TOP

Reebok betaalt 25 miljoen dollar aan misleide klanten

Reebok mag niet zeggen dat je billen en benen sterker worden van hun hardloopschoenen. Dat oordeelde de rechter in de zaak tussen de Amerikaanse consumentenwaakhond FTC en Reebok. Het Engelse sportmerk moet misleide klanten 25 miljoen dollar betalen.

In een reclamecampagne claimde Reebok dat het dragen van hun hardloopschoenen zou zorgen voor sterkere been- en bilspieren. Zo zou je 11 procent sterkere hamstrings krijgen en 28 procent sterkere bilspieren.

Misleidend
De Amerikaanse rechtbank oordeelde dat Reebok niet zomaar mag stellen dat het dragen van bepaalde sportschoenen de billen en benen versterken. De rechter beoordeelde deze stelling als misleidend.

Geen bewijs
Volgens de directeur van The Federal Trade Commission (FTC) David Vladeck, is er te weinig wetenschappelijk bewijs dat de schoenen daadwerkelijk goed zijn voor bepaalde spiergroepen. “Het is simpelweg niet mogelijk om zonder je in het zweet te werken een fit en gezond lichaam te krijgen.”

De boete kwam tot stand door middel van een schikking tussen beide partijen. De 25 miljoen dollar (18 miljoen euro) gaat naar de klanten die zich misleid voelen.

Schikking
Gedurende het FTC-onderzoek heeft Reebok de gerelateerde advertenties zelf al weggehaald. Het merk mag de misleidende beweringen niet meer uiten richting de consument. Consumenten kunnen hun geld terugkrijgen via de FTC. In een verklaring zegt Reebok dat zij om een langdurige rechtszaak te vermijden, gekozen hebben voor een schikking met de FTC. “Deze schikking betekent echter niet dat wij het eens zijn met de beweringen van FTC. Want dat zijn we niet.”