TOP

Bol.com verlaagt commissie, omzetstijging H&M en genomineerde modemerken Dutch Design Awards bekend

Bol.com verlaagt de commissie voor verkooppartners, Filling Pieces lanceert een shirt ter ere van Keti Koti en de genomineerde modemerken van de Dutch Design Awards zijn bekend. Verder, voor in de agenda: Amsterdam Fashion Gallery en Fashion Event IJsselstein. Je leest er alles over in ons nieuwsoverzicht van 1 juli.

H&M uit het rood, maar zet winkelsluitingen door

H&M heeft in het tweede kwartaal – van 1 maart tot 31 mei – een omzetstijging neergezet van 75% tot 46,5 miljard Zweedse kroon, omgerekend 4,6 miljard euro. Hoewel de omzet nagenoeg weer op het niveau van 2019 zit, gaat de Zweedse modeketen dit jaar winkels sluiten, meldt Retaildetail. Dit jaar wil H&M circa 350 winkels sluiten. Omdat er op andere plaatsen wel iets meer dan 100 nieuwe winkels bijkomen, verdwijnen er netto ongeveer 250 vestigingen. Dat maakte H&M bekend tijdens de presentatie van de cijfers. De onlineverkoop nam in lokale valuta met 40% toe, de nettowinst is 2,7 miljard Zweedse kroon (270 miljoen euro). Vorig jaar, toen de crisis een hoogtepunt bereikte, moest H&M nog een verlies van omgerekend bijna 500 miljoen euro incasseren. Intussen lijkt de verkoop zich verder te herstellen. In de eerste 28 dagen van de maand juni namen de opbrengsten toe met ongeveer een kwart. “We zijn bijna terug op het niveau van voor de pandemie”, verklaarde CEO Helena Helmersson. Momenteel zijn er nog 90 winkels tijdelijk gesloten.

Filling Pieces lanceert shirt ter ere van Keti Koti

Ter ere van de viering van Keti Koti, de jaarlijkse viering en herdenking van de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen, heeft het Amsterdamse kledingmerk Filling Pieces een limited edition voetbalshirt en kledingspeld gelanceerd onder de noemer Unity for Surinam. Hiermee zamelt het modemerk geld in voor drie Surinaamse initiatieven: Youth Empowerment Suriname, The Black Archives en Covid relief fund Surinam (SU4SU). Dat meldt het merk in een persbericht. Filling Pieces voelt zich sterk verbonden met de voormalige Nederlandse kolonie Suriname, omdat oprichter en creative director Guillaume Philibert zoon is van Surinaamse ouders. Verschillende bekende mensen staan model in de campagne, zoals tv-presentator Defano Holwijn, rapper Dio, zangeres Safa Liron en Latanya Alberto, DJ Jarreau Vandal (zie foto hieronder) en comedian Roué Verveer.

Agendatips: Amsterdam Fashion Gallery en Fashion Event IJsselstein

Deze maand organiseren verschillende modemerken en -agenturen in ons land event om de nieuwe zomercollecties voor 2022 te presenteren. Zo wordt op zondag 11 en maandag 12 juli de Amsterdam Fashion Gallery (AFG) gehouden aan de Rigakade in de Amsterdamse Houthavens. Op deze tweede editie van het event bundelen zo’n dertig merken de krachten om het nieuwe inkoopseizoen in te luiden, waaronder Goosecraft, Fifty Four, Krakatau, Ibana, Alix The Label, MSCH Copenhagen, Rinascimento, Nolita en Amaya Amsterdam. Aanmelden is vereist. En op maandag 19 juli 2021 organiseren de labels in IJsselstein het Fashion Event. Van 9:00 uur tot 17:00 uur presenteren bijna 40 veertig merken hun nieuwe zomercollecties, waaronder Roy Robson, Cole Haan, Corneliani, Ecoalf, Mud Jeans, John Miller, Paul & Shark, Benvenuto, Alberto, Lacoste en Arma. Het Fashion Event wordt sinds 2007 elk halfjaar georganiseerd. Eerder werd al bekend dat ook de agenturen in Lijnden gezamenlijk optrekken in een event op 11 en 12 juli (Lijnden Fashion Tour). In schoenencentrum Cast vindt op 11 juli de eerste editie van Preview plaats, een mix van schoenen en mode. Het volledige en actuele beursoverzicht staat op onze website.

Deze modemerken zijn genomineerd voor de Dutch Design Awards

De Nederlandse modemerken Kabra, Bosman & Schepers en Leela zijn genomineerd voor de Dutch Design Awards 2021 in de categorie mode. Dat meldt de organisatie in een persbericht. Kabra maakt mannenmode waar traditionele Surinaamse patronen en dessins op een vernieuwende manier zijn toegepast in een hedendaags westers silhouet. Leela is een digitaal modeplatform ontwikkeld door digitaal modehuis The Fabricant waarop met behulp van 3D-technologie beelden digitaal geklede avatars vanuit meerdere perspectieven kunnen worden vastgelegd en gedeeld op social media. Schepers & Bosman is genomineerd voor hun zomercollectie van 2021 ‘Sb Energy’ wat een visualisatie is van de samenwerking tussen de een hechte groep vrienden, muzikanten, creatieven en collega-ontwerpers.

De Dutch Design Awards (DDA) bekroont jaarlijks de beste Nederlandse ontwerpers en hun meest indrukwekkende en baanbrekende projecten en kijkt naar de impact van die verschillende disciplines, kijkrichtingen en oplossingen op onze samenleving. In totaal zijn er 24 genomineerden binnen 8 categorieën. De winnaars worden bekend gemaakt tijdens een live DDA Award Show. Die vindt plaats van 16 tot en met 24 oktober op Dutch Design Week (DDW) 2021.

Bol.com verlaagt commissie

Bol.com verlaagt de commissies in verschillende productgroepen verlaagd. Het gaat vooral om productgroepen in de mode en sportkleding, zo meldt het bedrijf in een persbericht. De verlaging geldt voor 45% van de in totaal 46.000 partners. Nieuw aan de verlaging is dat de variabele commissie kan verschillen afhankelijk van de verkoopprijs. Zo betaal je voor herenkleding bijvoorbeeld 4% variabele commissie voor artikelen tot 20 euro, 12% voor artikelen tussen de 20 en 50 euro, en 13% voor artikelen vanaf 50 euro. Met de verlagingen in het variabele deel van de commissies wil het verloopplatform een impuls geven aan het platform en partners stimuleren meer omzet te halen uit de verkopen.

Hoofdfoto: Schepers & Bosman