TOP

VVD opnieuw grootste partij, Mall of the Netherlands officieel open en Brandshatch maakt datum zomereditie bekend

VVD is opnieuw de grootste partij geworden tijdens de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart. Verder: Westfield Mall of the Netherlands heeft vandaag officieel de deuren geopend, modebeurs Brandshatch maakt de datum van de eerste editie bekend en Yoek en Loretta Schrijver lanceren een kledingcollectie. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 18 maart.

VVD opnieuw grootste partij, D66 wordt tweede

VVD is opnieuw de grootste partij geworden tijdens de Tweede Kamerverkiezingen. De partij staat in een voorlopige prognose op 35 zetels, 2 zetels meer dan het huidige aantal in de Tweede Kamer. D66 wordt met 24 zetels (+5) de tweede partij, de PVV met 17 zetels (-3) de derde en het CDA met 15 zetels (-4) de vierde. In de aanloop naar de verkiezingen bleek de VVD nog steeds de populairste partij voor ondernemers; uit een enquête van Forum onder deze groep bleek dat 44 procent van de ondervraagden van plan was VVD te stemmen. Over wie het nieuwe kabinet moet gaan leiden was ook de meerderheid het eens: Mark Rutte.

Westfield Mall of the Netherlands nu officieel geopend

Het gloednieuwe megawinkelcentrum Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam heeft vandaag officieel de deuren geopend. Al zit een groots openingsfeest er door de coronamaatregelen niet in. De geplande festiviteiten worden doorgeschoven naar een later moment, wanneer ook de bioscoop en restaurants in de mall weer open mogen. Met de opening kunnen de winkeliers in het centrum in elk geval van start met de verkoop. Langer dicht blijven was geen optie, laat countrymanager Bart van Twillert van projectontwikkelaar Unibail-Rodamco-Westfield aan het FD weten: zij hebben de omzet hard nodig.

Mall of the Netherlands valt in meerdere opzichten op. Allereerst vanwege de omvang: met een oppervlakte van 117.000 vierkante meter is dit het grootste overdekte winkelcentrum in Nederland. Het prestigecentrum is opgezet als ‘shopping- en experience mall’ met 280 winkels (waarvan 92 procent verhuurd), een bioscoop, bowlingbaan, gamehal en zelfs een Instagram-museum. Het winkelaanbod bestaat uit een mix van internationale en lokale spelers. Aan de lijst van retailers die eerder al voor een plek tekenden, waaronder 10Days, A Fish Named Fred, Coef Men en Nolten, zijn nu ook modeketen Peek & Cloppenburg en schoenenmerk Skechers toegevoegd.

Datum eerste editie Brandshatch bekend

De eerste editie van de nieuwe modebeurs Brandshatch staat gepland voor 11 juli 2021 op het DUS-terrein in Utrecht (De Utrechtse Stadsvrijheid, red.), een onderdeel van Defabrique. Dat maakt de organisatie bekend in een persbericht. Opvallend is dat Brandshatch daarmee net als vorig seizoen, toen de beurs door corona geannuleerd werd, kiest voor het weekend van Modefabriek. Het evenement richt zich op mannen- en vrouwenmode in het midden- en hoogsegment en streeft naar een mix van ‘vernieuwende en onderscheidende’ labels, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. De organisatie verwacht in de eerste helft van april de uitnodigingen en deelnameprijzen klaar te hebben. Het team achter de modebeurs is ook verantwoordelijk voor kindermodebeurs Sundayschool; daarvan zijn nog geen data bekend.

Yoek en Loretta Schrijver lanceren kledingcollectie

Koffietijd-presentatrice Loretta Schrijver is een samenwerking aangegaan met plussize modemerk Yoek voor een speciale ‘Loretta’s Favourites’-collectie. Dat maakten Schrijver en Yoek-oprichter Joke Timmer vandaag bekend in het televisieprogramma, wat direct voor een run op de webshop zorgde. Schrijver is al jaren fan van Yoek; ze draagt de kleding regelmatig tijdens Koffietijd en The Masked Singer, dat ze ook presenteert. Haar collectie voor het label bestaat uit jurken, tunieken en pantalons in rood, donkerblauw en boho- en panterprint. De prijzen liggen tussen de 89,90 en 209,90 euro. Het Koffietijd-item over Loretta’s Favourites is hier terug te kijken.

Spaanse modebeurzen gaan digitaal en bundelen krachten

De Spaanse vakbeurzen Momad (mode, schoenen en accessoires), Intergift (cadeaus en decoratie), Bisutex (sieraden en accessoires) en Madridjoya (sieraden en horloges) worden dit seizoen digitaal georganiseerd. Onder een gemeenschappelijke noemer: het digitale platform Liveconnect. Dat meldt beursorganisator Ifema in een persbericht. “Doel is om de periode tot de volgende fysieke edities, die gepland staan voor september 2021 in Madrid, te overbruggen.” Liveconnect is in de eerste fase toegankelijk van 15 april tot en met 15 mei 2021. Mode- en schoenenprofessionals kunnen via het platform onder meer chatten en videobellen met relaties, de nieuwe seizoencollecties bekijken en activiteiten organiseren en bijwonen.

Foto header: Joni Israeli