TOP

Private shopping mogelijk toegestaan, Adidas verkoopt Reebok en wat te doen tegen langdurige winkelleegstand?

Het kabinet wil de winkels na 3 maart nog niet helemaal openen, maar overweegt private shopping toe te staan, melden ingewijden aan NOS. Verder: Adidas zet Reebok in de etalage, PostNL experimenteert met de bezorgoptie ‘niet thuis’ en wat te doen met de meer dan 1100 winkels in Nederland en België die al langdurig leeg staan? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van maandag 22 februari.

‘Winkelsluiting wordt verlengd, shoppen op afspraak mogelijk toegestaan’

Het lijkt erop dat de verplichte winkelsluiting wordt verlengd. Dat melden ingewijden aan de NOS na het Cathuisberaad van zondag. Hoeveel langer de winkels dicht moeten blijven, is nog niet bekend. Mogelijk mogen retailers na 3 maart wel iets meer; na click & collect is er nu gesproken over het toestaan van winkelen op afspraak. Op dinsdag 23 februari staat er weer een persconferentie gepland.

De druk om de winkels op 3 maart te openen nam de afgelopen dagen toe. Niet alleen vanuit brancheorganisaties, maar ook vanuit de winkelgebieden zelf. Centrummanagers, ondernemers- en binnenstadverenigingen uit 75 plaatsen riepen afgelopen vrijdag in een brandbrief naar de overheid en burgemeesters om de huidige maatregelen te versoepelen. Volgens Inretail is de grens bereikt. “Het geld is op”, schreef de brancheorganisatie eerder in een persbericht. “Ondernemers duiken steeds dieper in de schulden. Er dreigen talloze persoonlijke faillissementen.”

Tegen de NOS zegt Inretail-directeur Udo Delfgou niet te snappen waarom de winkels vanaf 3 maart niet open mogen. “Met ons vindt overigens bijna heel Europa dat; in Frankrijk, België zijn de winkels gewoon open.” Over het toestaan van private shopping zegt Delfgou dat dit ‘zo ruim mogelijk zou moeten’. “Niet alleen één op één. Winkels die groter zijn moet je meer mogelijkheden bieden. Maar het is een second best.”

Locatus: ‘Maak woningen van langdurig leegstaande winkels’

Transformeer langdurig leegstaande winkelpanden naar woningen. Dat stelt Gertjan Slob, directeur Onderzoek bij Locatus, in gesprek met Vastgoedmarkt.nl. Volgens het databureau staan er in de Benelux ongeveer 1100 winkelpanden met minstens 500 vierkante meter vloeroppervlakte (waarvan 736 in Nederland en 368 in België) al drie jaar of langer leeg. In totaal gaat het om 368.000 vierkante meter winkeloppervlakte. “We hanteren de termijn van drie jaar omdat het daarna toch wel een keer tijd wordt om iets anders te bedenken voor je winkelpand”, aldus Slob. Aangezien de horeca het net als de retail zwaar heeft, ligt herontwikkeling naar woningen volgens hem het meest voor de hand. Een andere optie is invulling met bijvoorbeeld medische of maatschappelijke publieke voorzieningen, die vanwege de hoge huurprijzen in de binnensteden het centrum uitgedreven zijn. Slob: “Maar de grootste mogelijkheden liggen toch vooral bij woningen.”

Adidas zet Reebok in de etalage

Adidas doet dochterbedrijf Reebok in de verkoop. Dat meldt persbureau Reuters. De stap is onderdeel van een nieuwe vijfjarenstrategie, die op 10 maart wordt gepresenteerd. De exacte plannen zijn nog niet bekend, maar de verwachting is dat het van oorsprong Duitse sportbedrijf zich volledig op de activiteiten van Adidas zou willen gaan concentreren.

Ook de tegenvallende resultaten spelen een rol. Adidas kocht Reebok in 2006 voor 3,8 miljard dollar om beter te kunnen concurreren met Nike. Daarna ging het echter de verkeerde kant op met het merk, mede door het aflopen van partnerschappen met organisaties als de National Football League en National Basketball Association. Het aantreden van Kasper Rørsted als nieuwe topman (2016) en de hippe modeontwerper Kerby Jean-Raymond als nieuwe global creative directeur (2017) brachten Reebok weer op het goede spoor, net als samenwerkingen met populaire artiesten als rapper Cardi B (2020). Maar met een geschatte opbrengt van 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) zit het sportmerk nog steeds aanzienlijk onder het aankoopbedrag. “Reebok en Adidas zullen hun groeipotentieel onafhankelijk van elkaar beter kunnen realiseren”, aldus Rørsted.

Wie de nieuwe eigenaar wordt, is nog niet bekend. De Chinese multinational Anta Sports Products Limited en Amerikaanse bedrijven Authentic Brands Group en VF Corporation, dat recent ook Supreme kocht, tonen volgens The Financial Times interesse. Ook de naam van rapper en oud-basketballer Master P (Percy Robert Miller) wordt genoemd.

PostNL test ‘niet-thuis voorkeur’

PostNL introduceert een nieuwe bezorgoptie, de ‘niet-thuis voorkeur’, meldt de bezorger in een persbericht. Dit houdt in dat ontvangers die niet thuis zijn op de dag dat hun pakket wordt bezorgd, kunnen aangeven dat ze deze op een andere plek geleverd willen hebben: bij de buren, bij een PostNL-punt of op een afgesproken plek bij het bezorgadres. Denk aan een schuur of garage die voor de bezorger toegankelijk is. De nieuwe dienst is een aanvulling op de optie om een tijdvak te kiezen waarin ontvangers hun pakket geleverd willen hebben. PostNL test de ‘niet thuis’-optie sinds vorige week in vier bezorggebieden: die van de sorteercentra in Born, Goes, Leeuwarden en Venlo. Als de proef succesvol is, wordt de functie vanaf half april stapsgewijs verder uitgerold.

Beeld: Reebok x Cardi B