TOP

Modefabriek wil fysieke beurs komende zomer, VVD nog steeds populairst onder ondernemers en kwart meer online aankopen in 2020

Modefabriek gaat komende zomer een fysieke beurseditie organiseren. De VVD is nog steeds de populairste partij onder ondernemers. En het totale aantal online aankopen steeg in 2020 met 27% naar 335 miljoen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 11 maart 2021.

Modefabriek organiseert fysieke editie komende zomer

Modefabriek gaat komende zomer een fysieke beurseditie organiseren. De beurs moet op 11 en 12 juli in de RAI in Amsterdam plaatsvinden. Afgelopen winter zou Modefabriek coronaproof plaatsvinden op een nieuwe locatie (Expo Haarlemmermeer) en met een vereenvoudigd concept. Nu wordt toch weer gekozen voor de RAI. Een concreet plan voor de volgende beurs presenteert Modefabriek in de komende maanden. Sowieso lanceert de beurs een nieuw platform voor duurzame mode in samenwerking met Paro Store, een webshop voor ‘good design’. The Sustainable Stop wordt een platform met verantwoordelijke merken uit Europa.

Verkiezingen: ondernemers willen door met Rutte

De VVD is nog steeds de populairste partij onder ondernemers om op te stemmen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart, gevolgd door het CDA en D66. Dat blijkt uit de Forum-enquête over de Tweede Kamerverkiezingen waar 460 leden van de regionale ondernemersverenigingen aan meededen. Dat schrijft VNO-NCW op de website. 44 procent van de ondervraagden is van plan om op de VVD te gaan stemmen. Overigens stemde vier jaar geleden nog 58 procent op de VVD. De tweede partij onder ondernemers is op gepaste afstand het CDA met 15 procent van de stemmen, drie procentpunten meer dan vier jaar geleden. Met als derde D66 met 9 procent, een procentpunt minder dan de vorige keer. Twee derde van de ondernemers is enigszins (54 procent) tot zeer tevreden (14 procent) over het beleid dat de huidige coalitie heeft gevoerd. Over wie het nieuwe kabinet straks moet gaan leiden, is de meerderheid van de ondernemers het eens: Mark Rutte. Op de tweede plaats staat Wopke Hoekstra van het CDA. Ook Sigrid Kaag van D66 wordt relatief vaak genoemd. Vooral haar internationale ervaring maakt ondernemers enthousiast.

Ruim kwart meer online aankopen in 2020

Nederlandse consumenten hebben in 2020 €26,6 miljard uitgegeven bij webshops, een stijging van 7% vergeleken met een jaar eerder. Dat blijkt uit de meeste recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor. Het totale aantal online aankopen steeg met 27% naar 335 miljoen. Deze groei werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de coronacrisis en de bijbehorende overheidsmaatregelen, want in 2019 leek de e-commercegroei nog af te vlakken. Daarnaast vielen de enorme verschillen tussen producten en diensten op in 2020. De grootste oorzaak van de groei is dat er per online koper meer aankopen werden gedaan; waar een consument in 2019 nog gemiddeld 19 online aankopen deed, waren dit er het afgelopen jaar 24. Daarnaast is het aantal online kopers het afgelopen jaar met 2% gestegen naar 13,8 miljoen. Vooral de online uitgaven binnen Home & Living (+83%), DIY/Garden (+74%), Sport en Recreatie (+62%), Food/Nearfood (+58%) en IT (+56%) groeiden sterk. Het aandeel van iDEAL als betaalwijze steeg van 60% naar 69% van het aantal online aankopen.

Flinke daling nettowinst moederbedrijf Zara

Modeconcern Inditex, het moederbedrijf van onder andere meer Zara, Bershka en Pull & Bear, heeft het boekjaar 2020 afgesloten met een nettowinst van 1,1 miljard euro. Dat is 70% lager dan een jaar eerder, toen het bedrijf een nettowinst van 3,6 miljard noteerde. Dat schrijft Retailtrends. De daling van de nettowinst heeft alles te maken met de coronapandemie en het sluiten van winkels wereldwijd. De omzet van Inditex daalde met 28% naar 20,4 miljard euro. Online liet de omzet een stijging zien van 77%, die daarmee uitkomt op 6,6 miljard euro. Verder meldt Inditex dat de cijfers niet alleen beïnvloed zijn door de coronapandemie, maar ook door de nieuwe digitale strategie die het concern heeft doorgevoerd. Daardoor konden de webshop en de winkels beter met elkaar samenwerken en heeft het bedrijf 1,16 miljard bestellingen vanuit de winkels kunnen afhandelen.

Ook Mango rapporteert omzetdaling en verlies

Het Spaanse modebedrijf Mango sloot het boekjaar 2020 af met een omzet van 1,8 miljard euro. De EBITDA bedroeg 193 miljoen euro. Het brutoresultaat komt uit op een verlies van 110 miljoen euro, tegenover een winst van 41 miljoen euro vorig jaar. De omzet in de fysieke winkels van de retailer daalde met 43% door de coronamaatregelen waardoor de winkels een groot deel van het jaar gesloten of beperkt open zijn geweest. De online omzet steeg met 36%. De webshop was in 2020 goed voor maar liefst 42% van de totale groepsomzet. Mango streeft naar een online omzet van 1 miljard euro in 2021. Hiervoor wordt geïnvesteerd in nieuwe technologieën, onder andere op basis van kunstmatige intelligentie. Mango opende in 2020 meer dan 150 winkels, maar er gingen ook ruim honderd winkels dicht. Het bedrijf heeft eind 2020 in totaal 2.221 winkels in meer dan 110 landen.

Hoofdbeeld: Mango