TOP

Lidewij Edelkoort: vrouwen- en mannenmode (+ 8 interieurtrends!) voor zomer 2020

Folklore is zo oud als de mensheid en toch is dát precies wat de mode van nu nodig heeft, gelooft Lidewij Edelkoort. De expressieve inspiratie uit boeiende culturen kunnen volgens de trendforecaster mode leiden naar de broodnodige nieuwe vormgeving.

Zelf heeft Lidewij Edelkoort voorouders uit Centraal Afrika, Mesopotamië, Mongolië, Scandinavië en de Lage Landen. ‘Geen wonder dat folklore altijd een rol in mijn leven en garderobe heeft gespeeld’, zegt ze in het voorwoord van haar nieuwste trendboek voor voorjaar/zomer 2020, ‘Folklore, a way to new form in fashion’. 

 

Wederzijds begrip

Tijdens haar trendseminar in het Muziekgebouw aan ’t IJ vertelt de trendvoorspeller dat ze een langdurige studie naar folklore achter de rug heeft. Daarbij kwam ze tot diverse conclusies. Zoals dat sommige folkloristische aspecten – als verven (ikat en tie & dye), geweven stoffen, sierstiksels en borduursels – vrijwel gelijktijdig werden uitgevonden in diverse continenten. In deze tijden van patriottisme en de segregatie van culturen is deze wetenschap mooi om te realiseren dat landen en culturen dus meer achtergronden delen dan we dachten en dus volgens Edelkoort tot wederzijds begrip kan leiden.

 

Speed & greet

Daarnaast is folklore een manier om innovatieve modevormgeving te forceren. Edelkoort: er is geen tijd meer om na te denken over vernieuwing. Er moet gemaakt en gedropt worden, met als gevolg dat voortdurend dezelfde kledingstukken als ‘nieuw’ worden gepresenteerd. Het is ‘speed & greet’, waardoor er weinig tijd is voor creativiteit. Folklore kan de aandacht trekken die we nu – in de massale uniformiteit – niet zien.” Inspiratie opdoen in de rijke en veelzijdige folkloregeschiedenis kan de motor weer doen draaien en uiteindelijk meer inspirerende en creatieve mode opleveren.

 

Li 1

 

De opvallendste tendensen voor zomer 2020 volgens Lidewij Edelkoort:

 

Van tunieken en jurkachtige modellenwordt dit seizoen veel verwacht. Zowel voor vrouwen, als ook heel belangrijk, voor mannen. We zien ze in diverse varianten: vooral in lichte tinten, met en zonder kraag/capuchon, met of zonder knopen, gedragen in laagjes en als prettige homewear voor mannen. 

 

Geweven stoffen, die aandachtig en vakkundig zijn gemaakt. Edelkoort voorziet ook een behoefte aan meer exclusieve stoffen. 

 

Folklore kan opvallend worden ingestoken, met extraverte prints en dessins, maar leent zich zich ook perfect voor meer subtiele, maar nog steeds in het oog springende details. Denk bijvoorbeeld aan randen die voorzien zijn van decoratief band, kant of bedeltjes en kralen. 

 

Wijde, zwierige, kleurrijke rokkenen jurken met volants of borduurwerk. 

 

De schortwordt gezien als een accessoire, zeker als deze is uitgevoerd in felle kleuren. 

 

Praat je over folklore, dan mogen bloemenmotievenniet ontbreken. We gaan verschillende uitvoeringen zien, van romantisch tot aan een eclectische mix met streetwear.

 

Rechtgesneden tops en poncho’szijn een makkelijk item voor een brede klantengroep. 

 

Folklore is een rijk thema, dus stoffen als jacquards en velours worden dan ook volop bewerktmet applicaties, kant en borduurwerk. Deze kleding is een plezier om aan te trekken. Volgens Edelkoort is deze modevorm ook interessant voor mannenmode. 

 

Kimono’smaken een comeback, zeker bij jonge vrouwen en mannen. Daarnaast zien we ook andere wikkeljasjes- tops en sjaals.

 

Er komt weer meer aandacht voor gedessineerde ceintuurs en strapsvan tassen. 

 

Multigekleurde strepen(a la Missoni)

 

Upcycling, het opnieuw verwerken van stoffen en bestaande kledingstukken, blijft belangrijk. Met name in mannenmode en streetwear. We zien bijvoorbeeld quilts en vrolijk gekleurde items van restanten stoffen.   

 

Adidas

Adidas X Pharrell Williams Solarhu

folklore 2

Foto: Trend Union

 

Interieurtrends (die ook interessant zijn voor de retail)

 

Tijd voor thee:terwijl de hippe koffiezaakjes blijven groeien, wordt thee volgens Edelkoort een nieuwe obsessie. Zij voorziet zelfs dat mensen er een speciale plek voor in huis inrichten, om het theedrinken optimaal en in alle rust te beleven. Dit kan natuurlijk ook in winkels, denk hierbij aan het schenken van bijzondere theesoorten, huisgemaakte ijsthee of de inmiddels populaire matcha latte (gezonde Aziatische groene thee). Daarnaast kan mooi theeservies als interessante bijverkoop fungeren.  

 

Groen blijft goed:de aandacht voor planten is zeker ook in 2020 nog aanwezig. Edelkoort tipt onder meer geclusterde kamerplanten en bomen voor een ‘binnentuingevoel’. Al het groen is volgens de forecaster synoniem aan ‘de nieuwe gezelligheid’. 

 

Terracotta:rustiek terracotta, bijvoorbeeld voor potten of sculpturen. 

 

Geel en goud:deze combinatie zorgt voor een instant zonnig, zomers en luxe gevoel. 

 

Mat en glans:in het interieur en bij interieurobjecten wordt gespeeld met matte en glanzende materialen. 

 

Als in een museum:creëer rust – en begeerlijkheid – in je winkel door extra de aandacht te vestigen op een enkele pronkstukken. 

 

Geweven materialen:net als in de mode zijn geweven stoffen ook in het interieur belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan tweed-achtige weefsels. 

 

Velours:ook al doet velours vaak wat winters aan: volgens Edelkoort leent dit zachte, knusse materiaal zich net zo goed voor het gehele jaar. 

 

tokyo design studio

Getipt als smaakmaker: thee. Foto: Tokyo Design Studio