winkeliers voldoende leuke dingen bedenken en andere dingen aan te bieden dan alleen kleding om die consument naar de winkel te lokken. Zo kan een speciale afdeling met schoenen en tassen en/of horeca al helpen om vaker die klant in je winkel te krijgen.”

Wat zijn jullie ambities?

“Zowel in de retail als in de wholesale leuke nieuwe merken brengen met voldoende kans op rendement. Winkelen kan alleen overleven als een bezoek een superleuk uitje is.” 

  • Agentnaam:  Romeyn Wholesale
  • Merkenpakket: Uber, The Bridge, Ron Dorff, Remus Uomo, Cavaliere, SuitRollor, Spalding & Bros.
  • Leveringstermijnen: doorlopend, never out of stock plus seizoenscollecties en flash collecties
  • Marges: 3.0
  • Verkoopprijzen: midden-hoog segment.