TOP

V&D en de Bijenkorf gaan duurzaam ondernemen

De Nederlandse warenhuizen worden groene ondernemingen. Zo ligt er vanaf deze week bij zowel V&D als de Bijenkorf een reeks mileu- maatschappelijk vriendelijke producten.

Bij V&D zijn de producten te herkennen aan het logo met een blauw vogeltje en een label met uitleg over de productie. Zo verwijst het label ‘Biologisch Katoen’ naar biologisch geteeld katoen (minimaal 70 %) dat is verbouwd zonder gebruik te maken van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Een product gelabeld met ‘Biologisch katoen en proces’betekent dat tijdens het hele productieproces van de katoen en het product geen stoffen zijn gebruikt die slecht zijn voor het milieu. Ook kan men een product kopen met het label ‘In conversie katoen’. In conversie katoen is katoen van de eerste oogsten nadat een boer is omgeschakeld naar biologische landbouw. Tijdens het hele productieproces van de katoen zijn geen stoffen gebruikt die slecht zijn voor het milieu, maar officieel mag deze katoen nog niet biologisch worden genoemd.

Het label ‘Tencel/ Lyocell/ Modal®’ aan een product betekent dat het gemaakt is van vezels uit verantwoord beheerde bossen. Het label ‘Puur Linnen’ betekent dat het product gemaakt is van linnen, dat weer van vlas wordt gemaakt. Bij het verbouwen van vlas zijn minder schadelijke stoffen zoals pesticiden en kunstmest nodig. Ook de verwerking van vlas naar garen is minder belastend voor het milieu. Verder gebruikt V&D bamboe als materiaal en gerecycled papier voor verpakkingen en folders. Maar ook is het warenhuis bezig met het optimaliseren van productieprocessen om zo natuur en milieu minder te belasten. Verder heeft V&D zowel extern voor de klant als intern voor de medewerkers de ‘groene’ campagne gestart om het bewustzijn van recyclen, hergebruik en ‘groen’ ondernemen te vergroten.

Ook de Bijenkorf start een duurzaamheidsoffensief. Zo werkt het warenhuis al een tijd samen met Made By en is er onlangs een folder met duurzame mode uitgebracht.