TOP

ACM spreekt webwinkels aan na klachten, Boarini Milanese lanceert tas van 6 miljoen euro en PostNL introduceert piektoeslag

PostNL introduceert een piektoeslag voor bedrijven tijdens de feestdagenperiode, toezichthouder Autoriteit Consument & Markt wil dat webwinkels klanten beter informeren en grotere webwinkels zoals Bol.com houden sinds april hogere prijzen aan. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 24 november.

Boarini Milanese: de tas van 6 miljoen

Het Italiaanse merk Boarini Milanesi lanceert een tas van 6 miljoen euro, naar eigen zeggen de duurste tas ooit. Het label heeft de tas in het leven geroepen om het bewustzijn te vergroten over de noodzaak om onze zeeën te beschermen, die als gevolg van de COVID-19-pandemie nog meer dan normaal worden bedreigd door niet-biologisch afbreekbare kunststoffen. Van de opbrengst gaat 800 duizend euro naar het schoonmaken van de zeeën. Van dit Parva Mea-model zijn in totaal drie exemplaren gemaakt, met model bestaat onder andere uit saffieren en diamanten. Opvallend detail: er zit wel alligatorleer in de tas verwerkt.

Grote webwinkels houden hogere prijzen aan

BNR meldt dat uit onderzoek door prijsvergelijker Omnia Retail blijkt dat grote webwinkels hun producten vanaf april maand na maand flink duurder hebben gemaakt. Dit terwijl andere online retailers hun prijzen juist verlaagden. Gemiddeld liggen de prijzen van deze grotere webwinkels – Bol.com, Coolblue, Mediamarkt en Amazon – nu zo’n 4 procent hoger dan bij andere aanbieders. Volgens Sander Roose van Omnia Retail zijn de tekorten door de coronacrisis een belangrijke reden voor deze stijgingen. “De meeste online retailers zijn er de afgelopen tijd in geslaagd om de langere leveringstijden terug te dringen. Nu willen ze voorkomen dat ze op drukke momenten in de problemen komen, bijvoorbeeld rond de feestdagen. Grote webwinkels lijken daarop te anticiperen door producten ertussenin minder agressief te prijzen en niet te stunten met grote promotieperiodes.” BNR sprak met een aantal van de webwinkels, zij ontkennen dat ze de prijzen momenteel hoger houden om tekorten te voorkomen. Overigens dalen sinds eind vorige week de prijzen weer in de aanloop naar Black Friday.

‘Piektoeslag’ voor webwinkels

PostNL rekent met ingang van dit jaar een zogenaamde piektoeslag aan webwinkels. Dat meldt Retailtrends. Deze toeslag van 25 eurocent per pakket geldt voor alle bestellingen die worden verstuurd in de periode van 20 november tot en met 31 december. In deze periode worden bijna twee keer zoveel pakketten verstuurd als normaal. Het postbedrijf zet hierom extra medewerkers en middelen in om de bestellingen op tijd te kunnen bezorgen. “Al deze maatregelen kosten geld, vandaar deze toeslag”, aldus het bedrijf. Deze piektoeslag geldt voor iedereen met een contract bij PostNL die in 2020 pakketten verstuurt tijdens de piekperiode en geldt ook voor retourzendingen en pakketten naar het buitenland. Particuliere klanten hoeven de toeslag niet te betalen. 

ACM spreekt webwinkels aan na klachten over levertijden

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat webwinkels klanten beter informeren over hun levertijden, met name in verband met de komende feestdagen en de extra drukte door corona. Dat meldt Fashion United op de website. ACM ontving de afgelopen maanden veel meldingen over producten die niet of te laat geleverd werden. Ook kwamen er klachten over aankopen die niet of laat werden terugbetaald. Ook waren webwinkels slecht bereikbaar. Op aandringen van de toezichthouder hebben een aantal webwinkels de informatie op hun website aangepast en werd het aantal mensen op de klantenservice uitgebreid. ACM roept webwinkels op om de voorraad goed bij te houden en de levertijden op de website actueel te houden. Ze moeten volgens de toezichthouder consumenten na de aankopen blijven informeren wanneer bestellingen vertraagd zijn en er moet meer duidelijkheid komen over het reactietermijn van webwinkels en hoe en wanneer zij bereikbaar zijn. Tenslotte moeten webwinkels zich houden aan een terugbetalingstermijn van 14 dagen wanneer een bestelling geannuleerd wordt of als de consument gebruik maakt van zijn bedenktijd.

Westfield Mall of the Netherlands kondigt opening aan

Westfield Mall of the Netherlands kondigt in een persbericht aan dat het de deuren opent op 18 maart 2021 van het elfde centrum in continentaal Europa. Vorig jaar openden al tien centra in Frankijk, Zweden, Polen en Tsjechië. Met het toetreden van 21 nieuwe merken is de locatie voor 85% voorverhuurd. Het centum komt te staan op de plek van het verouderde winkelcentrum Leidsenhage en meet een vloeroppervlakte van 117.000 m2. Het modeaanbod bestaat onder andere uit de merken Joe Merino, MSCH Copenhagen, YAYA, Mango, Guts & Gusto, No Excess, Nanny’s en Steppin’ Out. Bart van Twillert, country manager bij vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco-Westfield dat het centrum ontwikkelt: “We zijn verheugd om formeel aan te kunnen kondigen dat Westfield Mall of the Netherlands op 18 maart 2021 opent. Er is nog steeds vertrouwen in fysiek retail.” Volgens Van Twillert heeft COVID-19 de overgang naar omnichannel retailing voor veel merken versneld en stelt de samenwerking met Westfield hen in staat om de premium-ervaring te leveren die hun klanten zoeken.

Foto: Westfield Mall of the Netherlands