TOP

Ander winkelgedrag door inflatie, nieuwe naam Afterpay, samenwerking Josh V met Leger des Heils

De hoge inflatie zorgt ervoor dat consumenten andere keuzes maken ten aanzien van winkelen onderzocht Q&A. AfterPay gaat vanaf 4 oktober verder onder de nieuwe naam Riverty. En Josh V en het Leger des Heils gaan samenwerken. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 6 september 2022.

Consumenten gaan anders winkelen door inflatie

De hoge energierekeningen en de inflatie zorgen ervoor dat consumenten voor andere winkels en merken kiezen, op aanbiedingen wachten of in het slechtste geval aankopen uitstellen. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A. Het zijn vooral de artikelen die met een hoge frequentie gekocht worden waar de consument de inflatie direct in de portemonnee zegt te voelen. Discount supermarkten zullen hiervan profiteren. Maar liefst 82% van de consumenten zegt een flinke prijsstijging te ervaren bij voedingsmiddelen. In ander productcategorieën zoals kleding en schoenen zijn de meningen meer verdeeld en ervaart het merendeel een kleine stijging.

Zeventig procent van de ondervraagden geeft aan in de afgelopen zes maanden producten in de aanbieding gekocht te hebben, 55% geeft aan gewacht te hebben tot producten in de aanbieding waren, 39% heeft gekozen voor een ander merk met een lagere prijs en 33% heeft een aankoop uitgesteld. Consumenten verwachten de komende zes maanden vooral meer aankopen uit te stellen (+3%) of te wachten tot producten in de aanbieding komen (+5%) De verschillen in gedrag tussen de branches zijn groot. Vooral in de modesector is sprake van uitstelgedrag. Op het gebied van persoonlijke verzorging worden vooral veel aanbiedingen gekocht of daarop gewacht.

Nieuwe naam voor Afterpay    

De bekende betaaldienst AfterPay gaat vanaf 4 oktober verder als Riverty. Riverty biedt dezelfde diensten aan in dezelfde webwinkels als Afterpay. Wel wordt het dienstenaanbod uitgebreid met extra opties. Zo kunnen consumenten met nieuwe producten als ‘Split in 3’ en ‘Flex’ hun betalingen op een nieuwe manier regelen. De naam Riverty staat voor een onbevangen gevoel van vrijheid en kansen, net zoals de natuurlijke stroom van een rivier. Dat gevoel wil het bedrijf de consument laten ervaren bij het beheren van zijn betalingen. AfterPay bestaat sinds 2005 en is van oorsprong een Nederlands bedrijf gericht op achteraf betalen. In 2014 werd het overgenomen door het Duitse fintech bedrijf Arvato Financial Solutions, onderdeel van Arvato Bertelsmann. Dat is een dochterbedrijf van Bertelsmann AG, een internationaal multimediaconcern met meer dan 100.000 medewerkers wereldwijd. Ook Arvato Financial Solutions & Bertelsmann Financial Services opereren straks onder de naam Riverty.

Josh V gaat samenwerken met Leger des Heils

Vrouwenmodemerk Josh V en Leger des Heils ReShare gaan samenwerken. Om consumenten te stimuleren duurzamer met hun kleding om te gaan, openen Josh V en ReShare op 23 september naaiateliers bij geselecteerde ReShare Stores in Nederland. De ReShare Stores zijn de tweedehands- en vintage kledingwinkels van Leger des Heils ReShare, waarvan er momenteel tien in Nederland zijn. De samenwerking met Josh V betreft de ReShare Stores in Den Haag, Rotterdam, Tilburg en Deventer. Hier kunnen vrouwen kosteloos hun Josh V-kleding laten repareren om de levensduur te verlengen.

Deze service kan worden aangeboden dankzij een donatie van Josh V aan ReShare voor de aanschaf van naai-en lockmachines. De gift is een deel van de symbolische retourvergoeding die door Josh V wordt gerekend aan webshopklanten ter bewustmaking en het beperken van het aantal retourzendingen. De naaiateliers dragen niet alleen bij aan het verduurzamen van de kledingindustrie, ze bieden ook sociale (re)integratie en werkgelegenheid aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, onder wie vluchtelingen. Bij succes zal in de toekomst het aantal naaiateliers worden uitgebreid naar de ReShare Stores in meerdere steden in Nederland. Het herstellen of  repareren van niet-Josh V kledingstukken is mogelijk tegen betaling.

Inflatie stijgt naar 12%

Consumentengoederen en -diensten waren in augustus 12,0 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het CBS. In juli was de inflatie 10,3 procent. Vooral de prijsontwikkeling van energie zorgde voor een verdere stijging van de inflatie. Ook voedingsmiddelen hadden een verhogend effect op de inflatie. Voeding was in augustus 13,1 procent duurder dan in dezelfde maand vorig jaar. Naast voeding zorgde ook de prijsontwikkeling van kleding voor een stijging van de inflatie.

Viktor&Rolf en Specsavers lanceren opnieuw een brillencollectie

Het Nederlandse modehuis Viktor&Rolf en Specsavers slaan opnieuw de handen ineen en lanceren een tweede brillencollectie. De lijn geeft een surrealistisch gevoel en bevat een samenspel van verschillende vormen en verhoudingen. De collectie omvat zes monturen in neutrale en zachte tinten en kenmerkende Viktor&Rolf-elementen. Zo vind je bijvoorbeeld details gebaseerd op de iconische Flowerbomb terug in de monturen. Alle brillen zijn gemaakt van duurzaam bio-acetaat materiaal.