TOP

Top 5 trends in 2011

Dierenprints, de chino en turkoois: in 2010 hebben heel wat nieuwe trends de revue gepasseerd, maar wat worden de musthaves voor 2011? Verschillende trendwatchers hebben hun visie voor komend jaar uitgesproken. Textilia selecteerde er vijf.

Pantone: kleur 2011
De kleur van 2011 wordt volgens Pantone honeysuckle. Pantone is één van de grootste kleurensamenstellers ter wereld en riep deze rozerode tint tot de nieuwe kleur van het jaar uit vanwege de opbeurende en krachtige werking die we in tijden van crisis goed kunnen gebruiken. Trendwatcher Christine Boland signaleert voor de vrouwenmode volgend jaar twee belangrijke kleurgroepen: water- en aardetinten. De accentkleur bij jeans wordt volgens trendwatcher Jan Agelink rood. Benieuwd naar de kleuren per segment? Bestel de kleurkaart.

Christine Boland: couture uit jaren ’50 en ’60
Christine Boland, de vaste trendanalist vrouwenmode bij Textilia, analyseerde tijdens de TME in november de te verwachten modeontwikkelingen voor 2011. Couture uit de jaren ’50 en ’60, breisels met een Scandinavisch gevoel, sprookjesachtige mode en een combinatie van allerlei kleur- en stofcombinaties behoren onder andere tot de thema’s voor komend jaar. Een uitgebreide analyse met beeld volgt in de vrouwenmodespecial die in januari verschijnt.

Li Edelkoort: enorme ommekeer in mode
Volgens trendgoeroe Li Edelkoort komt er een fusie tussen couture en casual. Dit is een grote ommekeer in de mode die een nieuwe manier vereist van collecties maken. Het centrale thema voor winter 2011 – 2012 is volgens de trendwatcher ‘taking flight’, dat staat voor vrijheid, grenzeloosheid en vanuit een nieuw perspectief kijken naar dingen. In november gaf Edelkoort al haar visie op de zomer in 2012. De trendgoeroe voorspelt dat de crisis in 2012 een leidraad vormt voor creativiteit in de markt.

Adjiedj Bakas: vlinderdas, pochet en bretels
2011 ziet er volgens trendwatcher Adjiedj Bakas niet echt rooskleurig uit. “Volgens mij zijn we nog niet eens uit de eerste dip van de crisis gekomen” aldus Bakas in zijn nieuwe rapport. Volgens Bakas zien we op het gebied van mode meer laagjes en draperieën. De pasvorm voor het overhemd blijft slank gesneden, broekspijpen zijn omgeslagen en de pochet, vlinderdas en bretels worden weer hot. Ook zal social media en 3D volgens Bakas in 2011 aan belang winnen.

Retail 2020: verras de consument
De retailstructuur gaat de komende tien jaar sterk veranderen. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy in opdracht van CBW-Mitex. Consumenten krijgen specifiekere wensen en willen individueel behandeld worden en op iedere moment van de dag hun producten kunnen kopen. “Service is in 2011 veel meer dan een kopje koffie”, vertelt onderzoeker Frank Quix. “Klanten hebben behoefte aan spontane verrassingen zoals een gratis parkeerkaart bij een bepaalde besteding”. Meer tips over service anno 2011 vind je in de vrouwenmodespecial van Textilia.

Naast bovenstaande voorspellingen zijn er ieder jaar artikelen die het beter doen dan verwacht. Onderbroekenmerk ‘The Big Bloomers’ bracht in 2010 vanwege grote vraag de ‘vijftien XL’ onderbroek op de markt en ook de Subs, een soort riem die het afzakken van een baggy broek moet voorkomen, is volgens de ontwerper bij veel jongeren een geliefd kledingstuk. Meet trends voor 2011 en 2012 vind je op de trendpagina.