TOP

Dennis van Kaauwen (DK Agency) slaat nieuwe weg in: ‘Ik ga niet stoppen met schoenen’

Vorige week werd bekend dat de Eindhovense mannenschoenenzaak Alberto Bellini op slot gaat. Eigenaar Dennis van Kaauwen wil zich meer gaan richten op zijn agentuur DK Agency. Daarnaast opent hij een showroom waar zowel retailers als consumenten welkom zijn. “Ik wil weer de persoonlijke aandacht van vroeger kunnen geven.”

Beeld: Dennis van Kaauwen

Half april 2019 sluit de mannenschoenenzaak Alberto Bellini de deuren. De winkel op de Hooghuisstraat in Eindhoven houdt tot die tijd uitverkoop. Voor eigenaar Dennis van Kaauwen was het tijd om zich te gaan richten op de schoenenmerken die hij vertegenwoordigt met zijn agentuur DK Agency. Daaronder valt ook zijn eigen schoenenlabel (dat gelijknamig is aan de winkel) Alberto Bellini. Dat merk gaat ook verkocht worden in de mannenmodezaak die het pand overneemt: Augusto. Tijd om eens bij te praten.

Waarom sluit je de winkel?

“Het was best een beslissing om te maken. We hebben deze winkel al bijna dertig jaar, maar de schoenenhandel is gewoon heel veel veranderd. Er zijn dagen bij dat 60 tot 70 procent van de verkopen via onze webwinkel lopen. Waarom zou je er dan nog een winkel naast hebben? Daarnaast produceren we via ons eigen label Alberto Bellini al jaren voor een aantal mannenmerken in private label. Door mijn vele reizen naar Italiaanse ateliers en fabrikanten werd ik steeds vaker benaderd om schoenen te ontwerpen en te produceren. ”

Je gaat wel een showroom openen in de buurt van Eindhoven, hoe gaat dat eruitzien?

“Ik wilde mijn vaste klanten niet missen. Daarom wil ik een showroom openen waar zowel winkeliers als consumenten langs kunnen komen. Aan de ene kant wil ik dan mooie spullen voor de groothandel, en aan de andere kant een kleine shop met handgemaakte schoenen. Daar kunnen klanten dan onder het genot van een wijntje of een kop koffie de schoenen uitkiezen die ze willen. Ik wil klanten weer echt de persoonlijke aandacht van vroeger geven. Ik heb nog geen pand op het oog, maar ben op zoek naar iets dat in de stad zit. Dat mensen ook niet ver hoeven te rijden.”

Tekst loopt door onder de foto.

dk agency (5)

Wat voor winkel gaat het pand overnemen?

“De mannenmodezaak Augusto heeft al een filiaal in Tilburg en de broers die die zaak runnen zijn klanten van me. Zij wilden graag een tweede vestiging openen in Eindhoven. Dat kwam nu dus heel goed uit. Zij gaan overigens ook het merk Alberto Bellini verkopen.”

Hoe gaat het met je merken?

“In het merkenpakket zitten Stefano Branchini, Alberto Bellini en Roberto Botticelli. Die laatste kent eigenlijk iedereen wel. De laatste twee, drie jaar kwam het echter een beetje in de vergetelheid omdat de oude agent was gestopt. Het merk hoopte toen dat mensen naar Italië kwamen maar helaas zijn er daardoor wel wat klanten weggevallen. Nu is er een nieuw design en een nieuwe look. Zo’n twaalf, dertien winkeliers hebben het merk toch weer opgepakt nu. Dat merk doet het gewoon heel goed. Stefano Branchini heeft de mooiste mannenschoenen ter wereld. Voor dat merk leveren we een maatwerkprogramma. Retailers krijgen een vitrinekast cadeau bij de eerste order, daarin staan showmodellen. Vervolgens kunnen klanten kiezen uit verschillende leesten, kleuren en modellen. Binnen drie à vier weken hebben ze dan hun eigen, op maat gemaakte schoen in huis. Ons eigen merk Alberto Bellini doen we al jaren, vroeger werd dat voor de groothandel ook vanuit de winkel geregeld. Dan plaatsten winkeliers gerust een bestelling van 100 paar schoenen. Op een gegeven moment heb ik besloten om de winkel van het agentuur te scheiden.”

Tekst loopt door onder de foto.

dk agency (2)

Hoe zijn de reacties op het sluiten van je winkel?

“Klanten vinden het heel jammer, ik heb zelfs bossen bloemen en flessen prosecco gekregen. Ze vinden het wel heel leuk voor me dat ik me op het agentuur ga focussen. En iedereen is uiteraard welkom in de showroom.”

Hoe gaat het met je agentuur?

“De afgelopen weken waren best pittig. Pitti en Modefabriek zijn net achter de rug en voor volgende week staat Micam op de planning. Die stands moet je zelf betalen, dus dat tikt wel flink aan. Pitti was een geweldige beurs, daar komen de meest prachtige mannenmodezaken langs. Op Modefabriek was het ook heel erg leuk, ik heb wat nieuwe gezichten gezien en mensen konden kennismaken met de nieuwe look van Botticelli. Ik vind het ook heerlijk om met de koffers in de auto op pad te gaan en bij winkels zelf langs te gaan. Dat gemoedelijke is heel fijn. Je ziet ook meteen wat er in de winkels gebeurt. Mijn schoenenmerken liggen wel voornamelijk in mannenmodezaken. Dat werkt gewoon heel goed, je kunt bij een outfit direct een schoen presenteren.”

dk agency (3)