TOP

Drifter in Haarlem: ‘Het is soms lastig ‘nee’ zeggen tegen mooie merken’

Begin mei opende Milan Moone zijn winkel Drifter in de Haarlemse binnenstad. De ondernemer en geschoolde barista wil met goede koffie en kleding een prettig communitygevoel oproepen. “Drifter is een soort meetingpoint.”

Tot eind vorig jaar was Milan Moone mede-eigenaar en creatief directeur bij de retailformule Number Nine. Sinds begin mei stort hij zich op zijn nieuwe avontuur, modezaak Drifter in Haarlem.  

Drifter is nu vier maanden open. Hoe bevalt het?

“Erg goed. Zeker nu de afgelopen twee, drie weken de nieuwe najaarscollecties binnenkomen. Klanten reageren daar ontzettend goed op, merk ik aan hun reacties en aan mijn omzet. En wat ik echt heel leuk vind: dat zo goed wordt gereageerd op minder bekende merken als Saint James, Oh Dawn, Norse Projects, The Side Party, Bleu de Paname en Cuisse de Grenouille.”

Wat zijn je bestverkochte producten tot nu toe?

“Ik verkoop mooie jurken van Humanoid á 250 euro, maar net zo goed een T-shirt van Saint James voor 55 euro. En daarnaast nog allerlei boeken en accessoires. Ik vind het zelf ook altijd heel leuk als ik verrast wordt door diverse hoekjes, ook al is een winkel vrij klein. Ik probeer dynamisch te blijven door regelmatig de inrichting en presentaties te vernieuwen. Een goede vriendin van mij is goed in visual merchandising en helpt me daarbij.”

En wat is je verder opgevallen in die eerste periode?

“Haarlemmers zijn een ‘tough crowd’. Ze zijn redelijk afwachtend. Ze lopen drie keer langs je winkel en de vierde keer stappen ze binnen. Vanaf dat moment zijn het ontzettend loyale klanten. En dit is niet het hart van het winkelgebied, maar wel een straat in ontwikkeling. Verderop is er een nieuwe leuke lunchtent gekomen en ik merk dat meer mooie winkels interesse tonen in deze plek. Dat belooft veel.”

Waarom ben je deze winkel begonnen?

“Ik heb veel liefde voor mode én voor koffie. Ik heb een baristatraining gevolgd en het leek me heel leuk om deze twee elementen te combineren in een winkel. Bij Drifter kunnen mensen gezellig een kopje koffiedrinken en onze (nieuwe) kleding, boeken en accessoires bekijken of een van onze regelmatige evenementen bezoeken. Drifter is een soort meetingpoint met een communityfunctie. Het is de bedoeling dat mensen uit de buurt – en daarbuiten – ons als een ijkpunt zien.”

Ik zie in de winkel allerlei koffieproducten- en accessoires, dus het concept is breder dan alleen ‘een kopje koffiedrinken’.

“Ik heb een passie voor koffie. Dat zie je aan de machine die ik gebruik, van La Marzocco, een van de beste koffiemachines voor de horeca, en de bonen van Stooker. Ik ben er met veel liefde mee bezig en steek er veel energie in. Dat werkt. Mensen zitten hier vaak in de ochtend even te flexwerken en vrienden komen regelmatig langs. In een hoek bij het raam kunnen mensen zitten en buiten staat er een bankje voor de mooie dagen.”  

Wat doet dit met je omzet?

“Het heeft er wel invloed op. Ik verkoop bijvoorbeeld ook koffiebonen. En aanverwante producten als koppen en sets waar je handmatig koffie mee kan zetten. Nu het najaar eraan komt heb ik meer van dit soort artikelen. In de zomer verkocht ik meer zomerse items als reisgidsen en surfboeken.”

3

Wie zijn jouw klanten?

“Dertigplussers die bereid zijn om voor kwaliteit meer te betalen. Ik merk dat mijn klanten aandacht hebben voor ‘slow living’ en duurzaamheid. Ze kopen liever goede kwaliteitsproducten die iets duurder zijn, dan artikelen die goedkoop zijn en snel weer vervangen moeten worden. Ik geloof daar persoonlijk ook erg in. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk duurzaam in te kopen. Zelfs onze to-go bekers zijn van gerecyclede materialen. Ik wil af van de massaconsumptie.”

Hoe doe je dat qua inkoop?

“Ik kijk naar de kwaliteit, hoe iets geproduceerd wordt, welke materialen worden er gebruikt? Ik ben nog niet voor 100% duurzaam – nu zeker 80% – maar het streven is wel dit uiteindelijk volledig te zijn. Humanoid, The Driftwood Tales, Oh Dawn, Filippa K, Norse Projects, Saint James: het zijn allemaal merken die daarmee bezig zijn. Merken die niet die op die manier werken wil ik niet meer inkopen. Daar word ik steeds kritischer in.”

Gaat je dat makkelijk af of is dat soms lastig?

“Het is soms lastig ‘nee’ zeggen tegen mooie merken. Maar toch: dit is de toekomst. Dit is wat we moeten doen. We verpesten de wereld en mode is een grote vervuiler. Het scheelt dat veel merken er al mee bezig zijn. Zeker surfmerken als Oh Dawn en La Paz uit Portugal, die van nature al bezig zijn met de natuur en de zee. In Scandinavische landen heeft dit onderwerp ook prioriteit. Die labels lopen ver voor op dit gebied. Het wordt steeds makkelijker nu meer merken dit belangrijk vinden.”

En de consument?

“Mijn klanten vinden duurzaamheid en fair trade productie ook belangrijk. Ik probeer deze boodschap er niet te dik er bovenop te leggen. Het moet vanzelfsprekend zijn. En uiteindelijk moeten de items er gewoon goed uitzien.”

Waar vind je jouw collecties?
“Overal. Ik verkoop merken uit Scandinavië, Frans, Portugees, Japans, Koreaans, Nederlands: wat ik leuk vind en past bij dit concept. Dit betekent veel zoeken. Op internet, beurzen en tijdens citytrips.”

Wat maakt Drifter verder de moeite waard?

“In plaats van klanten te belonen met kortings- of spaaracties organiseren we veel events. Zo hebben we volgende week zaterdag een evenement rond Karhu. Daarbij wordt onder andere een limited edition gepresenteerd. De agent komt langs om iets te vertellen over het merk en er zijn hapjes en drankjes. Dit soort extra’s zijn wat mij betreft de manier om je als boetiek te onderscheiden.”

Hoe ga jij om met het fenomeen uitverkoop?

“Ik sta achter mijn producten. Een navy lamswollen trui is een item dat altijd goed is en wat mij betreft niet in de uitverkoop hoeft. Meer seizoensgebonden artikelen zullen uiteindelijk op een rekje belanden, maar ik probeer zo min mogelijk aan uitverkoop te doen. Ik schreeuw het niet van de daken. De komende tijd ga ik kijken hoe ik in de toekomst met dit lastige fenomeen zal omgaan.”

1

4

 

2

5

6