TOP

Winkelstraten drukker, De Koopman opent nieuwe winkels en grote steden vrezen verloedering door leegstand

Het wordt weer drukker in de winkelstraten, De Koopman opent nieuwe winkels en grote steden vrezen verloedering door leegstand. Verder: Het Nederlandse sportkledingmerk Goldbergh benut het EK om geld in te zamelen voor het goede doel. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 16 juni.

De Koopman opent nieuwe winkels

De Koopman, een formule van The Sting Companies, voegt drie nieuwe winkels aan het portfolio toe: in Utrecht, Enschede en Den Bosch. Het gaat om in 22.500 vierkantemeter, meldt Vastgoedjournaal. Hiermee komt het aantal winkels van de modeketen op 8. De Koopman heeft ook filialen in Rotterdam, Amsterdam, Tilburg, Breda en Amersfoort. De steden die De Koopman nu toevoegt stonden al langer op de wishlist, vertelde commercieel directeur Peter Danse in een interview met Textilia in november vorig jaar. De Koopman is in mei 2020 In Rotterdam  gestart met de verkoop van vrouwen- en mannenkledingmerken van het moederbedrijf. In de eerste paar maanden werd de recente voorraad van The Sting Companies verkocht met hoge kortingen. Vanaf medio augustus is de collectie aangevuld met nieuwe kleding van andere eigen merken van het moederbedrijf.

Nieuwe stek voor Goodbrandz

Duurzaam agentuur Goodbrandz verruilt op 1 juli het kantoor in Amsterdam voor de Rijnlanderweg 916 in Hoofddorp, zo meldt het in een persbericht. Het agentuur laat tegelijkertijd weten een nieuw merk aan het portfolio te hebben toegevoegd: het duurzame vrouwenmodemerk SKFK. Het is een Spaans label dat is gespecialiseerd in tijdloze prints en staat voor slow fashion. Het merk, dat vroeger bekend was als Skunk Funk, ontwerpt twee collecties per jaar en kenmerkt zich door het gebruik van exclusieve prints en stoffen, aldus het persbericht. Het merk richt zich op vrouwen die een uniek design willen omarmen, geïnspireerd door kunst en cultuur, met een tijdloze, comfortabele en functionele stijl. De collecties worden ontworpen in Bilbao. SKFK hangt ook in de showroom tijdens het inkoopseizoen dat bij Goodbrandz plaat vindt van 19 juli tot en met 27 augustus 2021 op de nieuwe locatie in Hoofddorp.

Grote steden vrezen verloedering door leegstand

Nu door de coronacrisis is de winkelleegstand in de grootste binnensteden onverwacht snel is opgelopen, vrezen stadbestuurders voor verloedering van winkelstraten. Dat schrijft het Financieele Dagblad. Door de pandemie hebben buitenlandse toeristen en dagjesmensen grote steden als Amsterdam en Utrecht gemeden, waardoor deze plekken tegen de trend in grote verliezen lijden. “We zien gigantische omzetverliezen, leegstand die in sommige winkelstraten oploopt tot 40% en een grote afname van de toeristenstroom”, aldus de Utrechtse wethouder Klaas Verschuure namens de zes grootste steden vorige week in een brief aan Tweede Kamerleden, die FD in handen heeft.

Vooral in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven neemt de leegstand toe, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus. Zo staat in het centrum van Eindhoven in juni bijvoorbeeld 9,3% van het aantal winkelmeters leeg, twee jaar geleden was dat 6,1%. In Amsterdam steeg de leegstand in diezelfde periode van 1,4% naar 4,8%. Hoewel Amsterdam daarmee nog flink onder het landelijk gemiddelde van 7,5% zit, stijgt de leegstand wel snel. In de Kalverstraat staat volgens de gemeente inmiddels 6% leeg.

Winkelstraat drukker, maar niet op oude niveau

Afgelopen week was het 48,2 procent drukker in de winkelstraat dan diezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt retailadviesbureau RMC aan Nu.nl. Dat is echter nog steeds onder het niveau van voor de coronacrisis. RMC zag het drukker worden in de winkelstraat toen vanaf er begin maart gewinkeld worden op afspraak. De steile lijn is echter pas te zien vanaf midden april, toen winkels onder voorwaarden weer gewoon open mochten. Sindsdien zijn steeds meer Nederlanders naar de stad getrokken en nu ook de horeca weer open is, wordt het telkens drukker. In de week van 7 tot 13 juni liepen er bijna de helft meer mensen rond in de winkelstraten dan een jaar eerder. Vergeleken met 2019 was dat echter 34 procent minder.

Goldbergh in actie voor goed doel tijdens EK

Het Nederlandse sportkledingmerk Goldbergh benut het EK om geld in te zamelen voor het goede doel. Dat doet het label door de winst van alle active wear webshopsbestellingen te doneren aan de stichting Spieren voor Spieren zolang het Nederlands elftal in het toernooi blijft spelen. Dat meldt het merk in een persbericht. Tevens wordt bij iedere order een limited edition bucket hat mee- geleverd als exclusief cadeau. De campagne wordt ondersteund doorvier spelersvrouwen van de Nederlands elftaltspeler: Candy-Rae Blind (vrouw van Daley Blind), Annekee Molenaar (vriendin van Matthijs de Ligt), Estelle Bergkamp (vriendin van Donny van de Beek) en Laura Benschop (vriendin van Davy Klaassen).

Foto’s: Goldbergh