TOP

EK Retail investeert in duurzaam warenhuis Tomo, Duetz verlengt crowdfunding en webshops voldoen niet aan verplichtingen

De onderneming achter moderetailer Duetz en Adam Brandstores pakt door met een tweede crowdfundingsronde. Verder vermelden webshops geen verplichte contactgegevens, heeft A.P.C. een nieuwe eigenaar en opent State of Art shop-in-shops in Duitsland. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 6 maart.

Foto: Duetz

Verplichte contactgegevens ontbreken bij webshops

Twaalf van de honderd grootste online shops vermelden geen verplichte contactgegevens als een telefoonnummer en een e-mailadres. Dit blijkt uit een onderzoek van de NOS, dat e-tailers uit de ranglijst Twinkle100 nader bekeek. Onder meer bij Asos, Shein, Jack & Jones en Zara is de klantenservice niet bereikbaar via telefoon en of e-mail. Sinds 28 mei 2022 is het voor webwinkels wettelijk verplicht om een werkend telefoonnummer en mailadres te vermelden op de site. Bedrijven die hier niet aan voldoen, riskeren een boete.

De Consumentenbond laat in een reactie aan de NOS weten regelmatig klachten te krijgen over onbereikbare online winkels. Volgens de instantie heeft dit te maken met technologische ontwikkelingen als chatbots. ‘Maar vaak zijn die niet goed genoeg, mensen willen ook persoonlijk contact’, stelt de Consumentenbond. 

Thuiswinkel.org ziet de regelgeving als een stap achteruit, reageert directeur Marlene ten Ham. “Uiteraard moeten webshops goed bereikbaar zijn, maar dat kan tegenwoordig ook op andere manieren als chat, Facebook Messenger of WhatsApp. Het is een voorwaarde dat de webshop snelle communicatie mogelijk maakt, maar de manier waarop is aan de ondernemer.” Asos, Shein en Jack & Jones wilden niet reageren op het onderzoek, onder meer Zara en Amazon verwezen naar mogelijkheden voor klanten om op andere manieren telefonisch contact te leggen.

EK Retail investeert in ‘warenhuis van de toekomst’ Tomo  

De internationale retailgroep EK laat weten te investeren in het nieuwe ‘warenhuis van de toekomst’ Tomo in de Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. EK zegt in een verklaring actief te willen bijdragen aan winkels met duurzame producten en circulaire diensten als ‘resell, refill, rent en repair’. Na het uitrollen van een duurzaamheidstrategie is de investering in Tomo, dat op 17 maart opent, een volgende stap. EK blijft als investeerder op de achtergrond. 

“We zijn ervan overtuigd dat juist lokale detailhandel een belangrijke rol kan spelen om klanten te helpen bewuster te kiezen”, zegt Mariska Schennink, manager Environmental, Social en Governance (ESG) bij EK. “EK ondersteunt winkeliers met een duurzaam assortiment en kennisoverdracht over ESG.” Jan Bongers, directeur EK Fashion vult aan: “Het Tomo-concept biedt ons de kans stap voor stap ervaring op te doen en te profiteren van nieuwe en creatieve ideeën.” 

Tomo, een afkorting van ‘tomorrow’, is een warenhuis met ruim 80 duurzame mode-, beauty-, en lifestylemerken, gecombineerd met circulaire diensten. Marjan Haselhoff, oprichter en ceo van Tomo laat weten blij te zijn met de investering van EK. “Hun kennis en ervaring in retail helpt ons enorm om Tomo tot een succes te maken.” 

Wegens succes verlengd: Duetz en Adam verlengen crowdfunding

De onderneming achter moderetailer Duetz en Adam Brandstores pakt door met een tweede crowdfundingsronde. Op Crowdaboutnow.nl laat het bedrijf weten dat de eerste crowdfundingscampagne 800.000 euro heeft opgeleverd, maar dat nog veel investeerders mee wilden doen. Vandaar dat de retailer nogmaals geld inzamelt om de winkels verder te verduurzamen en om sneller te kunnen digitaliseren. Inmiddels staat de teller op 94.500 euro. Het is de bedoeling om tussen de 150.000 en 300.000 euro op te halen. 

Duetz/Adam startte begin december de crowdfunding om verder te kunnen digitaliseren en hiermee het bedrijf toekomstbestendig te maken. Het familiebedrijf wil met de steun onder meer een nieuwe webshop financieren. Daarnaast wil het persoonlijk contact – zowel on- als offline – met klanten versterken door meer individuele mailingen. Verder is een nieuw ERP-systeem nodig evenals een nieuw kassasysteem en streven de formules naar verduurzaming van de winkels en bedrijfsprocessen. 

State of Art expandeert in Duitsland

State of Art heeft onlangs zeven shop-in-shops geopend in Duitsland. Dit meldt het mannenmodemerk aan Retailtrends naar aanleiding van een interview met international salesmanager Jort Jeursen. Dit najaar volgen nog drie shops. Jeursen: “We focussen ons op de grote, zelfstandige retailers zoals we in Nederland de weidewinkels kennen. We zijn selectief in onze distributie. Het is niet dat we overal gaan liggen.” De shop-in-shops zijn te vinden in het grensgebied met Nederland, Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen en de omgeving van Trier. Het mannenmodebedrijf heeft vooralsnog geen plannen voor eigen winkels. 

Afgelopen zomer exposeerde State of Art voor het eerst op de vakbeurs Premium in Berlijn. Daar liet Jeursen aan Textilia al weten dat het merk zich meer internationaal wil profileren, nadat de focus lange tijd op Nederland heeft gelegen. 

Nieuwe eigenaar voor A.P.C 

Het Franse premium modemerk A.P.C is overgenomen door de investeringsmaatschappij L Catterton. De onderneming heeft een meerderheidsbelang verworven, meldt Retailtrends. L Catterton heeft verder belangen in onder andere Birkenstock, Ganni en luxelabel Etro. Oprichter en mede-eigenaar Jean Touitou blijft samen met zijn vrouw Judith Touitou volgens WWD creatief verantwoordelijk. In een reactie op deze site geeft Touitou aan dat het na de pandemie tijd is voor een financiële ruggensteun. A.P.C. bestaat sinds 1987 en heeft een brandstore in Amsterdam.