TOP

TME: Sabien Duetz inspireert met retailtrends

Waarom moet een consument juist naar jouw winkel komen? Met deze vraag inspireerde Sabien Duetz van Bien Innovation ondernemers op 7 november tijdens Textilia's Mode Experience. Ze liet daarbij een aantal interessante en onmisbare retailtrends zien.

Vol aandacht luisterden ondernemers naar de presentatie van Sabien Duetz. En dat was niet verwonderlijk want de retailexpert schetste een interessant plaatje van de huidige retailtrends. Zo vertelde ze over de aantrekkingskracht van grote ketens als H&M op de consument, die zich ondanks continue schaalvergroting op een slimme, persoonlijke wijze aan klanten weten te binden. Duetz vertelt: “Door bijvoorbeeld het opzetten van een blog of het openen van een kleine boetiekwinkel op een B-locatie zoals Cos doet in de Amsterdamse Negenstraatjes.”

Kracht van slim ondernemen
Ze raadt zelfstandige ondernemers aan om zich gezamenlijk sterk te maken tegen het ketengeweld, zoals in de Amsterdamse Haarlemmerstraat gebeurt. “Het zorgt voor meer trekkracht naar je winkel. Denk maar aan de twee ijsverkopers op het strand die denken met elkaar te concurrenen maar uiteindelijk samen veel meer ijs verkopen dan alleen.” Een winkel die op een andere interessante manier klanten weet te trekken is volgens Duetz de Amsterdamse conceptstore Sukha. “Het interieur verandert hier vrijwel elke week zodat je als klant het idee krijgt dat er telkens nieuwe kleding hangt.”

Huiskamergevoel
Zoals trendanalist Christine Bolland ook deze dag vertelde, geeft Duetz aan dat winkels van de toekomst als een huiskamer moeten zijn. Klanten willen tussen al het internet- en ketengeweld ergens tot rust komen. Dat is volgens haar de winkel van de toekomst.

Over Sabien Duetz
Sabien Duetz heeft gewerkt voor de Bijenkorf, Prenatal, AH, en de Hema. Alle kanten heeft ze mogen ervaren, van inkoper tot verkoopmanager en ten slotte design- en conceptmanager bij de Hema. Nu inspireert en adviseert ze bedrijven, met haar eigen bedrijf Bien Innovation.