TOP

Financiële sector strijdt voor betere lonen, Scotch & Soda uit rode cijfers en FNG investeert in schoenentak

Nederlandse banken en verzekeraars lanceren een gezamenlijk initiatief om de lonen in de textielsector te verbeteren. Verder: Scotch & Soda maakt weer winst en modeconcern FNG duikt met de overname van de Henkelman Groep dieper in de schoenen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 28 september.

Banken en verzekeraars zetten zich in voor leefbaarder lonen textielsector

De financiële sector voert de druk op om de slechte arbeidsomstandigheden in de textielindustrie te verbeteren. Een groep Nederlandse banken en verzekeraars heeft op 27 september het ‘Platform Living Wage Financials’ (PLWF) gelanceerd. Oprichters ASN Bank, MN, Triodos IM, a.s.r., Achmea Investment Management, NN Investment Partners, Robeco en Kempen, die samen meer dan 700 miljard euro onder beheer hebben, willen hun invloed gebruiken om de lonen bij de bedrijven waarin geïnvesteerd wordt te verhogen en dus ‘leefbaarder’ te maken. Dat meldt de ASN Bank in een persbericht.

In sectoren waar veel handwerk nodig is, zoals de kleding- en schoenenindustrie, worden werknemers vaak structureel onderbetaald. Zo blijkt uit recent onderzoek van de Schone Kleren Campagne dat veel arbeiders die kleding maken voor H&M onder de armoedegrens leven. “Werknemers in lagelonenlanden kunnen hierdoor vaak niet voorzien in hun basisbehoeften zoals voedsel, kleding, zorg, huisvesting en scholing. Een leefbaar loon doorbreekt de vicieuze cirkel van armoede die deze gezinnen vaak al generaties in hun greep houdt”, aldus Irina van der Sluijs, Senior Advisor Human Rights bij ASN Bank, één van de oprichters van PLWF. “Zo functioneert leefbaar loon als een katalysator, om ook kinderarbeid en excessief overwerken terug te dringen.”

PLWF start met een focus op de textielsector en wil vervolgens uitbreiden naar andere sectoren, zoals supermarktketens en landbouw. Gezamenlijk is er een methode ontwikkeld om het begrip ‘leefbaar loon’ meetbaar te maken, zodat (kleding)bedrijven op dezelfde manier kunnen worden beoordeeld en vergeleken. “Op het gebied van klimaat zijn hier strakke en meetbare afspraken over, maar op sociaal- en mensenrechtenvlak, zijn die er nog nauwelijks. Voor het aanpakken van mensenrechtenschendingen zijn strakke en meetbare afspraken nodig”, legt Van der Sluijs aan het duurzame online magazine Oneworld uit. Het doel: zorgen dat alle bedrijven op den duur een leefbaar loon – een universeel mensenrecht – mogelijk kunnen maken voor werknemers in hun keten, in lijn met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de Verenigde Naties.

Modeconcern FNG neemt schoenenbedrijf Henkelman over

FNG is in onderhandeling over de overname van de Nederlandse Henkelman Groep, dat zich bezighoudt met de ontwikkeling, productie en import van schoenen. Met deze stap wil het modeconcern ook voor schoenen de gehele waardeketen tussen producent en consument onder één dak krijgen. De overname zit in de laatste fase en moet nog voor het einde van dit jaar definitief rond zijn.

FNG, eigenaar van onder andere Miss Etam en Expresso, richtte zich in eerste instantie voornamelijk op kleding. Met de overname van de Belgische schoenenketen Brantano in 2016 kwam daar ook een schoenentak bij. In een investeringsronde werd €30 miljoen opgehaald voor de versnelde uitrol van een nieuw winkelconcept, dat de verkoop van schoenen en kleding combineerde. Daardoor zou de omzet per vierkante meter naar eigen zeggen significant zijn verhoogd: in de eerste helft van 2018 was Brantano samen met Miss Etam goed voor meer dan de helft van de omzet. Door een deel van de productie in eigen huis te halen wil FNG in een volgende fase ook de marge verbeteren.

Theo Henkelman, de oprichter van de Henkelman Groep, is verheugd over de overnameovereenkomst en het feit dat de continuïteit van zijn bedrijf gewaarborgd blijft. ‘Gezien de leeftijd van Theo Henkelman is dit voor alle partijen de ideale oplossing’, meldt het concern in een persbericht. Henkelman zal tenminste tot het einde van 2020 volledig aan het bedrijf verbonden blijven.

Mode- en schoenenwinkels lopen meeste verkopen mis

Ruim een derde van de consumenten verlaat regelmatig tot vaak een winkel zonder geslaagd te zijn. Het komt het vaakst voor bij winkels in de sectoren wonen, mode en schoenen. Dit blijkt uit een onderzoek van Q&A in samenwerking met AXI Retail Solutions.

Belangrijkste oorzaken zijn het assortiment en het personeel. Misgrijpen omdat een artikel niet op voorraad is, komt zeer regelmatig voor (67%). Van de respondenten die het personeel als oorzaak noemen, geeft bijna 40% aan dat er te weinig winkelmedewerkers beschikbaar zijn. Vooral in de sectoren mode en wonen. Voor 70% is niet of slecht geholpen worden een vorm van ergernis en voor 35% is het zelfs een duidelijke tot grote ergernis. Bijna de helft van de winkelmedewerkers houdt zich volgens de respondenten niet bezig met de klant maar met het uitvoeren van taken.

Het onderzoek is een initiatief van Q&A en werd gehouden onder 1500 Nederlandse consumenten van 25 tot en met 75 jaar.

Scotch & Soda uit de rode cijfers

Scotch & Soda heeft in het afgelopen boekjaar een winst van 9 ton gerealiseerd. Dat schrijft het FD aan de hand van het jaarverslag over 2017/2018. De omzet steeg met 1 procent tot 339 miljoen euro.

Een jaar geleden werd er nog een verlies van 5,4 miljoen euro geboekt. Scotch & Soda was financieel in zwaar weer beland omdat het label drie jaar geleden 70 miljoen euro moest afboeken op de wholesale-activiteiten. Sindsdien zet het merk sterker in op de eigen retailtak. Met een stijging van 90,7 naar 105,2 miljoen euro zit de eigen retailomzet flink in de lift. De Scotch & Soda-stores zijn inmiddels goed voor 31 procent van de totale omzet, tegenover 27 procent een jaar eerder. De teller staat op 225 winkels – 19 meer dan een jaar eerder – waarvan het bedrijf er 120 in eigen beheer heeft.

Het aandeel van de e-commerce activiteit (momenteel goed voor 46,8 miljoen euro) steeg ook, van 12 naar 14 procent. De omzet uit de groothandel liep terug van 203,7 naar 186,9 miljoen euro.