TOP

Pitti Uomo #96: ‘Hier proef je de liefde voor mode’ [reacties]


De tweede dag van de Pitti Uomo #96 in Florence is traditiegetrouw de drukste dag. De Nederlandse moderetailers en -merken die Textilia sprak, waren tevreden over de aanloop en het aanbod. Vooral omdat het de plek is waar inspiratie te vinden is voor alle onderdelen van het modevak. “Hier moet je toch geweest zijn voordat je de merken bezoekt.”

De tweede dag van de Italiaanse mannenmodebeurs Pitti Uomo #96 kwam al vroeg op gang. Woensdag is traditioneel de dag waarop de meeste bezoekers naar de Pitti komen, volgens Stella Zaniboni van het Nederlandse merk Petrol Industries, omdat er dan ook veel VIP’s aanwezig zijn. “Voor ons is deze dag beter qua bezoek dan gisteren”, vertelt ze.

Neon

Sander Defoer, sales medewerker van Fred Mello, kan dat beamen. Juist wat Nederlandse belangstelling betreft. “De meeste Nederlanders zijn dinsdag aangekomen”, zegt hij. “De reacties op onze collectie zijn goed. We starten net in Nederland, de eerste collectie is uitgeleverd in januari dit jaar. Fred Mello heeft voor zomer 2020 een mix van sportief met preppy, die stijlen laten zich goed combineren. Bij de neon-kleuren zie je bij inkopers wel een lichte twijfel, want de Nederlandse man is wat kleur betreft toch wat behoudend.”

Fred Mello

Fred Mello, zomer 2020.

Beste plek

Voor Johan van Westen van Van Westen Mannen in Zaamslag is de Pitti Uomo altijd de start van het inkoopseizoen. “Hier halen we inspiratie vandaan”, vertelt hij. “Het is meer dan ooit belangrijk om te kijken wat er speelt in de mode en de Pitti is daar de beste plek voor. Hier kom je te weten wat er speelt.”

Buiten spelen

Volgens de retailer biedt de Pitti Uomo inspiratie voor zowel het assortiment als de winkel zelf. “Wat heel leuk is, zijn de kleuren die je hier nu ziet en de wat extremere broeken met prints en strepen bijvoorbeeld. Hier word je ondergedompeld in de mode, ik haal hier ook veel inspiratie vandaan voor de inrichting en de etalages. Je proeft hier de liefde voor mode. Als ik naar de Pitti ga, zeg ik ook altijd dat ik even buiten ga spelen.”

Vaste prik

Voor Henneke en Geert Bastiaansen van Bastiaansen Modestad in Bavel is deze beurs ook vaste prik. “We hebben al veel mooie dingen gezien”, vertelt Henneke. “Veel strepen en brique. Ik schrik echter niet van de vernieuwing, het sluit veel aan op vorige seizoenen.”

Kwalitatief goed

Nick van Thull van Dstrezzed vindt het nog rustig op de beurs. “Kwantitatief is het dit keer minder, maar kwalitatief goed”, aldus Van Thull. “De grootste retailers uit onder meer Nederland, Duitsland, Frankrijk en België komen wel.” Het merk focust zich in de branding momenteel op naamsbekendheid onder consumenten door onder meer eigen winkels te openen. Daarin brengen ze conform de collecties basics in combinatie met gewaagder prints en combinaties. Van Thull: “Die creativiteit blijft belangrijk in de mode om de verkoop van de basics te stimuleren.”

Dstrezzed

Dstrezzed, zomer 2020.

Noviteit

Het technische mannenmodemerk Karakatau debuteert op de Pitti met de eerste complete collectie voor zomer 2020. Het merk staat bekend om de combinatie van design, technische materialen en functionaliteit en die eigenschappen zitten verwerkt in de nieuwe zomercollectie. Een noviteit is een achterzak die is gemaakt van RFID-werend materiaal, bedoeld om scannen en skimmen tegen te gaan.

Feedback

Over het verloop van de beurs is Ray Smolders, verantwoordelijk voor export van Karakatau, tevreden. “Het is onze vierde deelname, waarvan de tweede keer op deze plek in de hal Urban Panorama en we merken dat mensen nu met een bepaalde verwachting komen in plaats dat ze nieuwsgierig rondkijken waar ons merk voor staat.” De reacties op de nieuwe productgroepen zijn volgens Smolders positief. “Die feedback is voor ons ook belangrijk, omdat dit de eerste beurs is van het seizoen voor ons.”

Krakatau

Krakatau, zomer 2020.

 

Nieuwsgierig naar onze verhalen en stories vanaf de Pitti Uomo? Volg ons ook op Instagram!