TOP

Steppin’ Out opent winkel in Westfield Mall of the Netherlands, Han Bekke vertrekt bij Modint en we mogen weer winkelen zonder mondkapje

Voorzitter Han Bekke legt zijn functie neer bij Modint. Steppin’ Out heeft een winkel geopend in Westfield Mall of the Netherlands en komende zaterdag vervalt de mondkapjesplicht in onder meer mode- en schoenenwinkels. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 21 juni.

Steppin’ Out opent winkel in Westfield Mall of the Netherlands

Het modelabel Steppin’ Out heeft een winkel geopend in Westfield Mall of the Netherlands. Afgelopen weekend gingen de deuren open. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. De collectie bestaat voor het grootste deel uit het eigen merk, aangevuld met merken als Barbour, McGregor en Franklin & Marshall. In het vrouwensegment zijn de merken Josephine & Co en Saint James toegevoegd. Steppin’ Out is van oorsprong een Utrechts bedrijf, dat werd opgericht in 1983. Het modelabel heeft 15 filialen en een hoofdkantoor in ’s-Hertogenbosch. Het merk werd bekend vanwege het studentikoze karakter van de kleding. De huidige collectie is sportief klassiek met sporen uit de wereld van studentensporten rugby en roeien. Artikelen uit vervlogen tijden zijn opnieuw uitgegeven; kleurrijk, preppy en soms een beetje ironisch, aldus het persbericht. Steppin’ Out heeft als pay off ‘House of Classics’ aan zijn naam toegevoegd, wat is terug te zien in deze nieuwe winkel.

Restricties winkels vervallen grotendeels komende zaterdag

Door de versnelde versoepelingen van het kabinet, mogen winkeliers vanaf komende zaterdag 26 juni 1 klant per 5 vierkante meter mogen ontvangen. Daarnaast vervalt de mondkapjesplicht grotendeels, zo meldde demissionair premier Mark Rutte vrijdagavond. Het gaat goed met het vaccineren, de besmettingscijfers dalen en ook worden er minder mensen met Covid-19 in het ziekenhuis opgenomen. Volgens het kabinet zijn de meeste coronamaatregelen daarom niet meer nodig en kan stap vier van het openingsplan niet alleen gezet maar ook uitgebreid worden. Vanaf komende zaterdag mogen alle locaties heropenen met de reguliere openingstijden, waarbij anderhalve meter de norm blijft.  De mondkapjesplicht blijft alleen gelden voor locaties waar de anderhalve meter echt niet gehandhaafd kan worden, zoals in en rond het openbaar vervoer. Voor plekken waar dit niet mogelijk is – denk aan discotheken en festivals – hebben bezoekers een coronatestbewijs nodig. De basisregels blijven gelden: thuisblijven bij klachten, afstand houden, regelmatig je handen wassen en niezen en hoesten in je elleboog. Brancheorganisatie Inretail reageerde een dag voor de officiële aankondiging al enthousiast op het (toen nog mogelijk) schrappen van de mondkapjesplicht. “Dan kan de vlag uit”, zei een woordvoerder tegen de NOS. “Het is in veel opzichten een belemmering geweest. Fysiek natuurlijk, maar ook in het werk. Winkeliers willen verkopen en hier niet steeds mee bezig zijn.”

