TOP

Primark heeft geen webshop nodig

Primark kan voorlopig zonder webshop. Dat zegt Marco Wolters, director Retail & Services Benelux van onderzoeksbureau GFK, tijdens het congres What’s going on in Retailing?! op 8 april. Hij doet deze uitspraak naar aanleiding van een recent onderzoek naar de Ierse budgetketen.

Primark is inmiddels een begrip in Nederland. Het is een van de weinige retailers die ervoor kiest geen webwinkel te starten en uit onderzoek van GFK blijkt dat de Ierse budgetketen deze de komende jaren niet nodig heeft. De Ierse budgetketen heeft als proefproject in 2013 kleding verkocht via Asos.com maar heeft hier geen vervolg aan gegeven.

Online
Als Primark ervoor kiest een online winkel te starten dan zou ruim vijftig procent van de belangrijkste doelgroep (15-29 jaar) ook online kopen. Dit gaat ten koste van de verkoop in de fysieke winkels want veertig procent geeft aan minder in Primark filialen te kopen als er een webshop zou zijn.

“De lage prijzen die ze hanteren zorgen ervoor dat er online geen winst te behalen is,” vertelt Gino Thuij, managing consultant bij GFK. “Tevens zijn de Primark winkels echte bezoekersmagneten en er zit nog veel groei in het bedrijf. Op het moment dat deze expansie stopt gaan ze waarschijnlijk kijken naar de online mogelijkheden.”

Wat opvalt is dat er veel tijd wordt doorgebracht op de website van Primark. In totaal blijft de bezoeker 3,8 minuten op de site. Voor een website waar niets op te bestellen is, is dat best lang. Twee derde van de bezoekers klikt op winkelzoeker en vijftig procent klikt op het kopje damesmode. Ter vergelijking: bij C&A blijft een klant gemiddeld  4 minuten op de site. Daar kan de klant wel online kopen.

Kopers
GFK deed ook onderzoek naar de Primark koper. Deze geeft gemiddeld €770,- euro per jaar uit aan kleding. “Dat ligt iets boven het Nederlandse gemiddelde,” geeft Gino Thuij aan. Alle inkomensklassen en opleidingsniveaus winkelen bij Primark. De belangrijkste doelgroepen van de keten zijn jongeren tussen de 15 – 30 jaar en jonge gezinnen met kinderen. Het zijn dezelfde consumenten die ook winkelen bij H&M, C&A, Zeeman en Hema.

Concurrentie
Slimme concurrenten kunnen inspelen op de kansen die Primark biedt. Gino Thuij geeft aan vooral online kansen te zien: “Primark genereert veel traffic online maar klanten kunnen daar niet meteen kopen. Deze groep klanten is op zoek naar goedkope mode online. Door dit als ondernemer aan te bieden, voorzie je deze klanten in hun behoeften.”