TOP

V&D betaalt onder protest huren en zet klant in voor winkelconcept [update]*

V&D heeft na lang getouwtrek onder protest de volledige huren betaald van een aantal filialen. In een reddingspoging vraagt de winkelketen de klant om hulp voor een nieuw winkelconcept.

Na lang getouwtrek, heeft V&D dan toch de volle huur betaald voor de filialen in Sittard en Heerlen. V&D sloot begin februari een overeenkomst met een aantal verhuurders over een tijdelijk lagere huur maar niet iedereen ging hiermee akkoord. Zo ook niet Metroprop, verhuurder van de filialen in Sittard, Heerlen en Den Bosch.

Rechtszaak

De verhuurder heeft het warenhuis daarnaast ook voor de rechter gesleept voor het niet volledig betalen van de huren in Den Bosch. Hierop heeft de kantonrechter bij de rechtbank in Oost- Brabant woensdag 8 april uitspraak gedaan. Hij vindt dat Metroprop het recht heeft om niet mee te doen aan de acties van V&D en stelt de verhuurder dus in het gelijk. Rechter: “Dat V&D in grote financiële problemen verkeert en er grote belangen -ook van derden- op het spel staan, doet daaraan niet af.”

De verhuurder zou volgens de rechter wel eventueel kunnen profiteren van het geven van een huurkorting omdat er dan een grotere kans is dat de winkelketen blijft bestaan. Maar dit weegt niet op tegen de afspraken in de huurovereenkomst. V&D moet nu dus de achterstallige huur plus de rente erover betalen. De winkelketen is hiertegen in beroep gegaan.

Hengelo

Eind maart verloor V&D ook al een kort geding van Mondia Investments, wat is eigenaar van het filiaal in Hengelo. Ook hiertegen is de keten in beroep gegaan. In de tussentijd betaalt V&D onder protest de volledige huren en hoopt uiteindelijk toch gelijk te krijgen.

Winkelconcept

Ondertussen roept John van der Ent, ceo van de V&D, in een reddingspoging klanten op om hun stem te laten horen. Hij vraagt via een speciale website bijvoorbeeldwat waar consumenten wel of niet blij van worden, wat er moet gebeuren met het Prijzencircus en wat er online gekocht wordt. Het nieuwe winkelconcept dat hieruit voort komt, moet dit jaar nog in drie van de 63 filialen getest gaan worden.

“We weten dat de consument van nu en van de toekomst andere verwachtingen heeft van warenhuizen”, vertelt Van der Ent. “Zo wil de consument dat er veel meer gebeurt op de winkelvloer. Natuurlijk hebben we daar zélf ideeën over en die toetsen we op deze manier bij onze klanten. Wij willen graag weten waar onze klanten blij van worden.”