TOP

Mannenmode-agentuur Brandrush: ‘Nauw contact met winkelier is de toekomst’

In deze serie interviews spreken we met agenten in de mannenmode. In het zevende deel van deze reeks praten we met Micha Noot van Brandrush, vertegenwoordiger van onder meer mannenmodemerk Hamaki-Ho. “Ik werk het liefst met winkels die echt aandacht voor de klant hebben.”
Na ruim vijftien jaar werkervaring in de sales bij Guess, Blue Blood en Gusto Barcelona, richtte Micha Noot vijf jaar geleden zijn agentuur Brandrush op. Intussen doet hij de vertegenwoordiging van vier mannenmodemerken: Hamaki-Ho, Vive l’Homme, Good Genes en Don the Fuller.
 
Waarom ben je geswitcht van – voornamelijk – vrouwenmode naar mannenmode?
 
“Ik zag dat er een heel groot gat was in de herenmode. De damesmarkt was al enorm verzadigd; er was veel meer keuze voor dames. Maar voor heren was dat helemaal niet het geval. Daarom heb ik besloten om volledig te focussen op de mannenmode. Uiteraard zijn er de afgelopen drie jaar wel veel winkels failliet gegaan, maar de betere herenmodezaken zijn gelukkig blijven bestaan. Ik werk het liefst met winkels die echt aandacht voor de eindklant hebben; bij ketens merk je toch sneller dat je merken ondergesneeuwd raken.”  
 
Wat is je visie op het merkenpakket?
 
“Ik heb bewust gekozen voor merken uit het hogere segment. In het middensegment is er heel veel aanbod, maar als je net een stapje daar boven gaat is er veel minder. Dus ik zag daar alle kansen liggen. Ik heb mijn merken zo uitgekozen dat alle klanten die bij kopen alle merken in principe zouden kunnen inkopen. Alle merken sluiten bij mij naadloos op elkaar aan. Dat betekent dat ik geen concurrentie heb onder de labels die ik voer. Ik heb veel winkeliers die drie tot vier merken bij mij inkopen; bij Don the Fuller kopen ze de jeans, bij Hamaki-Ho de knitwear en colberts en bij Viv l’Homme de T-shirts. Dat is een mooi aanvullend pakket.” 

 

Vive lHomme
Foto’s: Vive l’Homme

 
Hoe ondersteun je de retailer?
 
“Samenwerking vind ik erg belangrijk. In praktijk betekent dat dat ik wekelijks doorverkoopcijfers krijg van mijn klanten, zodat ik met ze kan meedenken. Als het nodig is ruil ik slowmovers in voor fastmovers. Ik denk dat het echt de toekomst is dat je bovenop je klant zit en veel contact hebt en zo samen tot een goed resultaat kan komen. Daarnaast organiseer ik regelmatig events in winkels. Laatst heb ik bijvoorbeeld een Italiaans weekend georganiseerd bij een van mijn klanten waarbij consumenten uitleg kregen over de merken, champagne konden drinken en een goodiebag ontvingen. Op die manier kun je de consument pamperen. Verder sta ik met mijn merken op alle grote beurzen, van de Pitti tot de beurzen in Berlijn.”
 
Wat zijn je doelstellingen en ambities?
 
“Momenteel heb ik zo’n 109 klanten in Nederland. Eigenlijk zijn er nog maar een tiental winkels die ik op mijn lijstje heb staan. Voor de rest ben ik heel tevreden met wat ik heb. Ik krijg gelukkig ook nauwelijks te horen dat winkeliers willen stoppen met mijn merken. Het enige wanneer is winkels stoppen is wanneer ze failliet gaan; verder merk ik dat als ze eenmaal van ons verkopen, dan houden we ze als klant. En daar ben ik heel blij om.”
 
  • Merken: Hamaki-Ho, Don the Fuller, Good Genes, Vive L’Homme
  • Leveringstermijnen: 1 januari – 15 maart (zomercollecties), 1 juli – 15 september (wintercollecties)
  • Prijzen: Hamaki-Ho €39-€199, Don the Fuller €199-€399, Good Genes €149-€349, Vive L’Homme €29-€199  
  •  
  • Marges: Hamaki-Ho 2.9, Don the Fuller 2.7,  Good Genes 2.6, Vive L’Homme 2.7