TOP

‘Ondernemers moeten herhalen dat het de moeite waard is om te investeren in kwaliteit’

De verspilling in de mode is groot en om ook een bijdrage te leveren aan het milieu heeft retailer Pim Wiggers van de Arnhemse mannenmodewinkel Neighbourhood een speciale actie op touw gezet. Klanten die hun wollen trui of jeans inleveren, krijgen 20 procent korting op een artikel. “Ik wil bewustwording creëren.”

Onder de noemer de Neighbourhood Recycle Days geeft eigenaar Pim Wiggers van 10 november tot en met 10 december 2018 20 procent korting op een ingeleverd artikel. Welk ideaal zit hierachter?

Pim: “Ik wil mensen stimuleren om te recyclen. Er wordt veel kleding weggegooid en dan komt dat niet eens terecht in een kledingcontainer, maar in de eigen vuilnisbak. Het gaat volgens mij om gemiddeld zo’n 40 stuks per jaar. En dat zijn veelal ook artikelen van slechte kwaliteit. Vooral de generatie tieners en twintigers kopen veel kwantiteit en minder kwaliteit, omdat ze elke week iets anders willen aantrekken.

Met deze actie wil ik dat mensen gaan kijken naar wat ze kopen, van welk materiaal iets is gemaakt en onder welke arbeidsomstandigheden items worden geproduceerd. Dit is het juiste moment om hier aandacht voor te vragen. We merken nu zo duidelijk dat het klimaat verandert. Het is midden november en ik loop in mijn zomerjas naar het werk!

Wij als ondernemers moeten blijven herhalen dat het de moeite waard om te investeren in kwaliteit en het voortouw daarin nemen. Dat past ook bij deze tijd, steeds meer klanten willen weten waar iets gemaakt wordt. Ik zit nu 15 jaar in het vak en toen ik begon stelden mensen geen vragen over herkomst van producten. Nu wel, dus dat gaat goed, maar er valt nog veel te winnen.”

De actie is net van start gegaan, hoe loopt het?

“Ik heb al 32 stuks binnengehaald in een paar dagen. De kleding die nog goed is doneren we aan een goed doel, zoal de Kledingbank. Van kleding die niet meer bruikbaar is, laten we Arnhemse kunstenaars iets maken, zodat mensen ook kunnen volgen wat er met hun ingeleverde artikelen gebeurt. Zo laten we zien dat recyclen niet per se suf is maar tot iets nieuws kan leiden, zoals een portemonnee van je oude leren jas, of een kaarsenstandaard.”

Wat kost deze actie jou?

“Marge, maar ik heb er graag wat voor over. Op deze manier kan ik mensen meenemen in mijn verhaal en ze kennis laten maken met kwalitatief goede en eerlijke kleding. Hopelijk kan ik ze beter laten nadenken over wat ze kopen. Daarom mogen klanten ook alleen artikelen van natuurlijke materialen inleveren, dan denken ze er nog eens extra over na. Ik hoef er niet aan te verdienen, mijn doel is bewustwording creëren. En elk mens dat ik overtuig, is winst. Als ik naar mezelf kijk ben ik blij dat ik weet dat er mooie kledingstukken bestaan die lang mee gaan. Dat is een van de redenen dat ik verliefd ben geworden op dit vak.”

Komt er een vervolg op deze actie?

“Mijn doel is om deze actie met de hele stad te gaan organiseren. Om te beginnen wil ik proberen dit met mijn straat op te pakken en het recycle-event vervolgens stap voor stap uit te breiden. Daarom hoop ik dat mijn event een succes wordt, zodat ik met dat resultaat andere ondernemers kan enthousiasmeren.”