TOP

Puma-nieuws: omzetcijfers, fraude en slimme schoenendoos

Sportlifestylemerk Puma heeft prima omzet- en winstcijfers gepubliceerd ondanks de miljoenenfraude bij Puma in Griekenland. En een selectie Pumaschoenen zullen vanaf deze maand de winkel verlaten in een eco-vriendelijke doos.

Goede omzetcijfers

Vorige week maakte Puma bekend dat het economisch herstel niet ongemerkt voorbij is gegaan. Het bedrijf verhoogde de omzetverwachting dankzij een aardige winstgroei over het derde kwartaal (plus 6,5 procent) in 2010. De nettowinst kwam uit op 77,6 miljoen, tegen 67,9 miljoen in het derde kwartaal van 2009. Het merk verwacht 2010 af te sluiten met een omzetgroei van 5 tot 10 procent.

Dure partner

De stevige winstgroei van Puma werd enigszins overschaduwd doordat het merk voor 115 miljoen euro werd opgelicht door Griekse zakenpartners. Via een persbericht heeft het bedrijf laten weten dat dit bedrag moet worden afgeschreven en dat de jaarrekeningen van 2009 en 2010 zullen worden aangepast. Volgens Puma CEO Jochen Zeitz gaat het om “systematische fraude en verduistering”. De fraudekosten zijn inmiddels opgelopen tot 130 miljoen euro en Puma is begonnen met de herstructurering van de Griekse joint venture.

Eco-schoenendoos

De nieuwe schoenverpakking ofwel Clever Little Bag is volgens Puma het hoogtepunt van de samenwerking met ontwerper Yves Béhar met als doel om een duurzaam verpakking- en distributiesysteem op te zetten, dat significant afval en CO² uitstoot zal verminderen. Puma’s nieuwe verpakkingssysteem bespaart jaarlijks meer dan 65 procent papier en 60 procent water, energie en brandstof. De Clever Little Bag maakt zijn intrede in winkels bij verschillende Puma-retailers vanaf deze maand.