TOP

‘De merken aan de bovenkant doen het beter dan de instapmerken’

Babette Boers opende in augustus 2018 haar eigen winkel in het Utrechtse Leidsche Rijn Centrum: House of Lena, een vrouwen- en kinderkledingzaak. In Textilia 12 die vandaag verschijnt, vertelt ze dat zowel haar zaak als het winkelgebied nog in een opstartfase zitten. “Ik zitten middenin mijn doelgroep, het is een kwestie van tijd.”

Je hebt nooit eerder een winkel gehad, hoe begin je?

Babette Boers: “Het idee voor de winkel had ik vrij snel. Ik kom uit de mode en heb in de loop der jaren mijn eigen visie ontwikkeld op hoe een winkel eruit moet zien en wat er te koop is. Dat is wat House of Lena nu is. Met mijn bedrijfsplannen ben ik naar de bank gegaan, maar mijn eerste aanvraag werd afgewezen. Om mij toch een kans te geven, koppelde de medewerker mij aan iemand die gespecialiseerd is in het aanvragen van bedrijfsfinancieringen en met die adviseur lukte het om verbeteringen aan te brengen. Hij kwam met slimmigheidjes waar ik niet aan had gedacht, zoals het anders inplannen van de betalingsafspraken die je met leveranciers maakt, zodat ik financieel wat lucht heb de eerste tijd. Na goedkeuring kon ik aan de slag.”

Hoe kom je aan de naam?

“Ik heb de winkel vernoemd naar mijn oma die Lena heette, om zo een stukje van mijn roots mee te nemen naar de toekomst. Lena is daarnaast een veel voorkomende meisjesnaam in Scandinavië dus dat maakte de cirkel rond.”

House of Lena Credit Babette Boers 2

Wie is je doelgroep?

“In feite iedereen die geen tijd heeft om alle winkels af te speuren naar dat ene mooie item, maar wel waarde hecht aan goeie kwaliteit en de massaproducties liever links laat liggen. Ik had gegokt op vrouwen tussen de 30 en 35 jaar, maar ik heb gezien dat ik die leeftijd kan optrekken naar 60. De merken en collecties zijn niet leeftijdgebonden. En een leuke bijkomstigheid is dat de Scandinavische dames qua postuur vergelijkbaar zijn met Nederlandse vrouwen, waardoor de pasvorm voor ons gewoon altijd heel goed is. Klanten zijn zelfs vaak verrast zijn dat ze een maat kleiner kunnen dragen dan ze denken. Ik koop in van xs tot en met l en kan ze overtuigen dat hun maat er echt tussen zit.”

De winkel is nu vier maanden open, hoe gaat het tot nu toe?

“In het begin was het lastig, omdat het winkelgebied nieuw is en de straat waar ik zit, de Wenenpromenade, lang last had van bouwverkeer. Ik zit daar in de uiterste hoek, dus mensen liepen hier toen niet snel naartoe. Het is momenteel nog steeds erg wisselend. We merken dat het hele winkelcentrum een moeizame opstart qua bezoekersaantallen doormaakt en daar hebben wij uiteraard ook een flinke uitdaging liggen.”

House of Lena Credit Babette Boers 4

“Wat wel enorm positief is, is dat best al veel rumour around the brand is. Mensen komen graag en geregeld terug, praten heel enthousiast over de zaak en dat levert veel leuke nieuwe klanten op die heel doelgericht binnenkomen. Onze conversie is dan ook super hoog. Ik verkoop accessoires, kinder- en vrouwenkleding; die laatste categorie loopt het best. Verrassend genoeg doen de merken aan de bovenkant zoals Samsøe Samsøe, Second Female en Hope het beter dan de instapmerken als Moss Copenhagen. Ik ben blij met de merkenmix die ik nu heb, maar ik hoop ooit Acne Studios toe te kunnen voegen.”