TOP

Sneakerlijn Zwarte Cross is een blijvertje, winststijging voor bedrijf Nikkie Plessen en aantal faillissmenten loopt op

De sneakerlijn die de organisatie van Zwarte Cross vorig jaar lanceerde is blijvertje, het bedrijf van Nikkie Plessen boekt meer winst en het aantal faillissementen loopt op. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 11 april.

Foto’s: The New Originals x Obey / Texas @texasschiffmacher

KvK:  ‘Meer stoppers en faillissementen’

Het aantal faillissementen is in maart 2022 voor de tweede maand op rij gestegen en komt uit op 160. Dat schrijft De Telegraaf op basis van het Kamer van Koophandel (KvK) Trendrapport Bedrijfsleven. Verder zijn 12.966 bedrijven uit eigen beweging gestopt, wat neerkomt op een stijging van 8% ten opzichte van maart 2021. Daarnaast zijn minder mensen een bedrijf gestart, volgens de Kamer van Koophandel (KvK) een afname van 8 procent. Volgens Joris Knoben, hoogleraar Bedrijfseconomie aan de Radboud Universiteit, zet deze trend zich de komende maanden voort: “De coronasteun is afgebouwd, maar veel ondernemers worstelen nog met de financiële gevolgen van de pandemie. Tegelijkertijd zijn de energiekosten en inflatie torenhoog. Dat het aantal stoppers en faillissementen oploopt is dan ook geen grote verrassing.” Bij fysieke winkels en markthandel is in maart 2022 het saldo van de starters en stoppers vrijwel nul. Bij de webwinkels is het saldo met 376 nog wel licht positief, maar de hausse aan startende webwinkels zoals die zich in het eerste kwartaal van vorig jaar aftekende, ligt duidelijk achter ons. Knoben: “Met de heropening van de economie en de terugkeer naar kantoor zijn er wat minder marktkansen voor internetwinkels. Er zijn er zoveel gestart de afgelopen twee jaar dat je daar eigenlijk een ’shake-out’ met flink wat stoppers zou verwachten. Dat we dat nog niet zien heeft te maken met de lage kosten van het draaiende houden van een webwinkel.”

Winststijging voor bedrijf Nikkie Plessen

N Brands, het modebedrijf van Nikkie Plessen, heeft een nettowinst geboekt van 5,8 miljoen euro in 2021. In 2020 was dat nog 4,5 miljoen euro, meldt Retailtrends. Dit ondanks de sluitingen van de 14 winkels tijdens de verplichte lockdown. De brutobedrijfswinst (ebitda) van het modebedrijf bedroeg 9,3 miljoen euro, een stijging van 72 procent. De onderneming van Plessen en haar partner Ruben Bontekoe richt zich in basis op fysieke retail, maar moest wegens de lockdowns noodgedwongen uitwijken naar online. Die koerswijziging heeft dus gewerkt. “Onze winkelomzetten zijn weer als vóór corona”, zegt Plessen, die geen omzetcijfers wil delen. “Worden we in 2022 niet weer gehinderd door corona, dan verwachten wij nog een keer een groei van 20 procent. Het eerste kwartaal hebben wij in elk geval in die lijn afgesloten.”

Ashton Kutcher investeert in The Fabricant

Het Amsterdamse modehuis The Fabricant, dat digitale kleding voor metaverse maakt, heeft een investering opgehaald van dertien miljoen euro. Een van de investeerders is acteur Ashton Kutcher. Dat meldt Emerce. Met het geld dat is opgehaald wil The Fabricant de ontwikkeling van het bedrijf versnellen. Greenfield One leidde de investeringsronde, met deelname van naast Ashton Kutcher en Guy Oseary’s Sound Ventures, Red DAO en anderen. The Fabricant is opgericht door Kerry Murphy, Amber Slooten en Adriana Hoppenbrouwer en is gespecialiseerd in ditgitale mode. De metaverse is het universum van virtuele werelden die allemaal met elkaar verbonden en waarin mensen een virtuele wereld kunnen creëren.

Sneakerlijn Zwarte Cross is een blijvertje

De sneakers die De Feestfabriek, organisator van onder meer festival de Zwarte Cross, vorig jaar lanceerde als ‘coronaproject’ zijn blijvertjes. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. De nieuwe serie bestaat uit witte en zwarte hennepsneakers (‘Cannabis White’ & ‘Cannabis Black’), witte en zwarte lederen sneakers met zolen van gerecycled rubber (‘Shiny Beast White’ & ‘Shiny Beast Black’) en een limited edition model voor het tienjarig bestaan van het Zwarte Cross drankje Nozem Oil (‘De Nozem’). De Feestfabriek werkt hierbij samen met Kops Schoenen. De nieuwe collectie is vanaf 3 mei te bestellen via de webshop van De Feestfabriek en is het hele jaar door te bestellen. Tussendoor worden limited edition designs gelanceerd die op inschrijving kunnen worden besteld.

Nieuwe collab: The New Originals x Obey

Het Amsterdamse streetwearmerk The New Originals heeft samen met kledinglabel Obey een uniform gelanceerd waarmee ze een vuist maken tegen alle vormen van onderdrukking en de boodschap van de liefde willen verspreiden, zo staat in een persbericht. Het pak bestaat uit een T-shirt, jack en een broek met daarop teksten als ‘No homophobia’, ‘No violence’, ‘No abuse of power’ en ‘Love is the cure’. Deze collab draagt de toepasselijke naam The Army of Love. De collectie is exclusief verkrijgbaar via de flagshipstores en online winkels van beide merken.