• No products in the cart.
TOP

Winkelopeningen Fabienne Chapot en Omoda, de kledingbranche krimpt en omzet Van de Velde daalt


Nieuwe cijfers: de kledingbranche krimpt. Verder daalt de omzet van lingeriebedrijf van de Velde en Omoda en Fabienne Chapot breiden uit met nieuwe winkels. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 3 september.

Nieuwe vestiging Fabienne Chapot

Fabienne Chapot opent een nieuwe winkel aan de Meent in Rotterdam. “We hopen op 10 oktober klaar te zijn met de verbouwing”, aldus marketing director Eeke van Velzen. Het wordt de vijfde vestiging voor het Amsterdamse label, dat al winkels heeft in Amsterdam, Haarlem, Maastricht en Antwerpen. Het merk werd in 2006 opgericht door Fabienne Chapot als tassen- en accessoireslabel Fab. In 2017 verandert de merknaam in Fabienne Chapot en breidt het aanbod uit met een kledingcollectie.

Kledingbranche krimpt

De kledingbranche heeft een krimp laten zien in het eerste halfjaar van 2019; van 1,2 procent in verkoopvolumes en 0,7 procent in omzet. Dit valt te lezen in het rapport ‘Stand van de Retail’ van ABN-Amro dat op 3 september werd gepubliceerd. De daling is een trendbreuk met de ontwikkelingen in de totale detailhandel, waar de verkopen in de eerste helft van 2019 met 2,5 procent toenamen. Eerder ging ABN-Amro nog uit van groei voor de kledingbranche, nu denkt de bank dat daar geen sprake meer van zal zijn. Sectoreconoom bij ABN-Amro, Sonny Duijn, merkt in zijn publicatie ‘Werk aan de winkel in de kledingbranche’ op dat er steeds meer een tweedeling te zien is in de moderetail. Een op de vijf kledingwinkeliers groeide met meer dan 10 procent, terwijl meer dan de helft van hen de omzet vorig jaar zag dalen. Bij ruim een kwart van de kledingretailers bedroeg deze omzetdaling zelfs 10 procent of meer.

Omoda naar Friesland

Omoda neemt het Friese familiebedrijf Steenwijk Modeschoenen over. De drie winkels van Steenwijk in Heereveen en Gorredijk gaan vanaf 1 januari 2020 verder onder de naam van de Zeeuwse schoenenretailer. Alle 28 medewerkers gaan mee. Met de nieuwe winkels breidt Omoda de landelijke dekking uit, in het noorden van Nederland is de retailer nog niet vertegenwoordigd met een fysieke winkel. “Steenwijk Modeschoenen past qua identiteit erg goed bij Omoda. We verkopen grotendeels dezelfde kwalitatieve merken en zijn beiden een familiebedrijf”, aldus Jan Baan, coo van Omoda in een persbericht. Zoals veel familiebedrijven lukte het Steenwijk niet om een opvolger te vinden, waardoor werd besloten tot verkoop.

Cos redt oude kleding

Kledingketen Cos gaat oude kleding repareren en weer terug op de markt brengen. De ‘Restore’-collectie bestaat uit items die zijn geretourneerd door klanten of direct uit de supply chain komen. De stukken worden gerepareerd en gewassen door Renewal Workshop, een Amerikaanse specialist op het gebied van circulaire oplossingen voor de textielbranche. Moederbedrijf H&M Group noemt de collectie een ‘belangrijke test voor het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen voor een circulaire economie’. De Restore collection lanceert op 4 september en zal exclusief worden verkocht in de vestigingen van de keten in Utrecht, Berlijn en Stockholm, meldt het persbericht.

Omzetdaling voor Van de Velde

Van de Velde, het bedrijf achter de lingeriemerken PrimaDonna, Marie Jo en Andres Sarda heeft de omzet met 2,2% zien dalen in het eerste half jaar van 2019 ten opzichte van het jaar ervoor. De Belgische onderneming behaalde een resultaat van €108,5 miljoen. In 2018 was dit nog €110,9 miljoen. De winst daalde van €15 miljoen in de eerste helft van 2018 naar €13,8 miljoen dit jaar. In het persbericht noemt Van der Velde de tegenvallende resultaten van de eigen winkels (Lincherie en Rigby & Peller) de voornaamste oorzaak van de omzet- en winstdaling. De resultaten van het wholesalekanaal bleven stabiel.