TOP

Rehab betreedt andere markt met nieuw label: ‘Basics from Amsterdam heeft weinig tot niets te maken met wat we met Rehab doen’

Rehab Footwear breidt uit met een tweede merk, Basics from Amsterdam. De collectie draait om – de naam zegt het al – ‘essentials’ die elke man in zijn schoenenkast zou moeten hebben. Voor inspiratie keek oprichter Jaco Flach naar nichespecialisten als Mr. Marvis en Girav. "Er is ruimte voor nichespecialisten met een compacte, consistente en duidelijke collectie."

Waarom zetten jullie Basics from Amsterdam neer als apart label en niet als onderdeel van Rehab?

Jaco Flach, oprichter van Rehab Footwear en Basics from Amsterdam: “Omdat het verschil tussen de merken zo groot is. Het idee achter Basics from Amsterdam is dat we een betaalbare basiscollectie voor mannen wilden lanceren, met klassiekers als de enkele en dubbele monkstrap, derby veterschoenen en loafers. Dat heeft weinig tot niets te maken met wat we met Rehab doen. Daar draait het juist om meer uitgesproken modellen, prints en details – dat is ons handschrift. We hebben binnen de Rehab-collectie ook een ‘never out of style’-programma met rustigere modellen, maar zelfs die zijn in vergelijking met Basics from Amsterdam al behoorlijk uitgewerkt.”

Wat wil je met Basics from Amsterdam toevoegen aan de al vrij volle mannenschoenenmarkt?

“Merken als Magnanni hebben heel goede ‘essentials’, maar die opereren in het hogere segment met schoenen van 300 euro of meer. Dat moet goedkoper kunnen, dachten wij. In de prijsklasse waarin we met Basics from Amsterdam zitten, 119 tot en met 139 euro, is weinig aanbod. Zeker tegen de prijs-kwaliteitverhouding die wij bieden, met mooie leer- en suèdesoorten en een uitneembaar voetbed. In plaats van elk seizoen nieuwe collecties te ontwikkelen, werken we met een aantal basisstijlen waar steeds modellen en kleuren bijkomen of afvallen. Daardoor zijn onze kosten lager en kunnen we de prijzen scherp houden. Een ander punt is dat we voorraadhoudend zijn. Winkeliers kunnen met een kleine order starten en daarna bijbestellen. Met de ‘never out of style’-collectie van Rehab werken we net zo.”

‘Basics from Amsterdam heeft weinig tot niets te maken met wat we met Rehab doen’

Zijn er ook nieuwe ontwikkelingen binnen Rehab?

“Voor zomer 2022 komen we met een ‘recycled’-lijn van 100 procent veganistische en 75 procent gerecyclede materialen, die uit 40 modellen bestaat. Binnen de schoenenbranche staan steeds meer duurzame spelers op. We zien dat hun verhaal aanslaat bij de consument en willen binnen het DNA van Rehab ook meer die kant op. Onze zolen zijn al van gerecycled rubber. Met een paar tweaks – bijvoorbeeld door canvas van oude T-shirts en ‘leer’ van appelresten te gebruiken – konden we binnen die lijn de overstap relatief eenvoudig maken.” 

Basics from Amsterdam

Basics from Amsterdam is eind juni gelanceerd; hoe gaat het?

“Het is lastig om daar nu al iets zinnigs over te zeggen. De webshop is pas twee weken live. Maar de verkoop loopt, dus dat is mooi. In de modebranche zijn aardig wat specialisten actief, zoals Mr. Marvis met broeken en Girav met lange shirts, die succesvol zijn in een niche. Die kant willen we met Basics from Amsterdam ook op. Met een compacte, consistente en duidelijke collectie die zich goed leent voor herhalingsaankopen. In de schoenenbranche is ruimte voor zulke concepten.”

Heeft corona invloed gehad op de lancering?

“We wilden Basics from Amsterdam eerst voor winter 2021-2022 introduceren, maar dat inkoopseizoen viel precies samen met de verplichte winkelsluiting. Niemand zat toen te wachten op nette schoenen, dus hebben we de lancering een seizoen doorgeschoven. Inmiddels zijn de problemen van de retail naar de productieketen verplaatst. Onze fabrikanten en toeleveranciers zijn dit voorjaar weken dicht geweest of konden vanwege coronabesmettingen maar op halve kracht werken. Daardoor hebben wij, en met ons vele andere merken, voor de levering van winter 2021-2022 achterstanden opgelopen die bijna niet meer in te halen zijn. Daarnaast stijgen de grondstoffenprijzen omdat overal te weinig van is. Die problemen zullen weer bij de winkelier terechtkomen. Wij zijn de wholesale vorig jaar tegemoet gekomen, onder meer met uitstel van betalingen. Ik hoop dat onze retailpartners nu met ons willen meedenken hoe we dit samen kunnen oplossen.”

‘Er is ruimte voor nichespecialisten met een compacte, consistente en duidelijke collectie’

Hoe hebben jullie de afgelopen anderhalf jaar ervaren?

“Het is geen feest geweest. Letterlijk: een groot deel van onze klanten koopt Rehab-schoenen voor bruiloften, gala’s en andere evenementen en die waren er natuurlijk niet. Gelukkig liep de sneakerverkoop aardig door. Het scheelt dat we altijd zuinig zijn geweest en in de dertien jaar dat we bestaan een buffer hebben opgebouwd. En een grote organisatie als de Unlimited Footwear Group (UFG) achter ons hebben, al houdt elk merk binnen de groep zijn eigen broek op. We zijn tijdens de crisis altijd blijven kijken of en waar het anders kon. Door een tweede merk te lanceren bijvoorbeeld, maar ook met de virtuele collectiepresentatie die we afgelopen februari organiseerden, en een nieuwe sneakerlijn met Bas Smit en Nicolette van Dam. Ja, dat kost allemaal geld en er zitten risico’s aan. Maar als je niets doet, gebeurt er ook niets.”

Basics from Amsterdam