TOP

Studio Jux sluit deuren, dag voor lockdown 20 miljoen pinbetalingen en plus voor modebranche in eerste elf maanden

Studio Jux stopt ermee, PostNL houdt zijn capaciteit tijdens de lockdown op oorlogssterkte en een dag voordat de winkels voorlopig op slot gingen zijn er 20 miljoen pinbetalingen gedaan. Verder: de eerste beurs schuift zijn editie naar de zomer, welke volgen? Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 20 december.

Foto: Textilia

PostNL op oorlogssterkte

Door de winkelsluitingen verwacht PostNL grote drukte, daarom houdt de pakket- en postbezorger de capaciteit voor de pakketbezorging in ieder geval tot medio januari op oorlogssterkte. Het bedrijf kan niet garanderen dat pakketten op tijd worden bezorgd, schrijft Nu.nl. Sinds Black Friday is de capaciteit al dusdanig opgeschroefd dat ruim twee miljoen pakjes per dag bezorgd kunnen worden. De sorteercentra van PostNL draaien al zeven dagen in de week door. Ook zijn er dagelijks vijftienhonderd extra pakketbezorgers op pad. “Door grote drukte kan het zijn dat we tegen de grenzen aanlopen en de bezorging langer duurt dan normaal. We vragen begrip daarvoor”, zegt Liesbeth Kaaskoek, directeur Pakketten bij PostNL. De bijna vierduizend pakketpunten, waar pakjes opgehaald en weggebracht kunnen worden, mogen openblijven.

Dag voor lockdown 20 miljoen pinbetalingen

Op zaterdag 18 december 2021, de laatste dag voor de lockdown, zijn ongeveer 20,6 miljoen pintransacties gedaan. Dat meldt De Telegraaf op basis van een schatting van Betaalvereniging Nederland. Volgens de Betaalvereniging lag het aantal transacties ongeveer 20 procent hoger dan op een gemiddelde zaterdag. Dat zorgde op zaterdag voor circa €656 miljoen aan omzet, ongeveer 35% hoger dan normaal. Op het drukste moment van de dag, rond 14.45 uur, werden er 860 pinbetalingen per seconde gedaan. De cijfers van zaterdag zijn niet hoog genoeg om records te breken. Vorig jaar ging de lockdown in op dinsdag 15 december. Dat zorgde ook voor een run op de winkels; er waren de maandag ervoor 40% meer transacties en was de omzet 75% meer dan een gemiddelde maandag. Dit komt neer op ongeveer 17,6 miljoen transacties en €546 miljoen omzet.

Studio Jux stopt ermee

Studio Jux stopt ermee. Dat meldt het mode- en lifestylebedrijf op zijn website: “We nemen afscheid van onze winkels in Amsterdam en Utrecht en onze webshop vanwege de impact van COVID-19. We zijn er nog tijdens de feestdagen en sluiten eind januari voor onbepaalde tijd onze deuren”, schrijven eigenaressen Jitske Lundgren en Carlien Hemmink. Wel blijft het duurzame artikelen produceren via de stichting studiojux.org. “Die zet onze missie voort en de fabriek in Nepal kan open blijven om eerlijke en duurzame textielartikelen te blijven produceren.” Studio Jux produceert sinds 2008 kleding in een eigen fabriek in de Kathmandu, om werkgelegenheid te creëren in het land. In 2013 zetten ze de eerste stap in de retail door een pop-up winkel te openen in Amsterdam. In 2016 openden ze met geld van Stichting Doen hun eerste winkel in de hoofdstad.

Eerste vakbeurs schuift editie naar zomer, welke volgen?

De organisator van de Webwinkel Vakdagen cancelt de editie van eind januari 2022 en schuift deze door naar de zomer. Reden is de aanhoudende onzekerheid rondom het coronavirus. Dat meldt Emerce. De beurs, die geheel in het teken staat van e-commerce, staat nu op de agenda voor 29 en 30 juni 2022. Afgelopen zomer organiseerden de Webwinkel Vakdagen een Summer Edition begin juli 2021. Of Nederlandse modebeurzen en showroomdagen dat voorbeeld gaan volgen, is nog niet bekend. Zo staat Modefabriek gepland op 23 en 24 januari volgend jaar en staat voor de 24e ook de beurs Preview in Cast in Nieuwegein op de kalender. Marijn Verschure, general manager van Cast, zegt pas na 14 januari 2022 daarover een besluit te kunnen nemen. Tot nu toe is dat het eind van de huidige lockdownperiode. “We kunnen nog niks doen”, zegt hij. “Als blijkt dat straks de lockdown wordt verlengd kunnen we daarop inspelen. Dat kunnen wij afwachten, omdat we een kleinschalige beurs zijn, alles al hebben staan en drie dagen van tevoren kunnen besluiten of we starten.” Modefabriek laat weten dat ze in beraad zijn en kijken naar de mogelijkheden.

GFK: Plus voor modebranche in eerste 11 maanden

Het lijkt erop dat mode- en schoenenaanbieders het jaar ondanks de nieuwe coronagolf positief gaan afsluiten. De branche heeft in de periode januari tot en met november 2021 12,6 procent meer omgezet ten opzichte van 2020, blijkt uit de GfK Fashionscan. Al verliep die omzetontwikkeling grillig. In januari en februari leverden retailers door de verplichte winkelsluiting fors in, maar vanaf maart nemen de verkopen weer gestaag toe en plussen winkeliers voor negen maanden op rij. Die groei is deels te verklaren door het feit dat Nederland in diezelfde periode vorig jaar voor het eerst in lockdown ging, stelt Danny van den Burg, retail sales lead bij GfK. “Om diezelfde reden was de omzetstijging ‘s zomers beperkt; de zomer van 2020 was immers ook goed. Vanaf het vroege najaar zien we weer mooie groeicijfers. En dat gaat niet alleen om omzetherstel; ten opzichte van 2019 pluste de branche ook. Met 3,8 procent over januari tot en met november 2021 en zelfs 7 procent over de afgelopen drie maanden. Dat was de periode dat we dachten van corona af te zijn. De economie heropende, er werden weer feesten en evenementen georganiseerd. Niet gek dat bikini’s met een plus met 56 procent de bestverkochte productgroep waren: we konden weer op vakantie.”

Nu Nederland in elk geval tot en met 14 januari in lockdown is, denkt Van den Burg dat de mode- en schoenenomzetten in december en januari weer zullen ‘kelderen’. “Een zorgwekkende ontwikkeling”, zegt hij. “Maar desondanks verwacht ik dat de branche het jaar met een forse plus zal afsluiten. Maar we zullen niet meer boven de huidige 12,6 procent uitkomen.”