TOP

America Today en MS Mode verwachten negatief resultaat voor 2020

Corona zorgt ook bij America Today en MS Mode voor een lagere omzet in de fysieke winkels. Wel is de online omzet sterk gegroeid. Volgens moederbedrijf Cool Investments is het desondanks onvermijdelijk dat beide formules voor 2020 een negatief resultaat zullen behalen.

Per 1 januari 2021 treedt Roland Kahn af als directievoorzitter van Cool Investments en draagt hij het stokje over aan zoons Jonathan en Joshua Kahn. Jonathan Kahn wordt eindverantwoordelijk voor alle retailformules van Cool Investments. In een digitale persbijeenkomst vandaag presenteerde hij dan ook de resultaten van 2019 én gaf hij de stand van zaken in het jaar 2020 tot nu toe weer. Slotconclusie: voor de fysieke winkelketens America Today en MS Mode zal het hoe dan ook een moeilijk jaar zal worden. Hoewel de omzetten inmiddels redelijk hersteld zijn is de periode waarin er nauwelijks mensen in de winkelstraten liepen en de winkels over de grens moesten sluiten niet meer te compenseren. Positief is dat het bedrijf al voor de corona-uitbraak de nodige maatregelen had genomen om de levensvatbaarheid te vergroten, waardoor het er goed voor stond. Daarnaast werd er met verhuurders onderhandeld over de huurprijzen in de lockdown-periode. Jonathan Kahn: “Met twee derde zijn we tot een akkoord gekomen voor een korting en uitstel van betaling. Onze insteek is om uiteindelijk te gaan voor een permanente huurverlaging want de markt zal blijvend veranderen.”

Verkoop mondkapjes

Inmiddels zijn de omzetten in de fysieke winkels redelijk hersteld en in augustus lagen de omzetten zelfs boven de oorspronkelijke prognoses van voor de coronacrisis. “We hebben nog wel last van minder drukte in de grote steden”, vertelt Peter van Kampen, directeur van MS Mode en America Today. “Ook onze winkels op NS-stations hebben veel minder loop. Belangrijk in deze tijd is het continu bijsturen op de ureninzet van personeel en snel kunnen schakelen op productniveau. Een van onze bestverkopende producten op dit moment zijn mondkapjes, de aantallen zijn verbazingwekkend. De regenjassen, een van de sterkste productcategorieën van America Today, doen het ook heel goed momenteel. En geen verrassing: ook kleding voor thuis verkopen we goed. De interessante vraag op dit moment is: wat gaan we met de kerstcollectie doen? Daar denken we nu over na.”

Sterke groei online

De online omzet van de twee winkelformules is de afgelopen maanden sterk gestegen. Een vijfde van de omzet van America Today wordt nu online gerealiseerd en bij MS Mode is dit 14 procent. Peter van Kampen: “Bij MS Mode hebben we veel nieuwe online kopers, die daar soms zelfs bij geholpen moesten worden. Dit zijn vaak mensen die wel in de fysieke winkels kwamen, maar nog nooit online bij ons hadden besteld. We verwachten dat dit online aandeel zal blijven.” Cool Investments zet in op verdere online groei en de sluiting van fysieke winkels wordt niet uitgesloten, al was dit een proces dat sowieso al gaande was. “We waren al bezig met onrendabele winkels sluiten en nieuwe winkels openen op plekken waar we toekomst zien. Door corona worden die plannen bijgesteld. Zo stond de winkel in Goes op de nominatie om te sluiten, maar die houden we nu toch open omdat we zien dat die in deze tijd een sterke regiofunctie vervult.” Het totale aantal fysieke winkels zal uiteindelijk afnemen omdat er meer winkels zullen worden gesloten dan dat er opengaan. Ook de expansieplannen voor Duitsland zijn bijgesteld door corona. “We gaan daar uitbreiden, maar weten nog niet of dit met fysieke winkels of via online platforms en webshops is. We zijn daar verrast door de goede online resultaten.”

Plannen met V&D

Ook de eigen platforms V&D en To Be Dressed hebben het in coronatijd heel goed gedaan. “Bij V&D verdubbelde de omzet”, illustreert Jonathan Kahn. “We hopen voor V&D dit jaar uit te komen op tien miljoen euro omzet. We willen daarin blijven investeren en de juiste partners vinden.. Bij het in 2019 overgenomen platform To Be Dressed overgenomen wordt een omzetgroei van 20 tot 25 procent verwacht voor dit jaar. Sowieso zal de synergie van America Today en MS Mode met de eigen digitale platforms V&D en ToBeDressed verder worden versterkt. V&D heeft het assortiment afgelopen jaar uitgebreid met merken en ook is een begin gemaakt met de opbouw van een eigen V&D assortiment. Over verdere plannen met de online platforms kon hij niet uitweiden, maar hij verklapte wel dat er binnenkort een primeur van V&D aankomt.

Negatief resultaat voor MS Mode

De persbijeenkomst was belegd om de cijfers over 2019 bekend te maken en toe te lichten. De resultaten in 2019 van alle formules waren volgens verwachting, met uitzondering van de tegenvallende cijfers bij MS Mode. Vooral de eerste acht maanden van het jaar had het bedrijf last van de negatieve gevolgen van een te grote voorraad door collectieproblemen. Het bedrijf had groot ingezet op shorts, terwijl het zomerse weer lang op zich liet wachten. De versnelde verkoop van de voorraad tegen hoge kortingen heeft geleid tot een sterke margedaling, die uiteindelijk een negatieve EBITDA voor MS Mode in 2019 heeft veroorzaakt.

Reorganisatie

America Today en MS Mode zijn in 2019 doorgelicht door een adviesbureau en op basis daarvan werd eind 2019 een reorganisatie aangekondigd die sindsdien wordt geïmplementeerd. Belangrijkste onderdeel van deze reorganisatie is de omvorming van de ‘achterkant’ van de organisatie. Denk aan de digitalisering van processen, optimalisering van voorraadbeheer en shared services van de verschillende formules, zoals intensieve inkoopsamenwerking en gedeelde afdelingen. Hierbij zijn er 39 arbeidsplaatsen geschrapt. Cool Investments prijst zich gelukkig dat de implementatie van deze processen en de afbouw van de voorraden was afgerond voordat de coronacrisis zich deed gelden. Daarnaast werpt ook de investering in RFID zijn vruchten af. “Hierdoor kunnen klanten opzoeken welke items in welke filialen op voorraad zijn, en die eventueel reserveren. Dat gaat ons ook helpen, mocht er een tweede lockdown komen. We kunnen dan zo nodig bestellingen vanuit de winkels versturen”, vertelt Peter van Kampen.

De comeback van Cool Cat

2019 was ook het jaar van het faillissement van Cool Cat, waarmee het voor Roland Kahn ooit allemaal is begonnen en wat dan ook de nodige emotionele impact had. Uiteindelijk verwierf Cool Investments de merkrechten en de voorraden van Cool Cat. Inmiddels is Cool Cat terug, maar alleen met de junior-lijn en uitsluitend online. Cool Cat Junior wordt via de eigen webshop verkocht en via online platforms als Wehkamp en Bol.com. Jonathan Kahn: “We zijn niet van plan om fysiek terug te keren met Cool Cat, de focus ligt volledig online met de junior-collectie. Dat had een wat aarzelend begin, maar loopt nu goed. We kijken of we het merk via meer platforms kunnen verkopen. Er zijn twee fysieke verkooppunten: in de America Today-winkels in Alkmaar en Leidchendam heeft Cool Cat Junior een eigen hoek. Maar daar zal het bij blijven.”

Beeld: © marc vollmannshauser