TOP

Regenjassenmerk Maium: ‘Het zal altijd blijven regenen, welk seizoen het ook is’

De uniseks regenjassen van Maium worden gemaakt van gerecycled plastic en onderscheiden zich door de ritsen aan de zijkanten, waardoor de jas te veranderen is in een fiets-poncho. Maar ook het minimalistische design slaat aan.

Hendrik van Benthem en Anita Palacios begonnen vier jaar geleden heel kleinschalig met hun regenjassenmerk Maium. Hij met een achtergrond als financieel consultant en zij als modeontwerper. Van Benthem: “Ik kon geen modieuze regenjas vinden die me ook op de fiets drooghield. Anita maakte daarom voor mij een jas met ritsen om er een fietsponcho van te maken. Vervolgens kreeg ik heel veel enthousiaste reacties van mensen over mijn jas. Zo ontdekten we dat we niet de enigen waren met dit probleem en dat er ruimte was op de regenjassenmarkt. Zo zijn we na gaan denken over sourcing om de jas in productie te laten nemen. Het heeft ongeveer een jaar geduurd voordat we uiteindelijk een jas hadden waar we helemaal tevreden mee waren. We noemden het merk Maium. Dat verwijst naar het Hebreeuwse woord maiem, dat water betekent, en de Amsterdamse verbastering majem, dat werd gebruikt voor zowel water, regen als gracht.”

Hoe is het merk ontvangen?

“De eerste honderd jassen verkochten we via preorder via whatsapp aan bekenden. Daarna ging onze webshop online. In januari 2017 gingen we naar Modefabriek, zonder verwachtingen. Het was afwachten hoe retailers reageerden. Maar het heeft heel goed uitgepakt. Tien winkels kochten het meteen in. Inmiddels werken we met Studio Hotstuff als agent en hebben we zeventig verkooppunten in Nederland en vijftien in België en Duitsland. Dat zijn vooral conceptstores, duurzame winkels en wat grotere warenhuizen. We hangen bijvoorbeeld ook bij de Bijenkorf.”

Wat is er zo bijzonder aan jullie regenjassen?

“Al onze jassen hebben aan de zijkanten ritsen, waarmee je ze verandert in een fietsponcho. Opengeritst kun je het voorste deel over het stuur van je fiets slaan zodat je benen droog blijven. De inzetstukken hebben soms een andere kleur of print. Die ritsen zijn het unieke feature en maken het merk herkenbaar. We gebruiken geen grote logo’s, Maium-dragers herkennen andere dragers aan de ritsen.”

Hoe brengen jullie duurzaamheid in de praktijk?

“We willen zo min mogelijk milieuschade toebrengen met ons merk en voeren duurzaamheid door in de hele keten, vanaf het materiaal tot de consument die de jas in zijn bezit heeft. De jassen zijn van gerecycled plastic van PET-flessen. Het hele productieproces is duurzaam. En we leveren extra knoopjes bij de jassen zodat de consument die er zelf op kan zetten als er één afvalt. De jassen die we onder de garantie retour krijgen, verkopen we aan minderbedeelden en de onverkoopbare jassen geven we weg, bijvoorbeeld aan asielzoekerscentra. Op termijn zouden we de jassen willen recyclen, maar het volume van de geretourneerde producten ligt nog niet zo hoog dat we dat nu al kunnen doen.”

Hoe uit die duurzame insteek zich nog meer?

“We proberen te produceren naar de vraag. Dus wat retailers hebben ingekocht en wat we verwachten te verkopen in onze webshop. We produceren liever te weinig dan te veel. Wel met als nadeel dat we wel eens uitverkocht zijn, maar op de lange termijn zorgt het alleen maar voor bestendigheid van je merk. Om dezelfde reden zul je in onze webshop ook nooit uitverkoop zien. Mensen weten dat onze jassen in een gelimiteerde oplage geproduceerd worden. Dat creëert een gevoel van urgentie bij de consument en de retailer.”

Werken jullie ook niet met seizoenen?

“We hebben drie modellen: de original, de parka en de puffer. In de core-collectie zitten de jassen in neutrale kleuren als navy, offwhite, zwart en army green. Daarnaast brengen we de collectie elk seizoen in seizoenskleuren als paars en felgeel, aangevuld met seizoensitems als buckethats. Uit de core-collectie kunnen winkeliers steeds bijbestellen, bij de seizoenscollectie geldt op is op. Die combinatie werkt heel fijn. We zouden in de toekomst graag meer verschillende modellen brengen, maar we willen ook de bekende basismodellen aan blijven bieden.”

Is jullie omzet erg afhankelijk van het weer?

“In de hittegolven van afgelopen zomer zakte de verkoop in, maar op het moment dat het begint te regenen, trekt de verkoop enorm aan. Een regenachtige maand zien we terug in de omzet. Door die fluctuatie is het voor ons soms moeilijk om te forecasten en kunnen er momenten zijn dat de voorraad een klein dipje heeft. Maar het zal altijd blijven regenen, welk seizoen het ook is. Het najaar doet wel meer voor ons dan het voorjaar. Maar in Engeland kennen ze de ‘april showers’, dus die markt is zeker interessant voor ons. We proberen het aanbod aan te passen op de temperatuur. In de winter hebben we de puffer en in het voorjaar komen er twee nieuwe modellen bij, waaronder een trenchcoat. Uiteraard zijn alle jassen volledig waterdicht, mét de bekende ritsen.”

Slaat het net zo goed aan bij mannen als vrouwen?

“Alle jassen zijn uniseks en het ontwerp is ook goed te dragen door mannen. Dertig procent van de kopers is momenteel man, we hopen dit uit te breiden naar veertig procent. Ik denk dat Nederlandse mannen minder uitgeven aan kleding. Met vanaf-prijzen van 135 euro richten we ons op het middenhoge prijssegment. We proberen mannen te vertellen dat je een regenjas over een pak kunt aantrekken en er nog steeds goed uit kunt zien.”

Hoe groot was de impact van corona voor het bedrijf?

“Wij produceren in China en het eerst effect was dat al onze leveringen verlaat waren. Het is uiteindelijk goed gekomen, met twee tot drie maanden vertraging. Toen de collectie uiteindelijk in Nederland was ging alles hier op slot. We hebben onze orders maar een klein beetje naar beneden bijgesteld, we wilden onze klanten van voorraad kunnen voorzien als alles weer open ging. Dat is een goede investering geweest, want na de eerste lockdown zijn we enorm gegroeid. Veel mensen mijden het openbaar vervoer en gaan met de fiets. Aan de andere kant zijn mensen bewuster geworden en beter gaan nadenken over hun impact op het milieu. Dat zorgt voor een duidelijke beweging richting ons product.”