TOP

Soul Salon helpt retailer met duurzaamheid

Op maandag 10 december was de eerste editie van Soul Salon nieuwe stijl. Het evenement had een nieuwe locatie en een totaal andere opzet dan voorheen. “Het is tijd voor een totale mindshift in de modebranche.”

Soul Salon heeft na twee edities afscheid genomen van de Westergasfabriek en werd deze keer gehouden in de showroom van de initiatiefnemer, het duurzame modeagentuur Goodbrandz, in het Fashion House in Amsterdam. Spontaan binnenlopen zat er niet in, de organisatie had zelf een kleine selectie belangrijke aanjagers op het gebied van duurzaamheid uitgenodigd. Volgens de organisatie kwamen er zo’n honderd retailers naar het evenement.

Innovatie

Centraal stond het programma met lezingen en workshops over duurzame mode. Trendwatcher Truus Dokter begon met een plenaire presentatie over de duurzame trends voor herfst-winter 2019-2020. Ze begint met het aanhalen van de noodzaak van een totale mindshift in de branche. “Mode is verworden tot een businessmodel. We moeten de magie terug krijgen en focussen op innovatie in plaats van marketing.” Je kunt hierbij denken aan totaal nieuwe bedrijfsvoeringen, zoals het Amerikaanse Rent the Runway waar designerjurken kunnen worden gehuurd in plaats van gekocht. Of nieuwe duurzame materialen, gemaakt van bio-plastic, papier, zeewier of hennep. Op trendgebied zien we veel kledingstukken aan één stuk, grote zakken en praktische items zoals workwear en backpacks. In het kleurbeeld komen metallics, pastellen (vegetable dyed!) en felle kleuren voorbij. Geel valt op en dat de consument er voor open staat is veelzeggend: volgens Dokter is geel de kleur van verandering en innovatie.

Workshops

Na de lunch konden bezoekers twee workshopsessies kiezen. Influencer Floortje van Cooten, bekend van het NPO 3 programma Genaaid, vertelde retailers hoe zij hun social mediakanalen kunnen inzetten voor het vergroten van hun verkopen. Femke den Hartog van Inretail gaf een workshop over het toepassen van duurzaamheid in je winkelbeleid. Hoe kun je hier rekening mee houden in je inkoop, hoe kan je ervoor zorgen dat je de bewuster wordende consument kunt blijven bedienen? Johan Rietsema van Binnenbrand zou een workshop geven over winkelbeleving, maar werd wegens ziekte vervangen door Edwin Belt van Inretail.

Soul Salon december 2018 (3)

Verhalen achter merken

Om het programma heen presenteerden vijftien merken zichzelf in de showroom waar de lezingen plaatsvonden. Zij kregen plenair elk een paar minuten om hun merk te presenteren aan het publiek en tijdens de netwerklunch konden bezoekers nader kennis maken. De focus lag hier op het maakproces en het verhaal achter een merk in plaats van op de nieuwste collectie. Bekende merken als Lanius en My oh my waren present, naast kleinere en nieuwere merken. Interessant was het verhaal van het jonge Deense merk Amov, dat staat voor A man of value. Niet alleen vanwege de duurzame materialen en verantwoorde productie, maar ook door het bijzondere recyclingsysteem waarmee je je afdankertje met een code kunt volgen. Bezoekers konden kennis maken met Swedish Stockings, naar eigen zeggen het enige duurzame beenmodemerk ter wereld. Of met de riemen en tassen van Greenbelts, gemaakt van een mix van leer en hout en plantaardig geverfd.

Genomineerden

Aan het eind van de dag werden de genomineerden van de StoryTelling Awards 2019 bekend gemaakt. Deze awards worden uitgereikt aan de retailers die er het beste in slagen om hun kennis en het verhaal van de merken in de fysieke winkel over te brengen aan de consument. Naast de bestaande categorieën Women & Men, Women, Men, Denim, Leather & Shoes en Kleine zelfstandigen, is er dit jaar een nieuwe categorie, namelijk Bodyfashion. Op 20 januari worden de winnaars bekendgemaakt op Modefabriek.

De volgende editie van Soul Salon vindt plaats in mei 2019. De exacte datum wordt nog bekend gemaakt.