TOP

België krijgt nieuwe uitverkoopwet

In België is in mei 2010 een nieuwe wet voor handelspraktijken en consumentenbescherming ingevoerd. De sperperiode wordt door deze wet verkort. Moet Nederland ook wetgeving krijgen om de uitverkoop te regelen?

De nieuwe wet verkort de zogenaamde sperperiode in Belgie. Dat is de periode voorafgaand aan de koopjesperiode voor kleding, schoenen en lederwaren. Tijdens de sperperiode mag er geen reclame gemaakt worden voor prijsverlagingen. Daarmee voldoet de Belgische wetgeving nu aan de Europese richtlijnen over oneerlijke handelspraktijken. 

Door de nieuwe wet start de sperperiode drie weken later, namelijk op 6 juni en 6 december. De koopjesperiodes van juli en januari blijven onveranderd. In het verleden startte de sperperiode op 15 mei en 15 november. 

Met de nieuwe wet wordt ook het verbod op koppelverkoop opgeheven, conform de huidige Europese wetgeving. Het blijft wel mogelijk om aanbiedingen te beoordelen op oneerlijke praktijken. De regels rond prijsborden worden vereenvoudigd. Ook de regels voor verkoop op afstand zijn versoepeld om zo de elektronische handel te stimuleren. Verkoop met verlies blijft verboden.

Modedetaillisten
De Unie van Zelfstandige Ondernemers (UNIZO)  kan zich vinden in de nieuwe wet handelspraktijken. De grootste Vlaamse ondernemersorganisatie staat achter de sperperiode, omdat het verbod om prijsverminderingen aan te kondigen tijdens die periode voorkomt dat grote spelers de koopkracht van de consument al voor de solden ‘uitputten’. Zo zouden ze immers de kleinere modewinkels treffen die de soldenomzet nodig hebben om nieuwe collecties te kopen. De organisatie roept de controlediensten op om de nieuwe wet beter te doen naleven dan de oude. In het verleden moest UNIZO meer dan eens naar de rechtbank stappen omdat grote moderetailers herhaaldelijk de sperperiode overtraden.

Ook in Nederland? 
Wat vind jij? Moet er in Nederland ook wetgeving komen rond de uitverkoop? Reageer hieronder