TOP

Recordverkoop witte Vans door Squid Game, opnieuw meer online shoppers en vliegende start inschrijvingen Modefabriek

De verkoop van witte slip-on Vans en groen-witte trainingspakken zit in de lift door de Netflix-serie Squid Game. Verder is het aantal online shoppers opnieuw gestegen, maar ook het aantal klachten en maakt Modefabriek de eerste namen van exposanten die deelnemen aan de wintereditie bekend. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 15 oktober.

Recordverkoop witte slip-on Vans door Squid Game

De verkoop van witte slip-on Vans is met 7.800 procent gestegen sinds de Koreaanse serie Squid Game op Netflix te zien is. Dit schrijft entertaimentsite Variety op basis van de Britse sneakersite Sole Supplier en Lyst, die een stijging van 97 procent in zoekopdrachten noteerde. Squid Game is de meest bekeken serie van Netflix ooit, waarin deelnemers gekleed in de witte Vans en groen-witte trainingspakken meedoen aan een gruwelijk spel om een groot geldbedrag te winnen. Ook de trainingspakken zijn enorm in trek als Halloween-kostuum.

Vliegende start inschrijvingen Modefabriek

Na drie seizoenen verplicht overslaan door de coronapandemie, staan alle stoplichten op groen om de wintereditie in januari 2022 weer als vanouds live te laten plaatsvinden in de RAI. Modefabriek laat weten inmiddels al meer dan 150 merken te hebben gestrikt voor de aankomende editie van de beurs. Caroline Krouwels, directeur van Modefabriek, zegt in een persbericht dat nooit eerder in het bestaan van de beurs zoveel merken zich zo snel hebben aangemeld. Naast de stands zullen er ook weer lezingen worden gehouden en er wordt een sustainable platform opgetuigd.  A.kjaerbede, Aaiko, Alix the Label, Beaumont, Ben Sherman, Jc Sophie, Juffrouw Jansen, Juul & Belle en Pom Amsterdam zijn een aantal van de merken die bekend zijn gemaakt. 

Lees ook: Modefabriek maakt eerste namen exposanten bekend

C&A Rotterdam trekt in pand Hudson’s Bay

C&A verhuist de vestiging aan de Coolsingel in het centrum van Rotterdam naar het voormalige pand van Hudson’s Bay aan de Hoogstraat. Dit is op steenworp afstand van de huidige winkel. Tot april dit jaar zat De Koopman, de budgetformule van The Sting, een jaartje in dat pand nadat het Canadese warenhuis failliet ging in Nederland. En weer daarvoor was het gebouw jarenlang de flagshipstore van V&D. De nieuwe C&A-winkel wordt zo’n drieduizend vierkante meter groot, meldt het AD, de helft kleiner dan de huidige winkel. De onwikkeing van de nieuwe winkel is onderdeel van een complete transformatie van het pand, waarbij een deel van de meters kantoorruimte wordt. Ook komt er supermarkt in het gebouw en een grote fietsenstalling. De nieuwe vestiging gaat naar verwachting eind 2022 open. Wat er met de huidige C&A-vestiging gebeurt, is nog niet bekend.

Batavia Stad opent duurzame pop-up shop

Batavia Stad heeft een tijdelijke winkel geopend voor de duurzame kledingcollecties en -lijnen van de merken die een vestiging hebben in het outletdorp. Dit meldt Batavia Stad op de eigen website. Ook is er een vintagecorner met tweedehands stukken geselecteerd door Amsterdam Collectors en bezoekers kunnen oude spijkerbroeken een tweede leven te geven. Samen met textielinzamelaar Sympany en de duurzame textielstudio Makers Unite worden de jeans in een container verzameld en verwerkt tot 2.500 tassen, die te koop zijn in de pop-up Re.love.

CBS: meer online shoppers, maar ook meer klachten

Ruim drie kwart van de Nederlanders van twaalf jaar of ouder kocht in 2021 iets online. Dit is 9 procent meer dan een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de nieuwste cijfers van het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2021’. 59 procent van de onderzochte groep kocht kleding, sportkleding, schoenen of accessoires zoals tassen en sieraden. Daarmee stonden deze goederen aan kop van de online aankopen. Bijna de helft bestelde maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar. Verder kocht rond de 30 procent meubels, woonaccessoires of tuinartikelen, cosmetica of sportartikelen. 

Van de Nederlanders die in 2021 online winkelden heeft 56 procent klachten. Te late levering is één van de meest genoemde klachten; 40 procent klaagde hierover. Op de tweede en derde plaats van klachten staan technische problemen bij het bestellen of betalen (19%) en het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen en moeilijkheden bij het vinden van informatie over garantie (beide 13%). 

Credit beeld: Vans