TOP

V&D kiest voor scherpere positionering, Marimekko trekt op met Ikea en Phoebe Philo keert eindelijk terug

V&D blaast het Prijzencircus nieuw leven in voor de prijsbewuste consument. Verder: Ikea en Marimekko presenteren een gezamenlijke lijn en designer Phoebe Philo kondigt haar langverwachte eigen lijn aan. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 13 februari.

Foto: Ikea x Marimekko

V&D focust op prijsbewuste consument

Het online warenhuis V&D scherpt de positionering aan door te focussen op ‘merken voor minder’, aanbiedingen en koopjes. De retailer laat weten zich vanaf nu te richten op de prijsbewuste consument. Daarnaast spitst V&D het productassortiment voortaan toe op mode (vrijetijds- en sportkleding), schoenen, sportartikelen en woninginrichting. Volgens het bedrijf zijn deze productgroepen van oudsher de kracht van het warenhuis, dat vooral geliefd was om de prijs-kwaliteitverhouding en kortingsacties als het Prijzencircus.

Met de aangescherpte focus op ‘value for money’ zegt V&D aan te willen sluiten op de nieuwe prijsbewustheid van de hedendaagse consument. V&D.nl zal vanaf nu ook steeds vaker met V&D Prijzencircus naar buiten treden. “Ondanks dat V&D online vanaf de start in 2018 sterk is gegroeid, tot een omzet van ruim 12 miljoen euro in 2021, bleef zij relatief klein vergeleken bij grootmachten als Wehkamp, Bol en Zalando”, zegt V&D-directeur Alexander van Slooten in een persbericht.

Van Slooten: “Door hun hevige onderlinge concurrentie laten zij weinig ruimte over voor kleine platformen met een breed aanbod zoals V&D.nl.” Daarbij kwamen volgens de topman het consumentenvertrouwen en de bestedingen onder druk te staan door onder meer de oorlog in Oekraïne, de inflatie en de scherpe daling van de huizenprijzen en angst voor recessie.

Ikea en Marimekko brengen limited collectie uit

Het Zweedse woonwarenhuis Ikea en het Finse designmerk Marimekko brengen samen een speciale collectie uit. In deze gelimiteerde lijn, genaamd Bastua, staat de Finse saunacultuur centraal. De kleurrijke prints, waar zowel Marimekko als Ikea bekend om staat, voeren de boventoon op onder meer badjassen, saunahanddoeken en tassen. De inspiratie voor de dessins komt van rabarber, een plant die vaak rondom Finse sauna’s groeien. Eerder trok Marimekko op met onder andere Uniqlo, Adidas en Mansur Gavriel. De Bastua-collectie is verkrijgbaar vanaf maart 2023 in de Ikea-vestigingen en online. 

Drapersonline meldt daarnaast een andere opvallende samenwerking. Het Franse luxemerk Christian Lacroix en het outdoor- en schoenmodelabel Regatta hebben een gezamenlijke collectie voor komende herfst-winter gepresenteerd. De capsulelijn omvat 27 items – kleding, schoenen en accessoires – voor mannen en vrouwen. De stukken, waaronder pufferjassen, korte jacks, oversized gilets, veterlaarzen, klassieker hikeschoenen en sneakers, zijn naast modisch ook functioneel. De Christian Lacroix X Regatta-collectie komt vanaf oktober in de winkels in onder andere Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland en is via online verkrijgbaar.  

Phoebe Philo komt met eigen label

Phoebe Philo lanceert in september 2023 haar eigen modemerk. Dit heeft de populaire Britse modeontwerper en voormalig creatief directeur van luxelabels Céline en Chloé aangekondigd via Instagram. Deze post is inmiddels alweer verwijderd, maar het account heeft in een paar dagen tijd maar liefst 162.000 volgers aangetrokken. 

Dit is niet voor niets. Philo werd internationaal bekend door haar ontwerpen voor de modehuizen Céline en Chloé. Met name voor het eerste label maakte ze een – volgens velen – onuitwisbare indruk met haar zowel fashion forward als tijdloze stukken. De items worden, sinds haar vertrek in 2018, door liefhebbers gekoesterd als ‘old Céline’. Philo liet in de zomer van 2021 al weten terug te keren. Hierbij wordt ze onder andere bijgestaan door het modeconcern LVMH als investeerder. In juli opent via Phoebephilo.com de registratie. 

Minder faillissementen in januari 

In januari 2023 is het aantal faillissementen van bedrijven gedaald met 13 procent. Sinds augustus 2022 is het aantal faillissementen vier maanden op rij gestegen tot het hoogste niveau na mei 2020. De afgelopen maand zijn 260 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Van alle bedrijfstakken is de handel met 48 faillissementen het hardst getroffen. Dit zijn er evenveel als in december.