TOP

Black Friday zet winkeliers voor dilemma, retailers komen met tegenreacties en de winkelleegstand daalt

Nederlanders maken zich op voor Black Friday en Cyber Monday, wat retailers voor een dilemma zet. Verder: de winkelleegstand daalt. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 28 november.

Winkelleegstand daalt naar 6 procent in Nederland

In 2019 was de leegstand als aandeel van het totale vloeroppervlak het hoogst bij kantoren en winkels, zo meldt het CBS. Bij winkels was 2,6 miljoen vierkante meter niet in gebruik, dat komt neer op 6 procent. Deze relatieve leegstand is sinds 2015 niet zo laag geweest. Van de kantoorruimten is 3,3 miljoen vierkante meter nog onbenut. De meeste leegstaande winkels en kantoren staan al lang leeg. Van het winkeloppervlak dat in 2019 leegstond was 67 procent een jaar eerder ook niet in gebruik. In totaal gaat het om bijna 5,9 duizend kantoren en 6,6 duizend winkels. In de provincie Limburg is de winkelleegstand het hoogst: 9 procent, gevolgd door Flevoland en Friesland met 7 procent. In de provincies Noord-Holland, Zeeland en Gelderland staat 5 procent van de winkels leeg.

Modeontwerper Claes Iversen kandidaat ‘Wie is de mol?’

Modeontwerper Claes Iversen is een van de kandidaten die meedoet aan het programma Wie is de mol? (WIDM), zo mocht Linda.nl deze week bekendmaken. De makers van het programma zijn deze week begonnen met de bekendmaking van de deelnemers voor komend seizoen en hebben hiervoor kistjes verstuurd met hints over de kandidaten. De website Linda.nl mocht de eerste openen beginnen namelijk vandaag met het bekendmaken van de deelnemers voor het nieuwe seizoen. Het is het twintigste seizoen van WIDM en de eerste aflevering is op 11 januari 2020 op NPO 1.

Mogelijk onderzoek naar faillissement Vidrea Retail

Er komt mogelijk een onderzoek naar het faillissement van Vidrea Retail, meldt RetailNews. Voormalig eigenaar Lex Hes zegt tegen de nieuwssite dat het tijd is dat iemand anders eens gaat kijken naar wat er allemaal gebeurt. Het bestuur van modeketen Witteveen vroeg afgelopen dinsdag uitstel van betaling aan. Eerder ging het gelieerde Vidrea Retail, eigenaar van kledingformule Miller & Monroe, al op de fles. Het bestuur van Witteveen zag zich genoodzaakt uitstel van betaling aan te vragen toen er geen overeenkomst kon worden gesloten met de curator van grootaandeelhouder Victory & Dreams Holding, dat sinds 26 september in faillissement is. Van modeketen Witteveen werden de afgelopen maanden de tien slechtst draaiende winkels gesloten en het personeelsbestand afgebouwd. “Er is nu een redelijke club winkels over die wellicht interessant zijn voor een partij om mee door te gaan”, zegt Hes.

Black Friday zet winkeliers voor dilemma

62% van de Nederlanders gaat shoppen tijdens de kortingsdagen Black Friday en Cyber Monday. Dat meldt management consultingsbureau Oliver Wyman, dat internationaal 23.000 mensen ondervroeg, in een persbericht. Dit zet retailers voor een duivels dilemma: kiezen voor omzet of voor winst. Coen de Vuijst van Oliver Wyman zullen winkels de juiste balans daartussen moeten vinden. “Daarnaast zullen ze heel alert moeten zijn en razendsnel moeten reageren op prijs en promotiekeuzes van de concurrenten.” Het worden volgens hem spannende dagen waar veel van afhangt.

Tegenreacties moderetail op kortingfestijn

Maatpakkenlabel Suittruck boycot Black Friday en gaat van donderdagnacht 24:00 tot vrijdagnacht 24:00 op zwart. “Een tijd waarin we ons bewust worden van wat wij deze aarde aandoen”, schrijft eigenaar Rutger Vlaming in een persbericht. “We verslonzen de grondstoffen alsof deze voor eeuwig voorradig zijn.”Enige wat die dag te koop is, is een pak op maat van 100% gerecycled textiel. Hier rekent Vlaming €2300,- voor, waarbij het volledige bedrag wordt gedoneerd aan een sustainable goed doel naar keuze. De ambachtelijke shop Crafted Society pakt het anders aan, door het standaardpercentage van 1% van hun omzet dat ze afdragen aan een goed doel van 27 november tot 24 december te verhogen naar 5%.

Nederlander loopt voorop met betalen via wearables

Nederland voert de lijst aan met Europese landen waar de consument het meest betaalt met wearables, ofwel armbanden, horloges en ringen waarmee je kunt afrekenen. Dat blijkt uit onderzoek van Mastercard, waar Twinkle over schrijft. 33 procent van alle Europese wearabletransacties in 2019 is gedaan in Nederland. Op de tweede plek staat het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door Zwitserland. Wereldwijd staat ons land op dit op de tweede plek van betalingen met wearbles; Australiërs rekenen er vaker mee af dan wij. Buiten Australië en de Verenigde Staten (op de achtste plaats) zijn alle landen van de wereldtop-10 Europees.