TOP

Grote weerstand tegen Europese Digitaks, Franse modehuizen gaan verplicht recyclen en American Apparel is terug

Franse modehuizen moeten binnenkort overgebleven kleding doneren aan liefdadigheid. Verder: de Europese digitaks stuit op veel weerstand en American Apparel is terug met een webshop. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 30 april.

Grote weerstand tegen Europese digitaks

De kans is minimaal dat de Europese Unie op korte termijn de digitale activiteiten van internetgiganten als Airbnb, Facebook, Google en Booking gaat belasten. Zeker acht lidstaten zijn het niet eens met de zogenaamde ‘digitaks’. Dat meldt de Volkskrant.

Vorige maand kwam de Europese Comissie met het voorstel om webgiganten te belasten. Nu betalen deze webbedrijven gemiddeld vijftig procent minder belasting dan ‘gewone bedrijven’ die met gebouwen en personeel in een land zijn gevestigd. Tijdens een eerste debat over het voorstel, dat zaterdag in het Bulgaarse Sofia werd gehouden, bleek dat de weerstand groter was dan verwacht.

Franse modehuizen en -ketens binnenkort verplicht kleding recyclen

Nieuwe plannen van de Franse regering voor de ontwikkeling van een ‘circulaire economie’ houden ook in dat kleding een tweede leven krijgt. Modehuizen en grote modeketens die aan het einde van het seizoen met onverkochte kleding blijven zitten, moeten hun overgebleven stuks doneren aan liefdadigheid, zoals organisaties die kleding aan daklozen schenken.

In de loop van het jaar worden de juridische details uitgewerkt en zal de regering met een wetsvoorstel komen. De plannen van de regering zijn gebaseerd op een wet uit 2016 waarin supermarkten worden verplicht om onverkochte voedselwaren niet meer weg te gooien. De winkels moeten afspraken maken met organisaties die eten uitdelen aan armen en daklozen. Die regels moeten vanaf 2019 ook gaan gelden voor de kledingindustrie, laat premier Edouard Philippe weten aan het Franse Persbureau AFP.

American Apparel herlanceert webwinkel na smeekbedes fans

American Apparel is weer terug van weggeweest. De Amerikaanse kledingketen is daarmee ook in Nederland terug, ruim een jaar nadat de Europese webshop werd gesloten. Sabina Weber, director of Marketing bij American Apparel vertelt aan de Amerikaanse krant The Observer dat het merk via Instagram smeekbedes kreeg van fans: ‘Er is echt een grote liefde voor het merk vanuit consumenten. Zowel voor de producten als voor wat het was in de hoogtijdagen.’ Het label heeft volgens haar geleerd van zijn fouten, waarmee ze onder andere doelt op de controversie rondom de seksistische campagnes van het merk.

American Apparel ging in een jaar tijd twee keer failliet en werd vorig jaar overgenomen door Gildan Activewear. De twee winkels in Nederland gingen, net als de andere vestigingen in Europa op slot.

‘Luxe merken zijn minder transparant dan grote winkelketens’

In het kader van Fashion Revolution Week beoordeelde Fashion Revolution 150 kledingmerken op openheid over onder meer beleid, lonen en productie. Over het algemeen scoorde luxe merken als Dior, Chanel en Versace slechter dan grotere modeketens.

Jos Cozijnsen van Fashion Revolution tegen de NOS: ‘Maar dat betekent niet per se dat luxe merken minder duurzaam zijn. Transparant zijn over de productie en arbeidsomstandigheden betekent niet automatisch dat een merk beter is. Het is alleen de allereerste stap naar een beter beleid.’

Het hoogst scoorde de sportmerken Reebok en Adidas, met 58 procent transparantie. Daarna volgen merken als Puma, H&M, Gap en Marks & Spencer. Over de gehele linie is een verbetering zichtbaar: van de bijna honderd merken die in 2017 en 2018 werden onderzicht, is de gemeten transparantie met vijf procent gestegen.