TOP

Vernietigend rapport sociale veiligheid modeopleiding Amfi, Alix the Label lanceert nieuw merk en 9,7% omzetgroei detailhandel in mei

Een onderzoeksrapport naar de bedrijfscultuur op het Amsterdam Fashion Institute (Amfi) concludeert dat de modeopleiding een ‘sociaal zeer onveilige’ organisatie is. Verder is de Nederlandse detailhandel met bijna 10 procent gegroeid in mei en lanceert Alix the Label een nieuw vrouwenmodemerk. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 30 juni.

Vernietigend rapport sociale veiligheid modeopleiding Amfi

Het Amsterdam Fashion Institute is al zeker tien jaar geen veilige leer- en werkomgeving voor alle studenten en medewerkers. Dit concludeert onderzoeksbureau Bezemer & Schubad in opdracht van het Amfi. De onderzoekers noemen de modeopleiding ‘een sociaal onveilige tot zeer onveilige’ organisatie, aldus Het Parool.

Studenten zouden te maken hebben gehad met een te hoge werkdruk en te zijn geïntimideerd door docenten. Ook konden ze nergens met hun klachten naartoe. De onderzoekers schrijven dat een deel van de docenten zich gedroeg als ‘keiharde, vileine juryleden’ met een gebrek aan ‘empathische en didactische kwaliteiten’. Niet alleen de studenten hebben kritiek op de opleiding, ook een groot deel van de ondervraagde docenten spreken zich negatief uit. De werkdruk is te hoog, er is een gebrek aan koers, visie en strategie.

Het Amfi startte het onderzoek na een publicatie in maart over Martijn N. in Het Parool en NRC Handelsblad. N. is oud-student van de opleiding en wordt door 28 mannen beschuldigd van seksueel geweld. Docenten zouden op de hoogte zijn geweest van zijn grensoverschrijdend gedrag, maar grepen niet in en maakten er ook geen melding van. Ook bleef N. nog tot vorig jaar als examinator verbonden aan de opleiding.

Ondernemers: ‘versobering coronasteunpakketten komt te snel’

Het kabinet trekt te vroeg de stekker uit de economische coronasteunpakketten. Dat zeggen oppositiepartijen in de Tweede Kamer en ondernemersverenigingen tegen radiozender BNR. Gisteren maakte het kabinet bekend dat per 1 oktober de steun aan bedrijven stopt en er voor het komende kwartaal strengere voorwaarden gelden. Hans Biesheuvel, voorzitter van Ondernemend Nederland zegt op de radiozender het erg snel te vinden en benadrukt dat sommige sectoren nog maar net open zijn en nog steun nodig hebben. ‘Daar zal ik ook bij het kabinet en de Tweede Kamer voor pleiten de komende dagen’, aldus Biesheuvel tegen BNR.

Alix the Label lanceert nieuw merk

Het Nederlandse merk Alix the Label heeft een nieuw vrouwenmodemerk gelanceerd. Refined Department is een kortetermijnlabel waarbij iedere maand nieuwe collecties en producten worden gelanceerd. Volgens het collectiebericht zijn de kledingstukken ‘op verschillende manieren te stijlen en geschikt voor elke gelegenheid’. De collecties zijn vanaf vandaag verkrijgbaar op de website van Refined Department en vanaf oktober via wholesale.

TMO-studenten winnen ondernemersprijs met duurzaam verpakkingsconcept

Studenten van TMO Fashion Business School Julia Hinfelaar en Kyara Tonen hebben de Meester Koetsier Entrepreneur Award gewonnen met hun innovatie Boxcet; duurzame, herbruikbare verzendboxen gemaakt van textiel. Hinfelaar en Tonen hebben een bedrag van 10.000 euro ontvangen om het concept verder uit te werken. In het persbericht prijst de jury het idee vanwege ‘relevantie en actualiteit van het alsmaar groter wordende verpakkingsprobleem en de groeiende textielafvalberg’. Boxcet bevindt zich momenteel in een testfase en wordt bij diverse bedrijven waaronder PostNL uitgezet.

Omzet detailhandel groeit met bijna 10%

De detailhandel heeft in mei 9,7 procent meer omgezet dan in mei 2020, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van de non-foodsector groeide met 15,8 procent, terwijl de omzet van de foodsector met 0,9 procent kromp. Daarnaast is online 16 procent meer omgezet door de detailhandel. In vergelijking met mei 2019 lag de omzet van de detailhandel 19,2 procent hoger in mei 2021.

Kledingwinkels en winkels in schoenen en lederwaren hebben in mei voor de derde maand achter elkaar meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet van de kleding- en schoenenwinkels was in mei 2021 ook hoger dan in mei 2019. Ook de omzet van de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in recreatieartikelen, drogisterijen, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren was hoger dan een en twee jaar eerder. De online omzet was in mei 16 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Pure players hebben 16,1 procent meer omgezet. De online omzet van multichannelwinkels groeide met 15,9 procent.

Credit beeld: Refined Department