TOP

‘We hebben de winkelier hard nodig, want de consument wil passen en voelen’


Begin dit jaar is ondernemer Thijs Offermeijer (25) gestart met het merk Malelions, waarmee hij zich richt op jonge mannen die houden van sport en streetlife. Onlangs heeft hij en kinder- en sportcollectie toegevoegd. “De ambitie is om ook naar het buitenland te gaan.”

Waar staat Malelions voor?

“Letterlijk voor mannen en leeuwen, het gaat over leiders die voorop gaan in de strijd om hun doel te bereiken. Stoere mannen die van voetbal en fitness houden, die er goed uit willen zien en altijd bezig zijn met hun uiterlijk, getrainde lijven hebben en tatoeages.”

Op wie richt je je met dit merk? Alleen jongens?

“Ik richt me op jongens en mannen die er ook zo uit willen zien en dezelfde spullen willen hebben. Onze maten gaan vanaf xxs, dat zijn de jonge jongens die nog geen spierballen en tattoo’s hebben, maar wel opkijken tegen die fitnessmannen, voetballers en BN’ers die onze kleding dragen. Dan kunnen ze zich met die mannen identificeren door een T-shirt of outfit van Malelions aan te trekken.”

Waar bestaat de collectie uit en hoeveel collecties maak je jaarlijks?

“We maken T-shirts, hoodies, trackpants, trackshorts, caps, tasjes, spijkerjasjes en blousejes. We werken nu met zes drops per jaar, elke twee maanden een nieuwe drop. Hierbij spelen we in op actuele kleuren en thema’s en die leveren we op de juiste momenten. Zwembroeken bijvoorbeeld leveren we in maart en als die goed zijn gegaan, maken we zwembroeken in nieuwe kleuren die op dat moment hot zijn.”

 

Bij wat voor winkels past Malelions?

“We liggen vooral bij zelfstandige boetieks die zich richten op 15- tot 35-jarigen en die de hippere merken voor jongeren verkopen. We werken graag samen met de retailer om een goede omzet met Malelions te halen. Dat doen we onder meer door pos-materiaal te leveren en iets extra’s te doen bij een bepaalde afname. Zo hadden we afgelopen zomer een set bestaande uit een T-shirt met zwembroek waarbij we strandtassen leverden voor in de etalage en als cadeau aan de klant. Zo komt de klant eerder in aanraking met het merk. In 2020 gaan we dit uitbreiden door per collectie doelgerichte acties te doen.”

“Daarnaast leveren we gratis content aan met vette shoots. We geven goeie marges als winkels echt met ons willen werken. Daarvoor hebben we pakketten ontwikkeld – brons, zilver, goud en platinum. Hoe meer een retailer inkoopt, hoe meer voordelen. Dat kan zijn in de vorm van marge, maar ook

Hoe gaat het met de verkoop tot nu toe?

“Goed. We zijn in januari van start gegaan met 45 winkels en liggen nu bij 95 retailers. Over omzetstijging wil ik liever niet praten, maar online boosten we het merk enorm waardoor we nu al over de omzet heen zitten van vorig jaar. En we en zijn pas in maart begonnen met online verkopen.”

Op Instagram scoor je goed met bijna 30k volgers, hoe heb je dat in zo’n korte tijd voor elkaar gekregen?

“Ik was er op tijd bij, toen Instagram merken en bedrijven nog niet zoveel beperkte met regels. Dat is een jaar of vier geleden. Destijds heette het merk anders. Daarmee deden we veel winacties wat ons veel volgers heeft opgeleverd. De naam van dat merk was in Duitsland al in gebruik, zo bleek een paar jaar later en daarom hebben we er toen afscheid genomen. Daarop heb ik de naam veranderd in Malelions en zijn de bestaande social media accounts aangepast.”

Hoe breng je je merk onder de aandacht bij zowel winkeliers als consumenten?

“Voor de verkoop en distributie werk ik samen met agenturen. Voor de collecties voor volwassenen werk ik samen met Doron de Goede van de Goede Labels en voor kids met Hop Agenturen. Ik werk ook vanuit het pand van Hop in Veldhoven. Voor de promotie van ons merk en de collecties gebruiken we influencers, zoals rapper McSnelle, fitnesser Joël Beukers, voetballers van PSV zoals Steven Bergwijn, Pablo Rosario, Denzel Dumfries en Bart Ramselaar. We doen ook veel met de kandidaten van Temptation Island. Dat werkt heel goed. Als een influencer een bepaalde broek aan heeft, stijgt de verkoop daarvan enorm. Sinds kort sturen we ook sets op naar vrouwelijke influencers. We hebben nog geen dameslijn, maar leggen de link met het boyfriend-effect, alsof ze het spijkerjack of de hoodie van hun vriendje aan hebben.

Waarom zijn influencers zo belangrijk voor je merk?

“Influencers zijn de drijvende kracht achter Malelions. Via hen krijgen we fans. Als jongens zien dat belangrijke namen uit hun cultuur Malelions dragen, zijn ze er sneller van overtuigd dat het een groot merk is dan wanneer ze er in de winkel of webshop kennis mee maken. Kijk naar BALR, dat wordt ook gedragen door jongens die puur kijken naar welke grote namen het aantrekken. En hoe vaker ze het zien, hoe meer bevestiging ze krijgen.”

Wat zijn je ambities?

“In augustus is de eerste drop van de sportlijn in de winkels gekomen, deze maand volgt de tweede, tegelijk met de kindercollectie. We zijn bezig met een damescollectie, maar richten ons eerst op de recente lanceringen. Als die goed lopen, gaan we daar dieper op in. De ambitie is om naar het buitenland te gaan, de uitdaging nu is om daar de juiste vertegenwoordigers te vinden.”

“Ondertussen werk ik toe naar een stabiele basiscollectie met jeans, broeken, jassen en vesten. Ook bedoeld voor een iets oudere doelgroep. De reden daarvan is dat we straks sets willen kunnen verkopen en gebruiken in onze shoots. Nu moeten onze items worden gecombineerd met een jeans, leren jas of slippers van een ander merk, straks hebben we dat allemaal van ons eigen label.”

En maken eigen winkels ook deel uit van die plannen?

“Dat zou gaaf zijn, maar daar geloof ik in eerste instantie niet in. We hebben de fysieke winkelier echt nodig. Ik denk dat veel mensen zich vergissen in hoe belangrijk offline is. De consument wil ook kijken, voelen, zien, ruiken en passen. Dat doet toch meer met de consument dan online shoppen.”