TOP

Woede tegen H&M in China laait verder op, corona treft ook modewebshops, Zwarte Cross lanceert sneaker

De woede tegen H&M in China neemt verder toe en uit onderzoek blijkt dat ook modewebshops last hebben van de coronapandemie. Verder: Zwarte Cross lanceert een sneaker. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 29 maart.

Woede tegen H&M in China laait verder op

In China laait de woede tegen H&M verder op. Nadat de Zweedse modeketen verklaarde geen katoen uit Xinjiang meer te willen gebruiken wegens onderdrukking en marteling van de Oeigoerse bevolking die in deze regio woont en werkt, riepen veel Chinezen op tot een boycot van het bedrijf. Op sociale media is H&M, samen met andere westerse merken, het mikpunt van woede van veel Chinezen. Als gevolg daarvan zijn zeker zes H&M-winkels in de steden Lianyungang, Changchun en Yinchuan gesloten, meldt onder meer Nu.nl. Volgens Chinese media zijn er nog meer filialen van de winkelketen gesloten. Winkelcentra zeggen dat verhuurders van de panden de H&M-winkels dicht hebben gegooid omdat ze vinden dat het bedrijf China heeft geschoffeerd. Tegen H&M werd eind vorige week al een boycot ingesteld. Grote webshops zijn gestopt met het verkopen van H&M-producten en tv-sterren hebben hun reclamecontract met de Zweedse keten verbroken. Ook Nike, Under Armour, Burberry, Uniqlo, Puma en Adidas zijn doelwit van Chinese protesten wegens hun statements over de situatie in Xinjiang.

Festival Zwarte Cross lanceert sneaker

De Feestfabriek, organisator van onder andere festival de Zwarte Cross, lanceert samen met  schoenenfabrikant Kops Schoenen een nieuwe sneaker, de Zwarte Cross Sneaker. Kenmerkend voor de uniseks schoen is een witte, hoge zool. Dat meldt de organisatie in een persbericht. Het eerste design dat op 9 april op de markt komt is van leer en bevat een collage van polsbandjes van de Zwarte Cross van de afgelopen 25 jaar. Daarna volgt een nieuwe release, een canvas sneakers van gerecycled rubber en stof van hennep. De eerste batch verschijnt in een gelimiteerde oplage van 500 paar. De organisatie verwacht dat deze gelimiteerde batch snel uitverkocht zal zijn. Als deze test succesvol verloopt worden er meer sneakers gemaakt, aldus het persbericht. [Artikel gaat door onder de foto.]

Zwarte Cross Sneaker.

Onderzoek: Corona treft ook modewebshops

Hoewel online shoppen tijdens de coronapandemie een vlucht heeft genomen, hebben ook modewebshops last van de coronacrisis. Dat concludeert betaalbedrijf Mollie na onderzoek onder 2500 ondernemers, onder meer in Nederland, meldt Retailnews. Uit de cijfers blijkt dat dertien procent van de ondervraagden de inkomsten sterk zag afnemen, 31 procent zag een kleine inkomstendaling. Een derde van de ondervraagden zag geen verschil in omzet. Zeventien procent zag de omzet iets stijgen, slechts zes procent noteerde een veel gunstiger omzet dan normaal. Het gros van de ondervraagden zegt te willen investeren in het online kanaal; zo’n driekwart wil de webshop gebruiksvriendelijker maken. Circa veertig procent wil marketing inzetten om zijn online zichtbaarheid vergroten.

‘Webwinkels houden consument voor het lapje’

Een aantal grote webwinkels misleidt consumenten met kortingen op te hoge adviesprijzen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Zo laten ze kortingen groter lijken dan ze daadwerkelijk zijn. Onder andere Bol.com, Coolblue en Koopjedeal houden consumenten op deze manier voor het lapje. Volgens de Consumentenbond moeten verkopers de adviesprijs vermelden die de fabrikant heeft vastgesteld, maar gebeurt dat lang niet altijd. Onderzoekers inventariseerden de prijzen bij 250 webwinkels. Twaalf van de 30 winkels hanteerden echter niet de laatste adviesprijs van de fabrikant, maar een afwijkende. En van de 12 winkels die te hoge adviesprijzen gebruiken, doen 7 dat structureel, zegt de consumentenwaakhond. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Wat ons betreft, doen winkels het gebruik van adviesprijzen snel in de ban. De adviesprijs is alleen bedoeld als een inschatting van de fabrikant hoeveel een consument voor een product overheeft. Meer niet. Dus stop met het gebruik ervan in de winkel, want dat werkt misleiding in de hand.”

Nike ontkent ‘duivelse’ samenwerking met rapper

Rapper Lil Nas X beweert in samenwerking met Nike een speciale sneaker op de markt te gaan brengen, ‘Satan Shoes’ genaamd, maar Nike weet van niets, zo schrijft het AD. Dit weekend zei de rapper een remake van een klassieke Nike Air Max uit 1997 uit te brengen met bijbelse verwijzingen naar de duivel. Zo zijn er maar 666 paar van deze schoenen en zijn ze allemaal individueel genummerd. Ook staat er een bijbeltekst over Satan die als bliksem uit de hemel valt geborduurd op de zijkant van de schoen. Op de onderkant van de schoen staat een afdruk van een pentagram. “We hebben geen enkele relatie met Lil Nas X. Nike is niet verantwoordelijk voor het ontwerp of de lancering van deze schoen en we steunen dit initiatief ook niet”, aldus het Nike in een statement. Dat bevestigt een woordvoeder van kunstenaarscollectief MSCHF, waarmee de rapper de schoen op de markt brengt. Het ontwerp van de schoen komt overeen met de sfeer uit de videoclip van Lil Nas X’ nieuwe single Montero.