TOP

Hoe MS Mode en America Today datagedreven omnichannelformules willen worden

America Today, MS Mode en Coolcat zetten het komende jaar de nodige stappen om volledig datagedreven omnichannelformules worden. Om de verkoop te stimuleren én om actiever één op één te communiceren met de klant.

Foto: America Today © marc vollmannshauser

Tijdens de jaarcijferpresentatie heeft het moederbedrijf van America Today, MS Mode en Coolcat, Cool Investments, een aantal plannen en ambities voor de komende periode gepresenteerd. Het afgelopen jaar heeft de onderneming al een logistieke omnichannel-reorganisatie ingezet bij de modeformules. Om de winkelproductiviteit te verhogen worden de komende tijd verdere veranderingen doorgevoerd. 

Nieuw distributiesysteem

Om de datagedreven verkoop te stimuleren is een nieuw intelligent distributiesysteem geïntroduceerd. Voorspellend algoritme zorgt voor een optimale verdeling van goederen over de verschillende verkoopkanalen, zowel in de fysieke winkels als online. Hiermee wordt de voorraad verlaagd, met behoud van de omzet en een hogere marge door minder afprijzingen. Medewerkers op het hoofdkantoor wijden zich daarnaast aan nieuwe vaardigheden in data, E-commerce en online-marketingteams.

Weet wie je klant is

Voor MS Mode wordt het komende jaar ook versneld geïnvesteerd in de omnichannel strategie. Onder meer door RFID-gedreven logistiek en distributie, vernieuwde kassa-, CRM- en loyaltysystemen en door te investeren in E-com-medewerkers. Deze laatsten zorgen ervoor dat het gebruik van data bepalend wordt voor de marketing en verkoop in alle kanalen. De vrouwenmoderetailer ziet het als een uitdaging om de vrij traditionele klant meer te interesseren voor de online activiteiten. CEO Dennis Mok: “We willen veel actiever één op één communiceren met de klant. Het gaat er vooral om dat je weet wie je klant is, wat zij wil en dat je daarin meebeweegt.” MS Mode verwacht dan ook veel van de sublabels MS Collection, met stijlvolle looks, en MS Studio, voor de jongere klant, waarmee het duidelijker inspeelt op de behoeften van de diverse doelgroepen. 

Geruststellend vooruitzicht

America Today streeft al enkele jaren naar de ontwikkeling van een volledige omnichannelformule. Tijdens de coronatijd bleek dat het bedrijf de noodgedwongen overstap naar volledige online exploitatie goed heeft doorstaan. In 2020 is 41,6 procent van de omzet online behaald. Een jaar eerder was dit nog 21,6 procent. Mok: “Voor het lifestylemerk America Today biedt dit het geruststellende vooruitzicht dat bij langdurige heropening van onze filialen de omzet, mede door een robuuste onlinecomponent, structureel verder kan groeien.”

Segmenten

Bij America Today liggen momenteel de eerste gesegmenteerde collecties in de winkels. Hierbij richt de retailer zich op drie specifieke klantengroepen: prijs- en promotiegevoelige kopers, consumenten die tijdloze kwaliteit boven prijs stellen en op een duurzaam publiek. Het is de bedoeling dat door de segmentering de collecties en marketing gerichter worden. De eerste resultaten zijn positief. Volgens CCO Patrick Miami was het aanbod teveel van hetzelfde. In het voorjaar van 2022 moeten de eerste echte duidelijke tekenen van de diverse collecties zichtbaar zijn. Daarbij meldt America Today dat de corners met vintage kleding worden uitgerold naar alle vestigingen. 

Coolcat

Voor Coolcat staat een terugkeer naar de fysieke retail op de agenda. De onderneming wil testen of het merk Coolcat met één of meerdere (pop-up)winkels als omnichannelformule kan worden versterkt. “Maar het openen van winkels is geen doel op zich”, geeft Mok aan. “We zien het meer als een middel om de zichtbaarheid te verhogen.” Als het meezit is Coolcat naar verwachting in het voorjaar van 2022 weer te zien in de winkelstraat.