Wehkamp scoort het best bij online aankoop jeans
WUA! zette honderd respondenten achter de computer, die anderhalf uur de tijd hadden om zich te oriënteren op de aankoop van een spijkerbroek. De zoekstrategie en beslissingsfactoren waren vrij om zelf te bepalen. Gevonden websites werden op tien onderdelen beoordeeld. Na anderhalf uur kozen de respondenten een favoriete aanbieder.
Voorsprong voor Zalando
Zalando, Wehkamp en H&M werden door respectievelijk 66%, 62% en 53% van de respondenten gevonden. Zalando begint de strijd dus met een kleine voorsprong, maar wordt wel het vaakst aangewezen als website waarop de meeste ergernissen worden beleefd. Respondenten vinden de website te massaal en het aanbod te groot.
Wehkamp meest favoriet
De consument op spijkerbroekenjacht wil een groot aanbod, dat vervolgens gefilterd kan worden op merk, maat, kleur, model en prijs. Uiteindelijk is Wehkamp met 15% bij de grootste groep respondenten favoriet. Zalando en H&M volgen met beide 13%. Op gepaste afstand van deze top 3 volgt V&D met 7% van de totale voorkeur. Wehkamp en vooral H&M zijn vooral bij de vrouwelijke respondenten in trek, terwijl V&D enkel door mannen als favoriet wordt aangewezen.
Gebruikersonderzoek
Onderzoeksbureau WUA! houdt zich bezig met online concurrentieanalyse en maakt online oriëntatiegedrag van consumenten met grootschalig gebruikersonderzoek.