TOP

V&D wil samenwerken met retailers op gesloten marktplaats

Op de Webwinkel Vakdagen ontvouwde warenhuis V&D de plannen voor de toekomst. Samenwerking met 200 tot 250 partners op de eigen gesloten marketplace is er daar één van. Ook komt het bedrijf in februari met een nieuwe campagne: V&D is terug. En: het Prijzencircus wordt in ere hersteld.

Het liep niet direct storm bij de lezing van V&D op de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs in Utrecht. En dat paste goed bij de zin op eerste slide van de presentatie: ‘V&D de grootse (on)bekende startup van Nederland’.

Warenhuis, kleding, failliet, oud en schoolspullen

Rob Koldewijn, e-commerce manager bij V&D, trapte als eerste de Webwinkel Vakdagen af, tegelijk met zijn baas Roland Kahn die als key note-spreker stond opgesteld in de grote zaal. De zaal werd uitgenodigd om mee te doen via een interactieve tool op de smartphone. De vraag luidde: aan welk woord denk je bij V&D? Op het scherm verschenen de woorden van de aanwezigen; hoe vaker het woord voorkwam, hoe groter in beeld. Een aantal sprongen er duidelijk uit: warenhuis, kleding, failliet, oud en schoolspullen.

Oprechte behoefte of nostalgie?

Volgens Koldewijn wordt V&D gemist. Ter illustratie toonde hij reacties op Facebook over het gemis van V&D, ‘slechts enkele van duizenden’. De tweede vraag aan het publiek sluit daarop aan: hoe groot de kans is dat V&D over 5 jaar nog bestaat? De percentages verschijnen op het scherm en de grootste gemene deler is 50 procent. Ook de overige percentages zijn eerder hoger dan 50 procent dan lager. Klaarblijkelijk heeft het aanwezige publiek een zeker vertrouwen in het merk V&D. De vraag is of het gemis een oprechte behoefte is van de consument of een vorm van nostalgie.

Marketplace

De cijfers lijken aan te tonen dat V&D nog steeds bestaansrecht heeft. Het bedrijf is alweer een kleine anderhalf jaar met een webshop aan de weg aan het timmeren nadat Cool Investments het merk in 2016 kocht. Dat doet het bedrijf niet alleen. Het bedrijf van Roland Kahn ziet kansen voor V&D als marketplace. Uit verschillende rapporten blijkt dat er in Nederland nog steeds ruimte is voor enkele grote spelers en daar ziet V&D een rol voor zichzelf weggelegd. De webshop is een platform, waarop V&D samen met 80 partners maandelijks 350.000 bezoekers ontvangt op vd.nl. En er is ruimte voor groei.

100 miljoen euro omzet

Koldewijn legt uit dat ze niet zoals Bol een gigantisch assortiment willen gaan voeren, maar gaan inzetten op een beperkt aantal gebieden, zoals vrije tijd, uiterlijk, hobby, familie en wonen. Hier valt ook kleding onder, een productgroep die op de website veel aandacht krijgt. V&D richt zich hierbij op de 40+-er, een grote doelgroep die ook iets te besteden heeft.

De ambities mogen er zijn. Koldewijn vertelt dat V&D wil groeien naar 200 tot 250 partners. Het aantal bezoekers moet naar 1 miljoen per maand en over vijf jaar wil het online warenhuis een omzet van 100 miljoen euro draaien.

Eigen marketplace

Het bedrijf heeft daartoe een eigen platform gebouwd. Retailers kunnen op dat platform terecht via bestaande koppelingen als Tradebyte, Channable, Channel Engine en Verdino. Dit zijn tools om je eigen webshop op of PIM aan te sluiten op het platform van V&D. Het warenhuis zorgt voor een correcte terugkoppeling van retouren naar je eigen systeem. Ook wil V&D er proactief voor zorgen dat de content – productinformatie, fotografie – bij de partner in orde is.

V&D wil weer een gewaardeerd familiebedrijf worden. Het hoeft niet perse de grootste te worden, aldus Koldewijn aan het eind van zijn presentatie. Het wil samen groeien, een langetermijnrelatie met partners opbouwen en persoonlijk contact met de consumenten aangaan.

Om het online warenhuis te promoten heeft V&D een uitgebreid programma voor de boeg in 2020:

  • In februari wordt een nieuwe campagne gelanceerd, met de pay-off ‘V&D is terug’
  • In maart staat V&D op de huishoudbeurs, samen met 10 partners op een stand van 400m2
  • In het tweede kwartaal wordt de V&D cadeaukaart opnieuw geïntroduceerd.
  • In het derde of vierde kwartaal moet het huismerk van V&D worden gelanceerd.
  • Het Prijzencircus komt terug, details worden later bekendgemaakt
  • Aandacht voor To Be Dressed in het derde kwartaal (400 winkels, 1000 en een veelvoud aan merken)