TOP

Peek & Cloppenburg vraagt uitstel van betaling aan in Duitsland

Peek & Cloppenburg heeft in thuismarkt Duitsland uitstel van betaling aangevraagd, zo melden diverse media. Dat moet de modeketen ademruimte geven om financieel en organisatorisch orde op zaken te stellen.

Foto: Peek & Cloppenburg

Peek & Cloppenburg wil met de insolventieprocedure tijd kopen om de lopende reorganisatie te versnellen. Dat gebeurt nu onder toezicht van een bewindvoerder. De 67 vestigingen van de modeketen in Duitsland en de webshop blijven gedurende deze periode zonder beperkingen open. Voor de 6800 medewerkers verandert er vooralsnog niets. De procedure heeft geen betrekking op de activiteiten in Nederland, waar Peek & Cloppenburg ook vijf filialen en een webshop heeft.

Zware jaren

De retailer had het zwaar tijdens de coronajaren. Dat nam niet weg dat er fors werd geïnvesteerd, onder meer in de online activiteiten en nieuwe winkels. Zo opende Peek & Cloppenburg in Nederland filialen in Westfield Mall of the Netherlands en Almere. Het bedrijf lijkt zich in die investeringen te hebben verslikt, nu het herstel na de pandemie niet zo voorspoedig gaat als gehoopt. De consumentenbestedingen staan door de oorlog in Oekraïne en de hoge inflatie nog steeds onder druk.

Focus op fysiek

P&C-directeur Thomas Freude zegt tegen Wirtschaftswoche dat hij vertrouwen heeft in een goede afloop. In plaats van online wil het bedrijf weer meer focus op de fysieke winkels leggen. Ook de kosten van het hoofdkantoor in Düsseldorf worden onder de loep genomen. Hier werken momenteel zo’n 800 mensen. Freude: “Dat is van een omvang die niet overeenkomst met het bedrijfsvolume.” Het bedrijf verwacht de procedure eind dit jaar af te ronden.