TOP

Afwijzing en uitsluiting maken koopziek

Mensen die zich buitengesloten of afgewezen voelen, hebben de neiging te gaan shoppen om de teleurstelling te verwerken.

Dat blijkt uit een onderzoek onder honderden studenten door Nicole Mead van de Universiteit van Tilburg en vier Amerikaanse collega’s. De koopwoede die ontstaat bij een sociale tegenslag kan zelfs tot riskante uitgaven of onverantwoord gedrag leiden.

Afwijzing

Het experiment ging als volgt: proefpersonen moesten onder andere kijken naar een videoboodschap van iemand die nader kennis wilde maken. De proefpersoon mocht een boodschap terugsturen en kreeg daarna in sommige gevallen te horen dat de ander geen verder contact wenste. Wie afgewezen werd, bleek daarna in een winkeltje meer te kopen dan de mensen die niet teleurgesteld waren. De afgewezenen gaven meer geld uit.

Meer risico

Tevens bleek dat de teleurgestelde proefpersonen bereid waren meer risico te nemen dan anderen. Ze waren eerder geneigd daadwerkelijk coke te gebruiken, tijdens een experiment met cocaïne, als ze daarmee bij een groep konden horen. Mensen die niet afgewezen waren, waren vaker niet bereid de harddrug uit te proberen. “Consumptie als middel om sociale relaties te onderhouden, is een sterke drijfveer”, concludeert Mead.

 

Impulsaankopen

Het was al langer bekend dat mensen die zich ‘aan de rand van de samenleving’ bevinden, vaker impulsaankopen doen, vrekkig kunnen zijn of juist dingen kopen die hen onderscheiden van andere groepen. Uit dit recente onderzoek blijkt nu dat consumeren om sociale relaties te bevorderen sterker is.