TOP

CBW-Mitex modemonitor: omzetontwikkeling mode rond nullijn

De omzetontwikkelingen in de modedetailhandel schommelen in het eerste kwartaal rond de nullijn. Dat blijkt uit de cijfers van de CBW-MITEX modemonitor. Oorzaak: de lang aanhoudende winter.

In januari en februari had de branche duidelijk last van de lang aanhoudende winter. Een sterke omzetgroei in maart zorgde voor een inhaalslag qua omzetontwikkeling. Per saldo sloot de modebranche het eerste kwartaal af met een gemiddelde omzetachterstand van een half procent ten opzichte van 2009.

Mannenmode
Bij herenmode bleef de omzet met -0,2 procent iets achter bij het eerste kwartaal in 2009. Jeanszaken moeten alles uit de kast halen om de negatieve omzettendens te stoppen. De omzet daalde het eerste kwartaal met 5,9 procent. De hoge prijzen en het achterblijven van vernieuwing in dit segment zijn hier debet aan. Branchemanager Harry Bijl: “De consument is met het huidige economische tij niet langer vanzelfsprekend bereid een hoge prijs voor jeans te betalen.”

Vrouwenmode
De verkoop van damesmode verliep in het eerste kwartaal naar wens. Dankzij een omzetstijging van liefst 13,1 procent in maart eindigde dit segment na drie verkoopmaanden met een plus van 1,6 procent. Daarmee schrijft damesmode voor het eerst sinds 2007 weer positieve cijfers over het eerste kwartaal.

Bodyfashion
Ondernemers in bodyfashion realiseerden in het eerste kwartaal 2,4 procent minder omzet. Bijl: “Er is veel concurrentie in dit segment. Alle lifestyle merken hebben inmiddels hun eigen ondermode lijn. Daardoor komen prijzen onder druk te staan.”  Ook de segmenten baby- en kindermode zagen hun omzetten teruglopen. De start in januari was slecht. De eindstand van het eerste kwartaal is -1,8 procent.