80% modebedrijven voldoet aan kledingcovenant

Uit de jaarrapportage van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel blijkt dat er zichtbare stappen voorwaarts zijn gezet, ondanks de coronapandemie. Zo steeg het percentage deelnemende bedrijven dat voldoet aan de convenantsverplichtingen van 63 naar 80 procent, zo meldt de organisatie in een persbericht. Ook de productieketens van deelnemende bedrijven worden steeds transparanter: van bijna 6.000 unieke productielocaties zijn de gegevens inmiddels openbaar. Het aandeel duurzamere grondstoffen nam toe van 28 naar 38 procent. De coronapandemie heeft grote gevolgen voor kleding- en textielbedrijven in Nederland en voor bedrijven en arbeiders in de productielanden, schrijft de organisatie. Orders werden stopgezet met negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid in de sector. Soms kwam ook de vakbondsvrijheid onder druk te staan. Tijdens de pandemie was het lastiger om controles op locatie uit te voeren. Het Convenant riep in diverse verklaringen partijen in de keten, overheden, vakbonden en maatschappelijke organisaties op tot samenwerking. “Juist in coronatijd blijkt hoe belangrijk het is dat bedrijven goede relaties onderhouden met hun leveranciers en via collectieve projecten verbeteringen in de keten bereiken”, zegt voorzitter Pierre Hupperts. In 2020 is er bij de beoordelingsgesprekken in het bijzonder op gelet of CKT-bedrijven de opgestelde uitgangspunten rond inkooppraktijken tijdens de coronacrisis naleefden. Naarmate de tijd vorderde, bleek dat een zeer groot deel van de bedrijven conform de uitgangspunten handelde. Bedrijven zijn herhaaldelijk bevraagd en aangesproken door partijen en het CKT-secretariaat op hun handelen tijdens de coronapandemie. Bedrijven die niet (volledig) handelden conform de coronarichtlijnen kregen een lagere score op het onderdeel inkooppraktijk en een negatieve aantekening in hun jaarlijkse beoordeling.

Han Bekke vertrekt bij Modint

Han Bekke vertrekt bij Modint. Op 1 juli 2021 legt hij die functie als voorzitter van ondernemersorganisatie neer, dan zit hij ook vijftig jaar in de industrie. In november dit jaar treedt hij ook terug als voorzitter van de International Apparel Federation (IAF). Dat meldt Fashionunited. Bekke blijft na zijn vertrek bij Modint nog wel vier jaar als immediate past-president bij IAF. Ook blijft hij voorzitter van Meesteropleiding Coupeur voor nog minstens twee jaar. Verder zit hij in de raad van Toezicht bij TMO Business School en in het bestuur bij het Koetsier Fonds. Ondanks die taken, zegt Bekke meer vrije tijd te krijgen en gaat genieten van zijn tweede huis in Zeeland. “Dat mag ook wel eens na vijftig jaar,” zegt hij lachend. “Als ik iets kan bijdragen vanuit de zijlijn, zal ik dat altijd doen,” wat niet verbazingwekkend is, gezien de passie van Bekke voor de industrie. “En wie weet ga ik wel weer studeren.”

Amazon mogelijk in 2022 grootste retailer ter wereld

Amazon is op weg om de grootste retailer van de wereld te worden, schrijft Retaildetail. Daarmee zou het de andere Amerikaanse retailreus Walmart van de troon stoten. De Amerikaanse retailactiviteiten van Amazon groeiden de laatste jaren relatief gezien het snelst; tussen 2014 en 2020 is het bruto handelsvolume (GMV) van het bedrijf in de VS ‘aanzienlijk sneller’ gegroeid dan zowel de aangepaste Amerikaanse detailhandelsverkopen als de e-commerce. Daardoor steeg het aandeel van Amazon op de Amerikaanse e-commercemarkt in die periode van 24% naar 39%. Amazon groeit ook veel sneller dan Walmart. Het GMV van Amazon nam vorig jaar toe met 41% tot 316 miljard dollar (266 miljard euro), terwijl het GMV van Walmart naar schatting met 10% steeg tot 439 miljard dollar (369 miljard euro). Volgens analisten zou Amazon Walmart voorbij streven en de grootste Amerikaanse retailer kunnen worden in 2022, mede dankzij de uitbreiding naar grote, tot voor kort onontgonnen categorieën als kruidenierswaren en mode, een sterke toename van de verkoop door partners en het aanhoudende succes van Amazon Prime.

Foto: Charles Deluvio via Unsplash