TOP

E-mail Benchmark 2015: e-mailmarketing nog steeds belangrijkst*

E-mail is nog steeds het kanaal dat het beste werkt als marketingmiddel. In de twaalfde editie van de E-mail Benchmark van e-Village komen onverwachte cijfers naar boven die in 2014 niet waren voorspeld.

Drie miljard verzonden e-mails en ruim 8.500 campagnes van 750 vooraanstaande bedrijven in Nederland. Voor het onderzoek E-mail Benchmark 2015 van e-Village zijn veel gegevens onderzocht en wat blijkt: e-mail is nog steeds het kanaal dat het beste werkt als marketingmiddel. Want je klant lezen gaat niet alleen via lichaamstaal en gesproken woord, ook met e-mails kom je veel te weten, vooral als je je klant niet kan zien tijdens het online shoppen. Het rapportcijfer dat e-mailmarketing dit jaar krijgt is dan ook een 7,9.

E-mailmarketing (89%), Adwords (60%) en SEO (59%) worden momenteel gezien als de belangrijkste online marketingkanalen. Social media staat met 28 procent op een vierde plaats. 

Mobiel of desktop

Maar liefst 43,5 procent van de e-mails wordt op de mobiel of tablet gelezen. Daarom zorgt 66 procent van de marketeers er dan ook voor dat de nieuwsbrieven op deze apparaten gelezen kunnen worden. Maar toch zijn deze cijfers tegen de verwachtingen in. In 2014 werd namelijk voorspeld dat het lezen van e-mails op de mobiel in 2015 boven het lezen van e-mails op de desktop zou zijn uitgestegen. 

Budget

E-mailmarketing wordt dit jaar steeds belangrijker en het budget ervoor stijgt dan ook met 27 procent. Meer dan 70 procent van de marketeers heeft in 2015 een budget van maximaal 2.000 euro per maand. Naar mate er minder budget is, wordt er ook minder snel een apart plan opgesteld voor e-mailmarketing. Maar met de positieve cijfers die te zien zijn in de budgeten, is ook te merken dat het aantal marketeers dat zonder plan werkt is, afgenomen met 25 procent in 2014 naar 13 procent in 2015.

Negatieve ontwikkelingen

Om op te vallen en niet te verdwijnen tussen alle andere commerciële mails, moet je nieuwsbrief relevant en persoonlijk zijn. Ook al is dit algemene kennis, toch is hierin een negatieve ontwikkeling te zien: dit jaar stuurt maar 64 procent gepersonaliseerde e-mails, in vergelijking tot 71 procent vorig jaar. En ook gesegmenteerde mails worden minder verstuurd. Vorig jaar gebeurde dat nog in 76 procent van de gevallen maar dit jaar is het terug gelopen naar 54 procent. Beter dan nieuwsbrieven per segment, zijn nieuwsbrieven naar klantengedrag. Dit wordt nog maar in 24 procent van de gevallen gedaan.

Tests

Het is goed om tests te gebruiken bij je e-mailmarketing, zo kan je namelijk beter inspelen op de behoefte van de klant. Van de marketeers gebruikt dan ook 34 procent tests om de e-mailconversie te optimaliseren. Dat betekent ook dat er veel informatie op je af komt. Maar 42 procent kan goed omgaan met deze verkregen informatie. Dat is een verslechtering van vorig jaar, toen kon nog 56 procent er goed mee overweg.

Uitdagingen voor 2015

63%: Beter segmenteren om relevante content te versturen
49%: Het koppelen van databases voor betere klantprofielen
47%: Het opzetten van event driven/automatische e-mailcampagnes
23%: Het koppelen van databases om conversie en ROI te kunnen bepalen
19%: Meer inzicht krijgen in de resultaten van e-mailverzendingen en –campagnes
14%: Nieuwe devices waarop e-mail wordt bekeken
8%: Integratie van e-mail met social media

Trends

58%: Database en/of event gestuurde campagnes
48%: Behavioral targeting
34%: Omnichannel marketing
12%: Predictive content (door gebruik te maken van big data wordt de e-mailcampagne op de behoefte en wensen van de ontvanger – van design tot content)

Tips voor het versturen van e-mailcampagnes

Na al deze cijfers gezien te hebben, hoe zorg je er dan voor dat je e-mail ook daadwerkelijk gelezen wordt? Steeds meer mailboxen – zoals Gmail – maken namelijk onderscheid tussen commerciële berichten en privé berichten dus hoe spring je er tussenuit?

1. Experimenteer met de onderwerpsregel, algemene onderwerpsregels spreken niet aan dus je kan beter inzoomen op een detail uit de nieuwsbrief.
2. Zorg ook voor een goede preheader, dit is het kleine stukje tekst dat je ziet als je de e-mail ontvangt. Het moet aanzetten tot lezen en moet aansluiten op de onderwerpsregel.
3. Neem een goed tijdstip van verzenden, dit verschilt heel erg qua doelgroep dus beeld je in wanneer jij denkt dat je klant een e-mail wil ontvangen.
4. Zorg ervoor dat de belangrijkste content bovenaan staat want veel mensen beoordelen de mail op het eerste stukje dat ze lezen.
5. Zorg er ook voor dat je mail geopend kan worden op een mobiel apparaat.
6. Om je e-mailmarketing te optimaliseren moet je vooral testen doen.
7. Al je e-mail uiteindelijk geopend is, moet de inhoud ook goed zijn. Zorg dus voor gepersonaliseerde mails met prikkelende koppen en intro’s en toepasselijke afbeeldingen.