TOP

Atradius: ‘meer faillissementen door Amazon’, 2019 recordjaar voor LVMH, We are labels stopt met webshop

Kredietverzekeraar Atradius voorspelt dat de komst van Amazon tot meer faillissementen kan leiden, 2019 is een recordjaar voor het Franse luxeconcern LVMH en We are labels stopt met zijn webshop. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 29 januari.

Kledingwinkel We are labels stopt met webshop

Kledingwinkel We are labels stopt met de webshop, zo meldt RTLZ. “Het was niet meer te doen”, zegt oprichter Pieter-Bas Broeke. Volgens hem wordt de kledingmarkt grilliger met de komst van partijen als Zalando, About You en nu ook Amazon en Bol.com, waarop merken hun artikelen direct verkopen aan de klant. Broeke moest online harder concurreren op prijs, terwijl de kosten voor de webwinkel met techniek, fotografie, maatvoering en ook retouren veel geld kosten. “Onze webwinkel draaide op een gegeven moment 1,5 miljoen omzet, dat moest verdubbelen om er nog een klein plusje uit te halen”, zegt Broeke. “Ik kon het intern niet meer verkopen”, concludeerde hij.

We are labels startte in 2011 in Amsterdam met als doel een verzameling mooie, minder bekende kledingmerken bijeen te brengen. In 2015 lanceerde Broeke eigenaar het eigen kledingmerk Another Label. Inmiddels zijn er 11 winkels in onder meer Rotterdam en Antwerpen, werken er 98 mensen en is het bedrijf goed voor een jaaromzet van ruim 12 miljoen euro.

H&M mag ‘Adidas’-strepen toch gebruiken

Het heeft 23 jaar geduurd, maar modeketen H&M mag toch sportkleding verkopen met parallelle strepen. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag in hoger beroep bepaald. Volgens de rechter maakt het Zweedse concern hiermee geen inbreuk de drie kenmerkende strepen van sportlabel op Adidas, zo staat te lezen op Rechtspraak.nl. Adidas stapte in 1997 naar de rechter nadat H&M een fitnesskledinglijn had uitgebracht met daarop twee paralelle strepen. Volgens het Adidas zou dat verwarrend zijn voor de consument, omdat deze collectie teveel zou lijken op de kleding van Adiadas met drie strepen. Adidas werd uiteindelijk in het gelijk gesteld, maar daar legde H&M zich niet bij neer. Het Gerechtshof vindt dat er onvoldoende sprake is van verwarringsgevaar, omdat de ruimte tussen de strepen kleiner is dat de dikte van de strepen. Deze zijn bij Adidas gelijk.

2019 recordjaar voor LVMH

Het Franse luxewarenconcern Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) heeft een recordjaar achter de rug, zo meldt De Tijd. De omzet van het bedrijf in 2019 steeg met 15 procent tot 53,7 miljard euro. De nettowinst steeg met 13 procent tot bijna 7,2 miljard euro, tegenover 6,3 miljard euro vorig jaar. LVMH deed vooral goede zaken met mode en lederwaren, met onder meer Louis Vuitton en Christian Dior. Wel heeft LVMH in het afgelopen kwartaal last gehad van de aanhoudende protesten in Hongkong, een belangrijke markt voor het luxeconcern. Daardoor steeg de omzet minder sterk dan in de voorgaande periode.

‘Komst Amazon kan tot meer faillissementen leiden’

Amazon kan meer faillissementen veroorzaken, zo voorspelt kredietverzekeraar Atradius naar aanleiding van hun rapport over het aantal wegens wanbetaling ingediende schadeclaims. Dat aantal is vorig jaar sterk gestegen met 17,1, een ruime verdubbeling in vergelijking met 2018. In waarde bedraagt de stijging 20,7 procent. Een toename van het aantal schadeclaims is een graadmeter voor de ontwikkeling van faillissementen. De claims deden vooral zich voor in de retail waar sprake was van een aantal grote faillissementen. Deze ontwikkeling zet zich volgens Atradius in het komende jaar waarschijnlijk door, mede door de komst van Amazon naar Nederland. “De komst van Amazon zal niet alleen fysieke winkels treffen, maar zet ook de prijzen en marges van andere online spelers onder druk”, zegt hoofd acceptatie Edwin Kuhlman. “Partijen die inmiddels goed gepositioneerd zijn en voldoende financiële slagkracht hebben, zullen het beste in staat zijn om deze concurrentie het hoofd te bieden.”

Stijging aantal contactloze betalingen

Vorig jaar zijn 3,04 miljard contactloze betalingen aan Nederlandse kassa’s uitgevoerd, voor een totaalbedrag van 51,3 miljard euro, zo blijkt uit de jaarcijfers 2019 van Betaalvereniging Nederland. In totaal werden er 4,74 miljard elektronische betalingen aan de toonbank uitgevoerd (voor 119 miljard euro), 10 procent meer dan een jaar eerder. “Contactloos betalen is in korte tijd een doorslaand succes geworden: goedkoop voor ondernemers en snel en makkelijk voor consumenten,” constateert directeur Piet Mallekoote van de Betaalvereniging. “Consumenten hebben bovendien steeds meer vertrouwen in de veiligheid van contactloos betalen.”

Aan het slot van het jaar was 69 procent van alle elektronische betalingen aan de kassa contactloos. Een jaar eerder was dat nog 56 procent. Inmiddels wordt 10 procent van de contactloze betalingen met een smartphone of zogeheten wearable afgerekend. Retourpinnen aan de kassa is afgelopen jaar ook sterk toegenomen, met ruim 44 procent ten opzichte van 2018, naar 6,16 miljoen transacties, voor 310 miljoen euro.